کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۵۶۷
تاریخ خبر:

داستان سقوط هواپیمای فرماندهان نظامی ‌در مهر‌۱۳۶۰

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | این یکی از عجیب‌ترین و تلخ‌ترین فجایع تاریخ معاصر ماست که پس از ۳۹سال هنوز هم ابهاماتش حل نشده است.۵ مرداد عملیات شکستن حصر آبادان شروع شد و پس از ۴۲ساعت و با بازگشت ۱۵۰کیلومتر مربع حصر آبادان شکسته شد.۲۴ ساعت پس از اولین پیروزی بزرگ ما در جنگ و شکستن حصر آبادان در اولین سالگرد شروع جنگ،‌ یک هواپیمای سی ۱۳۰ از اهواز به سمت تهران حرکت کرد تا بلند مرتبه‌ترین فرماندهان نظامی ایران گزارش این پیروزی را تقدیم امام خمینی کنند.

درست در زمانی که کفه جنگ داشت به سمت ایران سنگینی می‌کرد. طراحان پیروزی بزرگ نظامی ایران همه سوار بر یک هواپیما بودند. سرلشگر فلاحی رئیس ستاد مشترک ارتش که سابقه فرماندهی نیروی زمینی را هم داشت. او ۵۰ ساله بود،‌سرلشگر فکوری فرمانده ۴۳ ساله و تبریزی که دوره‌ای بسیار حساس یعنی بعد از کودتای نوژه فرمانده نیروی هوایی بود و بعد به ستاد مشترک منتقل شده بود.

او یکی از طراحان عملیات مشهور اچ ۳ نیز بود.‌موسی نامجو سرتیپ نیروی زمینی و وزیر دفاع وقت که اهل انزلی بود و ۴۳سال بیش نداشت،‌ یوسف کلاهدوز اهل قوچان ۳۵ ساله، قائم مقام فرماندهی سپاه پاسداران و بالاخره محمد جهان آرا فرمانده ۲۷ساله سپاه خرمشهر.

هنوز کسی دقیقا نمی‌داند که چه بر سر این هواپیما آمد. هواپیمایی که ۳۳مسافر ، ۹ خدمه ،‌۵۸مجروح جنگی و ۲۲ جسد شهدا در داخل تابوت را به سمت تهران حمل می‌کرد. از این جمع فقط ۱۸مسافر و ۴نفر از خدمه جان سالم به در بردند.خلبان پرواز می‌گوید نزدیک حسن آباد قم برق هواپیما از کار افتاد. تلاش برای بازکردن دستی چرخ‌ها هم به جایی نرسید.

مشهور است که سرلشگر فکوری شخصا برای حل مشکل هواپیما و باز شدن چرخ‌ها وارد عمل شد اما تلاشش به جایی نرسید. در این بین هواپیما به شکل افقی در بیابان کهریزک فرود آمد. روایت است که ۲۲تابوت شهدا از انتهای هواپیما به سمت جلو پرت شدند و تلفات مضاعفی بر جای گذاشتند. یکی دو نفر از خدمه و مسافران از پنجره‌های هواپیما خودرا بیرون کشیدند اما با گذشت کوتاه زمانی حدود ۳۰۰۰کیلوگرم سوخت هواپیما با صدای مهیبی منفجر شد.

این ضربه به بدنه ارتش و سپاه حرکت جنگی ایران برای مقابله با عراق را دچار وقفه‌ای بی‌سابقه کرد. عملیات فتح خرمشهر که قرار بود بلافاصله کلید بخورد بیش از ۸ ماه به عقب افتاد. کسی هنوز نمی‌داند علت این سقوط پرتلفات چه بود؟ خرابکاری مجاهدین خلق؟ نقص فنی؟ یا اشتباه پدافند خودی؟ این زمزمه وجود دارد که در بدنه نظامی‌های رده بالای کشور معمای این سقوط حل شده است و از دلیل اصلی این ماجرا مطلع هستند اما هرچه هست هنوز افکار عمومی از دلیل این واقعه بی‌خبرند.

این سقوط عجیب پرتلفات در هیاهوی انتخابات ریاست جمهوری گم شد و به تدریج بر افکار عمومی عمق فاجعه مشخص شد. و این نقطه پایانی بود بر ۹۸روز فاجعه مدام در کشور. خودتان را جای ایرانی‌های سال ۱۳۶۰ بگذارید و سیر بی‌وقفه فجایع و عملیات تروریستی که هر روز از رسانه‌های گروهی اعلام می‌شدند. اما سال ۱۳۶۰ همچنان شگفتی‌های دیگری را در آستین داشت…

کدخبر: ۳۴۶۵۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر