کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۳۵۰
تاریخ خبر:

داستان شایستگی‌ خانم سینماگر و کژفهمی‌ ما

روزنامه هفت صبح | یک: حضور نرگس آبیار در آکادمی اسکار برای خودش جنجالی به پا کرده است اما به نظرم سیری کاملا طبیعی رخ داده است. همان دو سال پیش که فیلم شبی که ماه کامل شد اکران شد نوشتم که این فیلم در اجرا،‌فیلمنامه،‌کارگردانی و بازیگری در سطح تریارهای درجه یک جهانی کار شده است(هرچند مثلا مسعود فراستی با همان سلیقه عجیبش فیلم را مورد حمله قرار داد و سال پیش ناگهان طرفدار اثر ضعیفی مثل روز صفر شد که به لحاظ اجرا و استانداردهای روز سینمای حادثه‌ای هم فیلمی قدیمی و از مدافتاده محسوب می‌شود).

در ایران خانم آبیار را به عنوان سینماگری نزدیک به نهاد حاکمیتی می‌دانند، فیلم را هم اثری موثر در کارزار رسانه‌ای با ضد انقلاب شرور جنوب شرقی ایران اما در منظر بین المللی خانم آبیار سینماگر زبردستی است که با یک احساس اخلاقی قدرتمند فیلمی تاثیرگذار علیه خشونت بنیادگرایان مذهبی ساخته است. این یک اتفاق مهم است که بدانیم خانم آبیار با شایستگی و بر مبنای تسلط تکنیکی و حساسیت هنرمندانه‌اش به آکادمی اسکار دعوت شده است.

* دو: دیروز دیدم خبری آمده در تقدیر از حرکت شجاعانه مردمانی که جشن عروسی‌های خودرا لغو می‌کنند به خاطر بیماری کرونا و این که چقدر این حرکت هوشمندانه و درست است. بله. در جهت کنترل کرونا عالی و واجب است اما یادتان باشد چقدر کارگر خدماتی،‌آشپزخانه‌ها،‌رستوران‌ها ،‌گریمورها،‌ آرایشگرها ،‌ عکاس‌ها و هزاران هزار نیروی تنگدست خدماتی با دلهره خبرهای مربوط به تعطیلی تالارها و جشن‌ها را مرور می‌کنند و با چه امیدی در خبرها امکان برقراری دوباره جشن‌های عروسی را مرور می‌کند. می‌دانم کاری نمی‌شود کرد و این جبر دوران کرونایی است اما خواستیم بدانید که وقتی این گونه خبرها را می‌خوانید یادتان باشد که هر اتفاقی می‌تواند چندین وجه داشته باشد.

* رفته بودم دندانپزشکی. منشی مطب با یک گجت پزشکی درجه حرارت و میزان اکسیژن خون حاضران را تست می‌کرد که کسی کرونایی نباشد. اکسیژن خون باید ۹۶ و ۹۷ باشد قاعدتا. آقایی بودند با ماسک که اکسیژن خونشان در چند بار تست ۹۱ بود! خانم منشی مودبانه از ایشان خواست که مطب را ترک کنند و به پزشک مراجعه کنند و امکان داشتن کرونا را آزمایش کنند.

اما آقای عزیز ما می‌گفت که این به خاطر این است که به گذاشتن ماسک حساسیت داشته و اگر ماسک را بردارد چند دقیقه بعد اکسیژن خونشان نرمال خواهد شد. خانمی هم حرف ایشان را تایید کرد و قرار شد این آقای مشکوک به کرونا یک ربع بدون ماسک بنشینند و دوباره تست اکسیژن خون بدهند ! دقیقا یک نتیجه‌گیری برعکس! قاعدتا کسی که مشکوک به کروناست باید بیشتر ماسک بزند اما در فعل و انفعالات دموکراتیک مطب دندانپزشکی نتیجه معکوس حاصل شد! من رفتم داخل مطب و از بقیه داستان بی‌خبر ماندم.

* اما حرف‌های حجت الاسلام موسوی مقدم قائم مقام سازمان صداوسیما هم خواندنی است:‌ «امروز بزرگ‌ترین مشکل رسانه ملی وجود فضای مجازی است که در گذشته با ماهواره مواجه بودیم اما امروز دشمن، بسیار نزدیک‌تر شده و با فضای مجازی وارد جبهه ما شده و جولان می‌دهد.امروز بیش از ۷۵درصد پهنای باند در فضای مجازی در تسخیر توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و … است که بحث مفصلی دارد و امروز شاهد صدمات تأسف باری در این زمینه هستیم.»

یعنی هنوز امید دارید به دوران قبل از فضای مجازی برگردیم؟‌ این یک دوران است. باید خودرا با آن وفق دهیم. منکر نظارت نیستیم اما وجود فضای مجازی را نمی‌توان مشکل دانست. فضای مجازی برما محاط شده است. با آن کنار بیاییم. بپذیریم آن را.

کدخبر: ۳۳۷۳۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر