کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۸۳۳۶
تاریخ خبر:

داستان جالب تولد نوزاد یک و نیم میلیارد تومانی

روزنامه هفت صبح | روز پیش رسانه‌ها خبر دادند که کولاک و بوران در کوهرنگ منجر شده که تولد نوزادی در یکی از روستاهای این شهر، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه روی دست دولت بگذارد. ماجرا از این قرار بود که برف و بوران در کوهرنگ، از شهرهای استان چهار‌محال و بختیاری، باعث شده بود که مسیر ۱۵۰ روستا و سه گردنه مهم این شهرستان بسته شود. در این شرایط جوی مادر ۲۸‌ساله‌ای از اهالی روستای سرآقا سید متوجه درد زایمان خود می‌شود و خودش را به درمانگاه می‌رساند. اول یک تیم امدادی با کمک راهداری سعی می‌کنند که مادر را به محل زایمان انتقال دهند اما بوران شدید جلوی راه آنها را می‌گیرد.

هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری برای این کار بالگردی می‌فرستد ولی آن‌هم جواب نمی‌دهد. تا اینکه بالگرد دیگری از لرستان عازم این منطقه می‌شود. مادر باردار بعد از چند ساعت بالاخره به بیمارستانی در لرستان می‌رسد تا فرزند پنجم خود را به‌دنیا بیاورد. اینطور که خبرگزاری مهر گزارش داده همه این فرایند حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه برای دولت به‌دنبال داشته است.

از تصاویر خبرگزاری مهر مشخص است در این فرایند دو بالگرد، یک وانت و دو لودر در این جابه‌جایی به‌کار گرفته شدند تا این دختر برفی به‌دنیا بیاید. این ماجرا از قضا همراه شد با رشته توئیت دیگری که به چند سال قبل برمی‌گشت اما تاحدودی به همین وضعیت شباهت داشت. یک کاربر توئیتر نوشته بود که آموزش ندادن زایمان طبیعی به دانشجویان پسر چه دردسرهایی برای یک روستا درست کرده و ماجرا را اینطور شرح داد:

«در دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام زایمان طبیعی و دیدن آن توسط اینترن‌های پسر ممنوعه و عملا پسرهای فارغ‌التحصیل این علوم پزشکی بلد نیستند در مواقع اورژانسی زایمان بگیرند. یکی از پسرهای سال بالایی‌مون چندین سال قبل تو یه روستای دورافتاده طرح می‌گذروند. شب وسط برف و کولاک زمستون یک خانم باردار می‌آید که دردها و انقباضات او شروع شده بود. ولی تنها پزشک مرکز چیزی از زایمان طبیعی نمی‌دونست. او درخواست آمبولانس می‌دهد و بعد از مدتی آمبولانس مادر باردار رو سوار می‌کند.

این ماشین با تمام سرعت به سمت اولین مرکز درمانی می‌رفت که به‌خاطر برف و یخبندان شدید چند کیلومتر بعد از روستا کنترلش رو از دست می‌دهد، لیز می‌خورد و چپ می‌کند. مجددا با مرکز هماهنگ می‌کنند و درخواست بالگرد می‌دهند. در همین حین زایمان مادر هم توی همون بیابون و وسط برف گویا شروع می‌شه. خدا رحم کرد که فقط زنده موندند. در نهایت بالگرد میاد و مادر و بچه و راننده آمبولانس رو به مرکز استان منتقل می‌کنند.»

در ادامه این رشته توئیت دانشجویان دیگری هم این موضوع را تایید کردند. برای مثال دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اراک هم نوشته که اینترن مرد در بخش زنان بالای سر مریض نمی‌رود، بلکه براساس شرح‌حال‌های قبلی، شرح‌حال‌های جدیدش را تکمیل می‌کند و می‌فرستد. دانشجوی دیگری به سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۳ اشاره کرده که آموزش زایمان به پسران در دانشگاه علوم پزشکی قم ممنوع بوده و آنها را برای آموزش به دانشگاه آزاد اراک می‌فرستادند. همچنین دانشجوی دیگری در گفت‌و‌گو با هفت صبح هم ممنوع بودن آموزش زایمان گرفتن از زنان را به پسران دانشجو تایید می‌کند.

او که دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز است، می‌گوید: «در دانشگاه علوم پزشکی تبریز ورود آقایان به اتاق زایمان ممنوع است. علاوه بر این معاینه واژینال زنان هم ممنوعیت دارد. من ورودی سال ۱۳۹۱ هستم و تا به‌حال معاینه واژینال انجام نداده‌ام، در عوض آن را روی ماکت به ما یاد دادند.» او اطمینان دارد که این آموزش حداقل از دهه ۸۰ ممنوع بوده. دانشجوی دیگری هم از دانشگاه علوم پزشکی کرمان می‌گوید زایمان به مردان یاد داده نمی‌شود. او توضیح می‌دهد: «آموزش زایمان و معاینه واژینال به مردان از مواردی است که به شهر بستگی دارد. مثلا در شهرهای مذهبی حساسیت‌های زیادی روی این موضوع دارند ولی در دانشگاه‌های تهران و کرج چنین محدودیتی وجود ندارد.»

مجلس و خبرگزاری فارس به‌دنبال ممنوعیت بیشتر
پیش از این نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت در مجلس تاکید کرده بود که در حال تلاش هستند تا حتی در حالت استثنا هم زنان پیش پزشک مرد نروند. همچنین زهره‌سادات لاجوردی، نماینده مردم تهران هم تاکید کرده است که تلاش می‌کند با افزایش ظرفیت پزشکان زن، دیگر نیازی به حضور پزشک آقا در حوزه زنان نباشد.

این حساسیت پیش از این در سال ۱۳۹۶ هم مطرح شده و وزیر بهداشت وقت در توضیح آن پشت تریبون مجلس گفته بود که هیچ مردی در کشور برای تخصص زنان و زایمان آموزش نمی‌بیند. این سوالی بود که نصرالله پژمانفر از سید‌حسن هاشمی، وزیر وقت بهداشت پرسیده و گفته بود که یکی از دغدغه‌های بانوان حضور پرسنل آقا در بخش و جاهای دیگر است. پژمانفر در این مجلس هم به‌عنوان نماینده مشهد در کمیسیون فرهنگی حضور دارد اما این‌بار این نماینده‌ها نبودند که این دغدغه را برای بهارستان ایجاد کردند.

مطرح شدن دوباره این ماجرا به کمپینی برمی‌گردد که در روزهای اخیر در خبرگزاری فارس شروع شده. یکی از کاربران این پویش در توضیح آن نوشته است: «با اینکه در دوران بارداری کلی مراقبت کرده بودم که حتی برای انجام سونوگرافی هم به پزشک خانم مراجعه کنم، روز زایمان تمام زحماتم هدر رفت. آقایان مدام در اتاق زایمان در رفت‌وآمد بودند و حتی پرستار حاضر در اتاق عمل هم، آقا بود! این اتفاق، روز تولد اولین فرزندم را که قرار بود بهترین روز زندگی‌ام باشد، تبدیل به تلخ‌ترین روز کرد.» با این حال پزشکان مخالف آموزش ندادن مردان هستند و می‌گویند که این ماجرا تبعات سنگینی برای مردم روستایی که از پزشک متخصص دور هستند، به‌دنبال خواهد داشت.

کدخبر: ۴۳۸۳۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر