کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۵۷۳
تاریخ خبر:

داستان تکراری بازار سهام برای رمزارزها

روزنامه هفت صبح، آرش پورابراهیمی | یک سال پیش این موقع،روند صعودی بازار سهام ایران شدت گرفته بود.همزمان با تعطیلی‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا توجه بخش بیشتری از جامعه به سوی بازار سهام جلب شده بود و دولت هم از اقبال بیشتر به بازار سهام استقبال می‌کرد.شاخص کل در اردیبهشت پارسال طی کمتر از یک ماه، از حدود ۷۰۰هزار واحد به نزدیکی یک میلیون واحد رسید.

سبدگردانان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای از همه جا سبز می‌شدند و فضای مجازی پر بود از تحلیل‌های تکنیکال، سیگنال‌های خرید و فروش و البته اصطلاحات رعب‌برانگیز مربوط به بازار. همین فضای پر شور و شوق و البته مرعوب‌کننده، خیلی‌ها را مجاب کرد که به سرمایه‌گذاران بازار سهام تبدیل شوند.

نتیجه کار را همه می‌دانیم؛ شاخص کل تا حدود دو میلیون واحد بالا رفت، سپس روند نزولی به خود گرفت و حالا مدتی است که در حدود یک میلیون و ۲۰۰ واحد باقی مانده است.سرمایه‌گذاری در بازار سهام و کسب سود یا زیان ایرادی ندارد، اما مشکل اینجاست که کسی به میزان کافی نسبت به ریسک‌های مربوط به بازار به سرمایه‌گذاران هشدار نداد.

در واقع بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاران خرد مجبور شدند بهای سنگینی را برای آموختن درس‌هایی مانند پیش‌بینی‌ناپذیری بازار سهام و شیوه شکل‌گیری حباب‌های آن بپردازند. اما آیا سرمایه‌گذاران واقعا از آنچه طی یک‌سال اخیر در بازار سهام ایران گذشت، درس گرفته‌اند؟ مشاهده آنچه امروز در بازار رمزارزها می‌گذرد، باعث می‌شود که نسبت به درس‌آموز بودن سرنوشت بازار سهام ایران دچار تردید شویم.

همان تحلیلگران سابق بازار سهام، امروز به تحلیلگران بازار رمزارزها تبدیل شده‌اند و دوباره سرمایه‌گذاران خرد به دنبال راه‌هایی برای ورود به بازار رمزارزها می‌گردند. هرچند سرمایه‌گذاری در رمزارزها به‌آسانی ورود به بازار سهام نیست،اما همچنان می‌توان کارگزاران و واسطه‌‌هایی را برای ورود به بازار رمزارزها یافت.

برای اقتصاددانان درک اینکه رمزارزها قرار است چه مشکلی را از اقتصاد جهان حل کنند،چندان ساده نیست. از پل کروگمن (برنده نوبل اقتصاد سال ۲۰۰۸) گرفته تا اقتصاددان جوانی مانند گیتا گوپیناث، هیچ کدام رمزارزهایی مانند بیت‌کوین را جایگزینی برای پول نمی‌بینند.با این حال، رمزارزها نوعی دارایی هستند که به هر دلیلی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند و همین تب و تاب خرید آنها به رشد اعجاب‌انگیز قیمتشان منجر شده است.

از این منظر سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها با نیت کسب سود ایرادی ندارد، اما در این بازار هم (همچون هر بازار مالی دیگری) تحلیل‌های تکنیکال را جدی نگیرید، حرف‌های مربوط به اینکه آینده نظام پولی جهان در اختیار رمزارزها خواهد بود را به‌راحتی باور نکنید و البته به خاطر داشته باشید که این بار حتی ساختمان بورسی وجود ندارد که مالباختگان بتوانند جلوی آن تجمع کنند.

کدخبر: ۳۸۷۵۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر