کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۵۱۱۲
تاریخ خبر:

داستان سرباز‌ و ‌طناب دار روی دیوار ساختمان ستاد ارتش

روزنامه هفت صبح، اکرم‌ احمدی| ویدئو سربازی را نشان می‌دهد که ظاهرا به نشانه اعتراض، روی دیوار ساختمان ستاد ارتش در چهار‌راه قصر تهران نشسته و طناب داری در گردن و دو پلاکارد همراه خود دارد. این ویدئو سه‌شنبه‌شب گذشته در فضای مجازی پربازدید شد و با روایت‌های مختلف به‌عنوان سرباز معترض شجاع که به اعدام معترض است، در صدر خبرهای شبکه‌های خارجی قرار گرفت.

در این ویدئو فقط طناب دار مشخص است و یک پلاکارد که نوشته‌های روی آن اصلا خوانا نیست، همین موضوع باعث شد روایت‌های مختلفی برای این حرکت اعتراضی شکل بگیرد. امابخش فرهنگی ارتش زودتر از همه جنبیده است و اصل روایت را تعریف کرده است. آن هم همراه با فیلم و تفصیلات. داستان اصلی را ارتش با انتشار ویدئویی روایت کرده است.

در این ویدئو فردی که امیر خطاب می‌شود با سرباز معترض به‌نام امیرسام ش صحبت می‌کند. روایت اصلی که در این ویدئو مطرح می‌شود درخواست این سرباز از مسئولان ارتش برای موافقت با حکم جانبازی و بازنشستگی اوست، یعنی یک درخواست کاملا شخصی و نه حرکتی اعتراضی. این سرباز که 5 سال است از پایان خدمتش می‌گذرد به دلیل بیماری پوستی درخواست جانبازی دارد.

او در این ویدئو خطاب به فردی که او را امیر صدا می‌زند، می‌گوید: «من فقط بازنشستگی جانبازی می‌خواهم. همین. کوتاه بیایید و جانبازی من را بدهید.» او توضیح می‌دهد برای اینکه حکم جانبازی بگیرد نزد یک خانم دکتر رفته و پرونده‌اش را نشان می‌دهد، اما گویا قاضی پرونده این بیماری را به‌عنوان دلیل کافی برای اعلام جانبازی این سرباز قبول نکرده است، او هم در اعتراض به این اقدام قاضی مجبور شده حرفش را به شکل دیگری بزند که دیده شود.

اما فردی که در این ویدئو امیر خطاب می‌شود و فقط صدایش در ویدئو شنیده می‌شود به این سرباز می‌گوید: «ما خودمان در ارتش اگر اعتراضی داشته باشیم اول به دادگاه می‌رویم. بعد از آن به دیوان عدالت اداری مراجعه می‌کنیم. این مسیر را یک سرهنگ هم طی می‌کند. مگر بالاتر از پزشکی قانونی هم داریم؟

الان تو از پزشکی قانونی حکم داری؟ اگر داری من همین‌جا با درخواست جانبازی تو موافقت می‌کنم و هیچ مشکلی وجود ندارد.» اما سرباز هیچ حکمی از پزشکی قانونی ندارد، فقط یک برگه کاغذ دارد که گویا یک پزشکی بیماری پوستی او را تایید کرده است. در پرونده او نوشته شده بیمار دچار بیماری التهاب پوستی در گردن، سینه و دست‌ها شده ولی این بیماری هیچ ارتباطی به محل خدمت سربازی او ندارد.

ویدئو همین‌جا و با سخنان امیر به پایان می‌رسد: «ما همه تابع قانون هستیم. در اینجا نوشته بیماری پوستی آقای امیرسام ش‌تایید شده ولی هیچ ربطی به محلی که خدمت سربازی انجام شده ندارد.»

البته این حرکت اعتراضی اولین اقدام این سرباز برای درخواست جانبازی از ارتش نبود. این سرباز 4 سال پیش در آبان‌ماه سال 97 یعنی یک سال بعد از پایان خدمت سربازی‌اش با نیم‌تنه برهنه در برابر ستاد فرماندهی ارتش دست به اعتراض زد. آن‌زمان هم دو پلاکارد با چند عکس از بیماری پوستی‌اش دستش گرفته بود و روی پلاکارد نوشته بود به دلیل مجروحیت حین دوران سربازی خواهان برخورداری از امتیازهای جانبازی است، اما تا‌کنون هیچ مسئولی از او حمایت نکرده است.

کدخبر: ۴۹۵۱۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر