کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۷۲۹۸
تاریخ خبر:

داستان ترور‌ شهریار، پسر اشرف در‌ پاریس

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | شماره قبل داستان شهرام پسر بزرگ اشرف را نقل کردم که توی کار بیزینس بود و در معاملات قاچاق عتیقه برای خود شهرت بدی به‌هم زده بود و اینکه چگونه طرح دزدیدنش توسط مجاهدین و با ابتکار محمد پاک‌آیین به شکلی نیمه‌مضحک شکست خورد.

شهریار شفیق برادر ناتنی و کوچک‌تر شهرام، ‌پسر احمد شفیق خلبان مصری بود که اشرف در رفت و آمدهای مدامش به دربار قاهره برای سروسامان دادن ماجرای ازدواج و بعد طلاق فوزیه با او آشنا شده و ازدواج کرده بود و شفیق را که مصری بود با مصوبه‌ای به هدایت سازمان هواپیمایی ایران گماشت و خب این ازدواج هم سه چهار سالی بیشتر طول نکشید.

شهریار و آزاده شفیق بچه‌های اشرف از شوهر مصری‌اش بودند. شهریار متولد ۱۳۲۳ در قاهره برعکس شهرام بسیار منضبط بار آمده بود و دوران تحصیل را در آکادمی نظامی دارتموث گذراند و از اواخر دهه ۴۰ در پست افسر مخابراتی به عضویت نیروی دریایی ایران درآمد و در سال ۱۳۵۴ در یک ترفیع ناگهانی و در ۳۰سالگی فرمانده ناوشکن‌های نیروی دریایی ایران در خلیج فارس شد. او در سال ۱۳۵۷ به‌عنوان رئیس فدراسیون جودو و کاراته ایران نیز منصوب شد.

همسر او دختر منوچهر اقبال بود و فرزندانش هم دارا و نادر شفیق. سیر صعودی شهریار شفیق در دستگاه تکنوکراسی ایران به شکلی بود که او را عنقریب فرمانده نیروی دریایی و حتی فرمانده کل ارتش می‌دانستند.با وقوع انقلاب از ایران خارج شد و بلافاصله در پاریس به تشکیلات اویسی و بختیار نزدیک شد. اما در ۱۶ آذرماه ۱۳۵۸ و در سن ۳۵سالگی در خیابان‌های پاریس و پس از خروج از اقامتگاه مادرش (اشرف) ترور شد.

ضارب که به گفته پلیس فرانسه کاپشن مخصوص موتورسواری پوشیده بود و کلاه‌کاسکت بر سر داشت از فاصله‌ای نزدیک دو گلوله به پشت‌سر شهریار شفیق شلیک و سپس با موتورسیکلت فرار می‌کند.این ترور به همهمه‌ای در تهران بدل شد. صادق خلخالی که ادعا داشت فدائیان اسلام را دوباره راه‌اندازی کرده این عملیات را به گروه وابسته به خود نسبت داد.صادق خلخالی در بیانیه‌ای که در روزنامه کیهان به تاریخ ۱۷آذرماه ۱۳۵۸ منتشر شد،شفیق را متهم به «تدارک تجدید جریان ۲۸ مرداد به‌منظور تجزیه کشور در چند استان و ریختن بی‌رحمانه خون میلیون‌ها نفر» کرد.

وی سال‌ها بعد در کتاب خاطرات خود تاکید کرد جرم همه افرادی که برای‌شان حکم اعدام صادر کرده بود، ازجمله شهریار شفیق، «افساد فی‌الارض» بوده است. اما عبدخدایی دبیرکل فدائیان اسلام اعلام می‌کند هیچ عضوی از گروه فدائیان اسلام در این عملیات نبوده‌اند و این ترور ربطی به این گروه ندارد و خلخالی نیز عضو این گروه نیست. عبدخدایی رسما اعلام کرد فدائیان اسلام هیچ عملیات مسلحانه‌ای را تدارک ندیده‌اند. عبدخدایی حتی طعنه می‌زند که بعید است اصلا خلخالی در جریان ماجرای ترور بوده باشد و فقط خواسته جریان‌سازی به نفع خود انجام دهد. اما بعدها مشخص شد که امکان داشته این ترور با هماهنگی خلخالی صورت گرفته باشد.به‌خصوص که نام عامل این عملیات نیز به‌تدریج مشخص شد.

سه سال بعد،‌ روزنامه اطلاعات در توصیف فضائل یک شهید زمان جنگ او را عامل ترور شهریار شفیق نامید که بدون گذاشتن ردپایی از خود به تهران بازگشته بود. عبدالله برقعی اهل قم بود و یک دهه بعد از شهریار شفیق به‌دنیا آمده بود. او متولد سال ۱۳۳۳ بود و در خانواده‌ای تنگدست بزرگ شد و در جوانی یک دفتر کوچک کارهای ساختمانی را در قم راه‌اندازی کرد.از سال ۱۳۵۴ یک گروه کوچک مسلحانه تشکیل داده بود که در یک فقره به پادگان کهک قم حمله و گروهی از سربازان را خلع سلاح کرد.

در سال ۱۳۵۶ نیز به همراه یکی از دوستانش عملیات ترور یک عضو گارد جاویدان را در حومه شهر مشهد انجام داد. در بیوگرافی او آمده که در سال نخست پس از انقلاب او ماموریت‌های متنوعی را در کردستان ایران علیه کومله و حزب دموکرات انجام داد و چند بار هم برای ماموریت‌هایی به خارج از کشور رفت که یکی از آنها ترور شهریار شفیق بود. برقعی در سن ۲۸سالگی و در فروردین ۱۳۶۱ در عملیات فتح‌المبین شهید شد.سمیه و محمدجعفر نام فرزندانی هستند که از او باقی مانده است.

کدخبر: ۳۹۷۲۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر