کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۹۸۶۶
تاریخ خبر:

داستان زیبا‌ترین تیم فوتبال ‌تاریخ دنیا

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | در طول هفته و در خانه نشینی اجباری از ترس کرونا گشت و گذار در یوتیوب بهترین سرگرمی‌ام بود و به گنجی رسیدم از جام‌جهانی ۱۹۵۴٫ جام‌جهانی سوئیس که به یاد و نام تیم ملی مجارستان در یادها مانده است‌. تیم عجیبی که از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۶ فقط در یک بازی شکست خورد و آن هم در فینال جام جهانی بود‌! تیمی که با سیستم انقلابی ۴-۲-۴ در دوبازی دوستانه اما به شدت حیثیتی، ‌انگلیسی‌های مغرور را ۶برسه و هفت بر یک درهم کوبیدند.

تیمی که قهرمان المپیک هلسینکی شد و در جام جهانی ۱۹۵۴ هم به عنوان مدعی اصلی پا گذاشته بود. در اولین بازی خود ۹ بر صفر کره جنوبی را در هم کوبیدند و در بازی دوم ۸ بر سه تیم آلمان غربی را خرد کردند. در خط حمله و آن جلو پوشکاش تکنیکی بود و شاندور کوچیس گلزن جوان و باهوش به‌خصوص در ضربات هوایی. پشت این دو نفر هیدکوتی و بوژیک بازی می‌کردند. توان و کمال این دو نفر فقط با زوج ژاوی و اینی‌یستا قابل مقایسه است.

در دوطرف هم توث و ژیبور بازی می‌کردند. تیمی مدرن با بازیسازی از میانه میدان و استایلی کاملا هجومی و وفور بازیکن تکنیکی. مجارها با همان دو برد به یک چهارم نهایی رفتند. طبق قواعد آن دوران بازی‌ها در گروه‌های ۴ تیمی برگزار می‌شد اما هرتیمی با دو برد به مرحله بعد راه می‌یافت و تیم‌هایی که یک برد داشتند باید با هم ملاقات می‌کردند و گاه دو تیم در فاصله چند روز مجبور می‌شدند دوبار با هم بازی کنند! مجارها در یک چهارم نهایی به ملاقات برزیل نایب قهرمان دوره قبل رفتند.

در یک بازی بسیار زیبا و البته خشن که سه اخراجی روی دست داور گذاشت، مجارستان درغیاب پوشکاش مصدوم۴ بر دو برزیل را شکست داد‌‌. در بازی نیمه نهایی به ملاقات اروگوئه قهرمان دوره قبل رفتند. در یکی از زیباترین بازی‌های تاریخ فوتبال. مجارها باز هم در غیاب پوشکاش‌،‌ دو بر صفر پیش افتادند. اروگوئه در ۱۵ دقیقه انتهایی دو گل زد و بازی به وقت اضافه رفت. در وقت اضافه اول شوت اسکافینیو مهاجم استثنایی اروگوئه به پایه دروازه برخورد کرد و بیرون آمد.

اما در وقت اضافی دوم دو ضربه سر از شاندور کوچیس، مجارستان را فاتح زیباترین و جوانمردانه‌ترین بازی قرن کرد. در فینال پوشکاش آمده بود تا با یک پیروزی ساده مقابل آلمان قهرمان جام شوند. آلمان‌ها در دور اول ۴ بر یک ترکیه را شکست دادند و بعد از باخت هشت بر سه مقابل مجارها دوباره به دیدار ترکیه رفتند و این بار هفت بر دو پیروز شدند.

در یک چهارم نهایی با دو گل از سد یوگسلاوی گذشتند و در نیمه نهایی روی درخشش فریتز والتر معروف شش بر یک از سد اتریش گذشتند و به فینال رسیدند و ملاقات دوباره با مجارستان. آلمان‌ها در همان ۱۰دقیقه اول دو بر صفر عقب می‌افتند و کابوس گلباران شدن دوباره گریبان‌شان را می‌گیرد اما در سرخوشی و غرور مجارستان‌، آلمانی‌های سخت کوش به بازی بر می‌گردند و تا قبل از دقیقه ۲۰ بازی را مساوی می‌کنند. از این به بعد این فشار دیوانه‌وار مجارستان است و درخشش دروازه‌بان آلمان در چندین موقعیت تک به تک و بازیگوشی تیرهای دروازه که دوبار مانع بازشدن دروازه آلمان‌ها می‌شوند و یک گل بادآورده دقیقه ۸۵ و قهرمانی ناباورانه آلمان‌ها.

این تیم بزرگ و زیبای مجارستان می‌توانست حتی مدعی بزرگ جام جهانی بعدی هم باشد اما حمله ارتش شوروی به مجارستان و سرنگونی دولت ملی این کشور در سال ۱۹۵۶ موجب شد تا ستاره‌های تیم قهرمان مجارستان یعنی هونود‌،‌ از بازگشت به کشور خودداری کنند. پوشکاش عازم رئال مادرید شد و هشت فصل فوق‌العاده را در این تیم گذراند کوچیس به اف سی زوریخ و سپس به بارسلونا رفت و شش فصل در این تیم توپ زد. زولتان ژیبور هم عازم ایتالیا شد. این پایان دردناک زیباترین و بهترین و مردانه‌ترین تیم تاریخ فوتبال بود.

*** بهترین‌تیم‌های ملی‌تاریخ
۱- مجارستان ۱۹۵۶-۱۹۵۰
۲- برزیل ۱۹۸۲
۳- برزیل ۱۹۷۰
۴- اسپانیا ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲
۵- هلند ۱۹۷۴
۶- اروگوئه ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۴
۷- شوروی ۱۹۸۸
۸- آلمان ۱۹۹۰
۹- آلمان ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶
۱۰- اتریش ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۸
۱۱- ایتالیا ۱۹۳۴ و ۱۹۳۸
۱۲- پرتغال ۱۹۶۶
۱۳- فرانسه ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰
۱۴- فرانسه ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۶
۱۵- آرژانتین ۱۹۸۶
۱۶- ایتالیا ۱۹۸۲
۱۷- ایتالیا ۲۰۰۶
۱۸- برزیل ۲۰۰۲
۱۹- انگلیس ۱۹۹۰
۲۰- دانمارک ۱۹۸۶

کدخبر: ۳۳۹۸۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر