کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۰۶۰۷
تاریخ خبر:

داستان داروخانه زیرپله‌ای لندن تکذیب شد

روزنامه هفت صبح | سایت جماران در بیانیه‌ای ادعای حمیدرضا نقاشیان درباره احتمال ترور حضرت امام را پوچ و بی‌اساس خوانده است. اخیرا ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که در آن، فردی که خود را محافظ امام می‌خواند ادعای ترور امام با داروهایی که از یک «داروخانه زیرپله‌ای» در لندن خریداری می‌شد را مطرح کرده و گفته است: «پرونده‌ای در وزارت اطلاعات وجود دارد که در آن گفته می‌شود امام را ترور کردند».

این مرد، حمید نقاشیان است که فقط چند ماه اول ورود امام، نقش محافظت از او را به‌عهده می‌گیرد. در این مصاحبه همچنین ادعا شده بود که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مانع انتشار این خبر و همچنین این پرونده شده بود. بعد از وایرال شدن این ویدئو، سایت جماران محتوای آن را تکذیب کرد اما باعث شد که نام این محافظ بار دیگر به راس رسانه‌ها برسد. این مرد کیست و چه ردپایی از خود به‌‌جا گذاشته است؟

حمیدرضا نقاشیان در مصاحبه ویدئویی خود با پایگاه اطلاع‌رسانی «رهیافتگان» این اظهار‌نظرها را داشته است: «پرونده‌ای در وزارت اطلاعات وجود دارد که در آن گفته می‌شود آقای هاشمی نگذاشت این جریان افشا و معلوم شود.» او می‌گوید: «خودم روی این پرونده بودم و متهمان را بازجویی کردم.»

او در ادامه این مصاحبه که به‌نظر می‌رسد در اتاق کار نقاشیان ضبط شده، در خصوص «چگونگی مسمومیت» آیت‌الله خمینی می‌گوید که با «قرص‌های کپسولی که توسط سه چهار رابط از انگلستان از داروخانه زیرپله‌ای خریداری شده بود….. این داروخانه پیش از آن وجود نداشته و برای این کار ایجاد شد و بعد از شهادت امام هم آنجا تعطیل شده است. عناصر مرتبط با این کار را ما بازجویی کردیم و متن بازجویی‌ها در آن پرونده هست.»

در این مرحله او اسمی از خبرگزاری فارس می‌آورد و می‌گوید: «این مسائل را در مصاحبه‌ای به مناسبت سالروز مرگ آیت‌الله خمینی مطرح کردم اما خبرگزاری فارس هم صلاح نمی‌دانست منتشر شود.» به نظر می‌رسد اشاره او به مصاحبه این خبرگزاری در پانزدهم خرداد امسال است که با عنوان «خاطرات کمترشنیده شده امام به روایت محافظ شخصی» منتشر شده است.او در این مصاحبه تصویری خود می‌گوید آیت‌الله خمینی «با مشکل قلبی به داخل بیمارستان رفت اما بعد معلوم شد معده امام خونریزی کرده است.» او با این توصیفات خواستار افزایش حفاظت از رهبر فعلی جمهوری اسلامی هم شده بود.

یک برخورد نزدیک با نقاشیان
در آستانه انقلاب مرد ۲۴‌ساله جوانی که می‌گفتند مهارت‌های رزمی و توان دفاعی بالا دارد، به‌عنوان محافظ بنیانگذار انقلاب انتخاب شد. این مرد، حمیدرضا نام داشت که قبل از انقلاب در منزل پدری‌اش در محله شهرآرا زندگی می‌کرد. در بحبوحه انقلاب فعالیت‌های سیاسی متعددی داشت و آرام‌آرام این مسئولیت‌ها سنگین و سنگین‌تر شد. به‌غیر از محافظت از امام او مسئولیت پروژه فرقان را هم به‌عهده گرفت و سپس اینطور که سایت تاریخ ایرانی نوشته سفرهای متعدد او برای خرید تسلیحات حمید را به یک چهره ویژه در سیاست تبدیل کرده.

حمیدرضا سال ۱۳۵۶ همکاری با گروه «توحیدی صف» را شروع کرد. این گروه در واقع شامل آن دسته از اعضای سازمان مجاهدین خلق می‌شد که از آن جدا شده بودند. حمیدرضا به‌واسطه عضویت در همین گروه توانست از ۱۲ بهمن سال ۵۷ که امام وارد ایران شد تا ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۵۸ به مدت سه ماه مسئولیت محافظت از ایشان را بر‌عهده بگیرد. ماجرا دقیقا اینطور بود:

بعد از اینکه امام از پاریس به تهران آمد، با سفارش دکتر بهشتی این گروه مسئولیت حفاظت از امام را به‌عهده گرفت. اعضا مسئولیت‌های مختلف به‌عهده گرفتند و مسئولیت حمیدرضای ۲۴‌ساله هم این شد که محافظ اقامتگاه و شخص حضرت امام شود. او پیش از این دوره‌های رزمی دیده و در چند عملیات توانمندی‌هایش را نشان داده بود به همین خاطر از همان شب اولی که امام به مدرسه رفاه می‌رود، کار خودش را شروع می‌کند. یعنی روزهای بحرانی مملکت که هنوز نه دولت موقت تشکیل‌شده و نخست‌وزیر بختیار همچنان سر کار است.

در یکی از خاطراتی که او در مصاحبه با جهان نیوز نقل کرده درباره روزهای اول حضور امام در ایران اینطور گفته است: «جمعی از مراجع عظام مستقر در شهر قم از امام دعوت کردند که ایشان را ملاقات کنند. هجوم مردم باعث شد نتوانیم حرکت کنیم. یک‌لحظه حس کردم دیگر نمی‌توانیم روی پای خودمان بایستیم. عمامه و عبای امام رفته بود. امام را بغل گرفتم و به‌سرعت می‌دویدم. وقتی امام را در حیاط مسجد که نسبت به بیرون خلوت‌تر بود روی زمین گذاشتم امام چندثانیه‌ای ایستاد و به من نگاه کرد.» او همچنین یک بار دیگر هم نقل کرده که در یکی از ماموریت‌ها دست او به دلیل حضور انبوه مخاطبانی که برای دیدن امام آمده بودند شکسته است.

نقاشیان پس از ترور مرتضی مطهری، از سوی امام خمینی ماموریت یافت تا دستگیری و انهدام گروه فرقان را هدایت کند. او نقل کرده که آیت‌الله هاشمی آن زمان این گروه را نمی‌شناخت و این ترور را به توده‌ای‌ها نسبت می‌داد ولی نقاشیان می‌دانست که این گروه چه کینه‌ای از شهید داشته است. برای همین هم بعد از این‌که به امام همین توضیح را می‌دهد، از ایشان دستور می‌گیرد که این موضوع را جمع کند. در این پروژه آیت‌الله ناطق‌نوری هم که آن زمان رابطه نزدیکی با نقاشیان داشته با او همکاری کرده است.

سال‌ها پیش ویژه‌نامه نشریه «یادآور» متعلق به موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران مناظره‌ای درباره ماجرای گروه فرقان با حضور عبدالمجید معادیخواه، قاضی دوم دادگاه گروه فرقان و نقاشیان برگزار کرد که با عنوان «خطای روایت یا روایت خطا؟» منتشر شد. معادیخواه بارها ادعا کرده که فرقانی‌ها قبل از محاکمه، کشته شدند. در این مناظره هم او غیرمستقیم گفته که حکم اعدام با فشار نقاشیان صادر شده است. این ادعا در سایت تاریخ ایرانی هم بازنشر شده.

همچنین بعد از این مناظره معادیخواه یک‌بار دیگر هم در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اینطور گفته است: «من از او [حمید نقاشیان] پرسیدم می‌خواهم قاتل مطهری را ببینم، گفت او را کشتیم…نقاشیان به‌خاطر پرونده فرقان بود که از قم به تهران می‌آید و سرپرستی تیم محافظت امام از او گرفته می‌شود. او برای این پرونده اتاقی در زندان اوین در اختیار گرفته بود. در مصاحبه با روزنامه خراسان نکته جالبی از تاسیس بند ۲۰۹ زندان اوین که هنوز هم به همین نام شناخته می‌شود تعریف کرده است…

ماموریت‌های نقاشیان اینجا تمام نمی‌شود. بعد از این او مسئولیت نگهداری از گروگان‌های آمریکایی بعد از ماجرای طبس را به عهده گرفته. یک استاد دانشگاه کلمبیا کتابی را اواخر دهه ۸۰ میلادی منتشر کرد که در آن از حمید نقاشیان به‌عنوان یکی از مذاکره‌کننده‌های ایرانی با جمهوری‌خواهان آمریکایی برای تاخیر در آزادی گروگان‌ها تا آغاز ریاست‌جمهوری ریگان نام برده بود. نقاشیان در گفت‌وگو با ویژه‌نامه هفته‌نامه ۹ دی، اینطور واکنش نشان داد: «من معتقدم دستکاری در ایجاد تاخیر برای آزادی گروگان‌ها که با رهبری عناصر اصلی در سازمان مجاهدین انقلاب و نفوذی در دولت وقت صورت گرفته.»

همزمان با این مسئولیت‌ها گفته می‌شد که کم‌کم حضور در بازارهای اقتصادی دنیا هم پررنگ‌تر شده است. شایعات زیادی درباره فعالیت اقتصادی او در واردات خودروهای سنگین کاترپیلار و همچنین تاسیس شرکت‌های ماشین‌آلات راه‌سازی وجود دارد. همچنین زمزمه‌هایی از فعالیت او در زمینه‌بانکداری هم دیده شده اما هیچ کدام از این اطلاعات در سایت رسمیو که موتور جست‌وجو و تحلیل داده‌های رسمی کشور است، منتشر نشده.

حمیدرضا نقاشیان دستی هم در کار رسانه دارد و رئیس هیات مدیره «موسسه سخن‌گستر» است که روزنامه‌های ایران‌نیوز و صبح اقتصاد را منتشر می‌کند. در سایت رسمیو او به‌عنوان اعضای هیات مدیره شرکت‌های ساختمان‌سازی و مصالح تاسیساتی معرفی شده است.
بعد از این نقاشیان فعالیت‌های خود را در وزارت سپاه پاسداران که در دهه ۶۰ فعال بود شروع کرد و در زمان جنگ قائم‌مقام وزیر سپاه، محسن رفیقدوست بود.

خود محسن رفیقدوست هم همان راننده خودروی امام در روز ورود به ایران بود و در مدرسه رفاه فعالیت می‌کرد. نقاشیان هر از چند سال در مصاحبه‌های خود روایات مهمی از همنشینی با امام تعریف می‌کند. برای مثال این خاطره او در گفت‌وگو با جهان نیوز را بخوانید: «یکی از دغدغه‌های ذهنی‌ام که همیشه دوست داشتم با امام حلش کنم مسئله شهادت آقا مصطفی خمینی بود. این موضوع را سه بار در سه بازه زمانی سؤال کردم و امام(ره) سکوت می‌کردند.

یک بار گفتم امام چرا اجازه ندادید آقا مصطفی را کالبدشکافی کنند؟ امام نگاهی به من کردند و گفتند: انقلاب نمی‌شد. این جمله حضرت امام یک دنیا تفسیر دارد. امام خمینی(ره) می‌دانستند در اطرافشان جریانات نفوذی وجود دارد و برای همین امام از ماجرای قتل مرحوم شهید مصطفی خمینی عبور کردند.»

این بار هم با ادعای به ترور رسیدن امام سایت جماران، متعلق به موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی نوشت: «این فرد جز دوره کوتاهی در ابتدای ورود امام به ایران در بهمن ۱۳۵۷، در بیت امام و حفاظت از ایشان نقشی نداشته و ادعاهای مطرح شده توسط او با هر انگیزه و هدفی که بیان شده باشد، سراسر کذب و بی‌پایه و اساس است.»

کدخبر: ۴۷۰۶۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر