کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۹۳۱۴
تاریخ خبر:

رسول‌اف‌ها؛ خانواده پرنفوذ اقتصاد و هنر ایران

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | کم پیش می‌آید که نامی هم برای اهالی سینما و هم برای اهالی اقتصاد و هم برای اهالی کشاورزی و البته هم برای اهالی هنرهای تجسمی آشنا باشد. «رسول‌اف» اما این قاعده را نقض کرده است. افراد مختلفی از این خانواده در عرصه‌های مختلفی که ذکر کردیم حضور دارند و از این جهت یک خانواده جالب توجه را ساخته‌اند؛خانواده‌ای که شاید بد نباشد سرکی به فعالیت‌هایشان بکشیم.

*** جلال رسول‌اف
بزرگ این خانواده جلال نام دارد. متولد سال ۱۳۳۳ است در فسا. از استان فارس. با توجه به اینکه در سال ۱۳۸۴ از بانک کشاورزی بازنشست شده، ظاهرا از سال ۱۳۵۴ کار خود را از این بانک آغاز کرده باشد. مسیر پیشرفت را اما از سال ۱۳۶۰ در وزارت کشاورزی آغاز کرده است. وقتی محمد سلامتی در آن وزارتخانه، در دولت اول میرحسین موسوی، وزیر بود. در آن زمان او در این وزارتخانه سمت مدیر کلی داشت. بعد از تغییر وزیر و روی کار آمدن عباسعلی زالی، معاون وزیر در امور اداری، مالی، حقوقی و امور زمین شد. بعد از زالی، عیسی کلانتری به وزارت جهاد آمد و او دوباره معاون وزیر باقی ماند و این بار معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع، معاون وزیر در طرح و برنامه‌ریزی و معاون وزیر در برنامه‌ریزی و پشتیبانی شد.

به این ترتیب او توانست از حدود ۳۱ تا ۴۳سالگی عمر خود را به عنوان معاون وزیر در وزارت کشاورزی بگذراند. در دولت خاتمی، محمود حجتی وقتی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی منصوب شد، او را به طور همزمان برای ریاست هیات مدیره و مدیریت عامل بانک کشاورزی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی منصوب کرد. دوران خاتمی که به پایان رسید، او نیز بازنشست شد و بلافاصله بعد از آن برای اداره بانک اقتصاد نوین که در آن زمان به تازگی تاسیس شده بود، دعوت به کار شد.

دی ماه ۸۸ خبر آمد که او از این بانک رفته است اما کمتر از یک سال بعد خبر انتصاب او به مدیریت عامل بانک دی منصوب شد و یک سال بعد به بانک تات رفت. دو سال بعد این بانک با دو موسسه مالی دیگر ادغام شد و نهایتا بانکی تاسیس شد به نام آینده. بانکی که رسول اف تا آذر ۹۸ در آن مدیرعامل بود و به این ترتیب بعد از حدود ۲۲سال مدیریت بانکی، عمر این دوره نیز به پایان رسید. با این حال نباید فکر کرد که رسول‌اف به کار خود خاتمه داده است.

اساسا بعد از ۱۳سال معاونت وزیر و ۲۲سال مدیریت بانکی در کشور، اگر تو هم بخواهی، پست و مقام و مسئولیت نمی‌گذارد تو به حال خودت باشی. آنطور که اطلاعات روزنامه رسمی نشان می‌دهد او از سال ۱۳۹۶ عضو موسس شرکتی می‌شود به نام گروه توسعه هنر ایران که در حال حاضر در فرابورس هم هست و زیرمجموعه‌هایی مثل توسعه هنر پیشرو پارسی و پویا نوین ماندگار هم دارد. هرچند که از شرح دقیق فعالیت این شرکت تاکنون خبری منتشر نشده است.

*** محسن، احسان و حامد
دست بر قضا سه پسر جلال رسول‌اف نیز دستی بر عالم هنر داشتند و دارند. محسن پسر او عکاس بود و در جریان یک سانحه هوایی در سال ۱۳۸۷ در قزاقستان جان خود را از دست داد. احسان برادر او، یک گالری از دی سال ۱۳۸۸ تاسیس کرد که به نام محسن نامگذاری شده و یکی از مهم‌ترین و فعال‌ترین گالری‌های کشور در حوزه تجسمی شناخته می‌شود. این گالری البته کم حاشیه هم نداشته است. مثلا دو سال پیش باربد گلشیری، فرزند هوشنگ گلشیری نامه تندی به او نوشت و از نحوه مدیریت این گالری شکایت کرد.

البته احسان فقط در هنرهای تجسمی باقی نمانده و نام او به عنوان تهیه‌کننده دو فیلم سینمایی «بمب، یک عاشقانه» و «آخرین داستان» و یکی دو فیلم دیگر نیز بیان شده است. او همچنین اسپانسر یا تهیه‌کننده برخی از گروه‌های موسیقی تلفیقی نیز است مثل گروه پالت، داماهی یا بمرانی. مدتی پیش در توئیتر، تصاویر و ادعاهایی در خصوص ساخت یک هتل توسط او در جزیره هرمز نیز منتشر شده بود. البته هفت صبح نمی‌تواند مستقلا این ادعا را تایید کند. برخی می‌گویند که حامد رسول‌اف، برادر کوچک‌تر این خانواده نیز به کار تهیه فیلم روی آورده و به عنوان مثال تهیه فیلم «لابی» محمد پرویزی را به او نسبت می‌دهند.

*** محمد رسول اف
اهالی سینما البته رسول اف دیگری را هم می‌شناسند. نامش محمد است و برادر جلال رسول اف است. او از سال ۱۳۷۷ کار حرفه‌ای خود را به عنوان دستیار رسول صدر عاملی در فیلم سینمایی دختری با کفش‌های کتانی آغاز کرد و آنقدر با استعداد بود که در سال ۱۳۸۰ و قبل از آنکه ۳۰ساله شود، سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را از بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر بگیرد. با این حال شهرت اجتماعی او بعد از سال ۱۳۸۸ به وجود آمد.

بعد از آن وقایع او ابتدا بر سر یک صحنه فیلمبرداری با جعفر پناهی بازداشت شد و فیلم‌های او بعد از این سال مثل دستنوشته‌ها نمی‌سوزند و شیطان وجود ندارد همواره دردسرهای سیاسی داشته و تاکنون دو بار حکم زندان یک ساله از دستگاه قضایی دریافت کرده است. او بعد از دریافت جایزه خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین امسال برای اجرای حکم حبس خود فراخوانده شد که ظاهرا تاکنون این حکم اجرایی نشده است.

کدخبر: ۳۲۹۳۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر