کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۶۲۲
تاریخ خبر:

داستان جالب حق مسکن نماینده‌های مجلس

روزنامه هفت صبح، فاطمه ‌رجبی | چند روز پیش مالک شریعتی منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با انتشار توئیتی درباره حق مسکن اعطایی به نمایندگان نوشت: «هیات رئیسه مجلس دهم برای ودیعه/اجاره مسکن نمایندگان دوره یازدهم مبالغی را مصوب کرده. در جلسه یک ماه قبل فرمی دادند که امضا نکردم و استفاده نخواهم کرد. به همکاران عزیزی که نیاز ندارند پیشنهاد می‌کنم با تجمیع این مبالغ، پایه گذار صندوقی در مجلس برای اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان شویم.

طبق آنچه شفاهی گفتند، هر نماینده می‌تواند هرماه مبلغ ۱۱میلیون تومان برای هزینه اجاره مسکن (قابل افزایش سالانه) دریافت کند یا ۴۸ ماهِ آن را یکجا به صورت ودیعه بلاعوض (ثابت و بدون افزایش) دریافت نماید. البته گفتند مبلغ نهایی برای اجرایی شدن باید به تصویب هیات رئیسه مجلس یازدهم برسد.» (یعنی ماهی ۱۱ میلیون تومان یا ۵۲۵ میلیون تومان ودیعه که در انتهای دوره باید باز پس داده شود)

خب این را بگوییم که با ودیعه ۵۲۵ میلیون تومانی می شود آپارتمان هایی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ متر در مناطق خوب و مرغوب شمالی تهران اجاره کرد. و البته موارد خاصی هم هست که خانه های بهتری هم می توان در اختیار گرفت . مالک شریعتی در ادامه خبر داد که زهره الهیان دیگر نماینده تهران هم به او پیام داده و گفته که تسهیلات مسکن نمایندگان را دریافت نخواهد کرد. یکی دیگر از نماینده‌های مجلس که او هم بار اولی است که وارد خانه ملت می‌شود، به این توئیت جواب داد. ….. عنابستانی نوشت: «فقط ۳۰ نماینده مجلس تهرانی هستند،نمایندگانی که از شهرستان‌ها می‌آیند نیاز به مسکن مناسب دارند. شعری نسرائیم که در قافیه‌اش گیر کنیم.»

و در جواب یکی از اهالی توئیتر که از او پرسیده بود مسکن مناسب یعنی چه، نوشت: «یعنی مسکن مناسب!!! توضیح لازم نداره اخوی! کسی که قراره وظیفه نمایندگی ملت رو به درستی انجام بده نباید گرفتار اجاره خانه و…باشه ! آن چیزی که گفته می‌شود مجلس در نظر گرفته برای اجاره یک آپارتمان ۱۰۰متری در مناطق متوسط به پایین تهران هم کافی نیست.» برخی این بخش از حرفش را تاب نیاوردند که گفته بود نماینده نباید گرفتار اجاره خانه باشد مثلا یکی در جوابش نوشت:

«مثلا مردم عادی که دغدغه اجاره خانه دارند به کارهایشان نمی‌رسند؟ فقط نماینده مجلس است که برای رسیدگی به وظایفش نباید دغدغه اجاره خانه داشته باشد؟» چهره‌های معروف توئیتر هم حرف‌هایش را بدون واکنش نگذاشتند. المیرا شریفی مقدم، مجری صداوسیما در مورد این حرف‌ها گفت: «یک نفر از منتخبان جدید جملاتی نوشته با این مضمون که نماینده نباید دغدغه اجاره خانه داشته باشد. نماینده‌ای که دغدغه اصلی مردم را درک نکند چگونه می‌تواند به فکر باشد؟»

محمدرضا شهبازی، یکی از فعالان رسانه‌ای اصولگرا هم در این مورد نوشت: «مردم کار می‌کنن، حقوق می‌گیرن و با اون هزینه مسکن و حمل ونقل و قبض موبایل و… رو‌ میدن ولی نماینده‌ها علاوه بر حقوق خوب ۱۲میلیونی، پول خیلی خوبی برای اجاره مسکن، ماشین و حتی قبض موبایل هم می‌گیرن اما بدبختی اینه که نماینده سبزوار معتقده این پول‌ها باز کمه برای انجام وظایف نمایندگی.»

وحید اشتری نامزد جنبش عدالتخواه دانشجویی برای انتخابات مجلس هم نوشت: «چون خیلی‌ها ممکن است از کنار این توئیت راحت رد شده باشند خواستم عرض کنم برادرمان نماینده محترم جدید مجلس هستند. از جوانان گام دومی حوزه انتخابیه سبزوار و در لیست نیروهای انقلاب (اصولگرا). معتقدند نیم میلیارد پولی که بابت مسکن دارند می‌گیرند بابت انجام وظایف نمایندگی کم است.»

عده دیگری هم به اینکه کمک هزینه مجلس برای اجاره یک واحد صد متری کم است واکنش نشان دادند‌ که دقیقا در کدام نقطه تهران می‌خواهند واحد ۱۰۰متری اجاره کنند که با بیشتر از ۵۰۰ میلیون تومان نمی‌توانند این کار را انجام بدهند ؟

این توئیت‌ها سر و صدای زیادی به راه انداخت و خیلی‌ها نسبت به دریافت ماهانه ۱۱میلیون تومان کمک هزینه اجاره یا ۵۲۸ میلیون تومان به صورت یکجا به عنوان کمک هزینه ودیعه مسکن از سوی نماینده‌های مجلس تعجب و اعتراض کردند. ماجرا وقتی بیشتر سر و صدا کرد اینجا بود که شعله واکنش‌های توئیتری بالا گرفت.

درست در خرداد سال گذشته مسعود پزشکیان، یکی از نماینده‌های دوره دهم مجلس در اعتراض به وضعیت گرانی مسکن گفت: «اجاره مسکن برای برخی نمایندگان مجلس نیز سخت شده است. همان موقع این حرف‌ها سر و صدا راه انداخت مخصوصا به این دلیل که کمی قبل از آن غلامرضا تاجگردون عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که رقم پرداخت هزینه رهن مسکن به نمایندگان ۲۵۰میلیون تومان است و به رقم این وام می‌توان با صلاحدید رئیس مجلس نیز مبلغی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان اضافه کرد.»این رقم که ابتدای دوره نمایندگی به نماینده‌ها تعلق می‌گرفت یعنی سال ۹۴، رقم بالایی محسوب می‌شد.

عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر، بعد از جنجالی که حرف‌های پزشکیان راه انداخت در این مورد گفت: «من از مجلس ۲۵۰میلیون تومان پول رهن گرفتم که بعد از چهار سال باید آن را به امور مالی مجلس برگردانم. اما برخی از نمایندگان اجاره مسکن دریافت می‌کنند که ماهانه چهار تا پنج میلیون تومان است.»پیگیری‌های هفت صبح در تماس با تعداد زیادی از نماینده‌های فعلی و سابق مجلس برای گرفتن اظهارنظر جدید نتیجه‌ای نداد.

*** برج‌های مجلسی
حالا که بحث مسکن نماینده‌های مجلس داغ است، بد نیست به چند برج تهران که به برج مجلس معروف هستند هم نگاهی بیندازیم؛ برج‌هایی که گفته می‌شود روزی مانند خانه سازمانی محل زندگی نماینده‌ها بوده‌اند.

* برج‌های پارلمان: گفته می‌شود این برج‌ها که در منطقه ۲۲ و در ضلع شمال غربی دریاچه خلیج فارس قرار دارد، متعلق به نمایندگان مجلس دوره ششم شورای اسلامی بوده است و از لوکس‌ترین برج‌های این منطقه است. این برج شخصی ساز در بلوار طبیعت و در مجاورت مجتمع تجاری ایران مال واقع شده. مجموع وسعت این برج‌ها ۱۴۰۰۰ مترمربع است که ۴۵۰۰ متر آن مربوط به زیربنای برج‌ها بوده و ۱۰۰۰۰متر دیگر به فضای سبز اختصاص داده شده است.

این مجموعه سه بلوک دوقلو و مجزا را شامل می‌شود. هر کدام از برج‌ها که به صورت دو قلو ساخته شده‌اند، ۹ و ۱۶ طبقه دارند که این روال در هر سه بلوک دیده می‌شود. در طبقات اول تا دوازدهم برج‌های پارلمان شاهد چهار واحد ۱۳۰ تا ۱۴۰متری و در طبقات بالاتر با افزایش متراژ واحدها شاهد دو واحد ۲۷۰متری هستیم. این واحدها بسته به متراژ آن از دو تا چهار اتاق خواب برخوردارند.

* برج‌های مجلس آفتاب: این برج‌ها در دهکده المپیک قرار دارند و دقیقا معلوم نیست که متعلق به کدام نماینده‌ها بوده‌اند. آنها به اندازه دو مجموعه برج قبلی لوکس نیستند اما همگی بالای ۱۰۰ متر هستند. رقم اجاره این برج‌ها بین متری چهار و نیم تا ۵ میلیون تومان است.

* برج‌های محلاتی: شهرک شهید محلاتی هم برج‌هایی دارد که به برج مجلس معروف هستند. این برج‌ها که گفته می‌شود توسط مجلس ساخته شده و به بعضی از نماینده‌ها تحویل داده شد، بالای ۱۲۰متر متراژ دارند و قیمت تقریبی اجاره آنها بالاتر از هفت میلیون تومان است. این برج‌ها به خوش منظره بودن معروف هستند و فضای داخلی لوکسی هم دارند.

کدخبر: ۳۳۳۶۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر