کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۳۲۶
تاریخ خبر:

داستان باورنکردنی خودکشی سه جوان در محمودآباد

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| در دو روز گذشته روایت‌های متناقضی از مرگ سه جوان در ساحل محمودآباد منتشر شده است. ابتدا اعلام شد که آنها بر اثر بازی نهنگ آبی خودکشی کرده و بار دیگر گفته شد که تحت تاثیر بازی به نام «قهرمانان موبایلی» این تصمیم را گرفته‌اند.

با این حال مسئول نجات غریق محمود آباد در گفت‌وگو با روزنامه هفت صبح می‌گوید کلماتی که از زبان یکی از نجات‌یافتگان آن گروه دوستی شنیده این بوده است:«ما هیچ نسبتی با هم نداریم. در یک بازی به نام قهرمانان موبایلی با هم آشنا شدیم. یک مرحله از این بازی این است که باید در دریا خودمان را غرق کنیم.»

*** ماجرا چه بود؟
آنها چهار پسر جوان بودند. دو نفر اهل اصفهان و دو نفر دیگر اهل اردبیل و ایذه که ساعت دو نیم بعدازظهر روز یکشنبه در ساحل شماره ۱۰ محمودآباد دستانشان را داخل دست هم گذاشتن و آرام آرام زیر آب رفتند. غریق نجات‌های ساحل یک نفر را نجات دادند، دو نفر دیگر را هم با جت اسکی از دریا بیرون کشیدند که یک نفر فوت کرد و دیگری در نهایت تا صبح دوام نیاورد.

جسد یک نفر دیگر را هم صبح روز بعد به پزشکی قانونی تحویل دادند. اولین فردی که درباره مرگ تراژیک این سه جوان مصاحبه کرد، نقی کریمیان رئیس نجات غریق و غواصی مازندران بود. او به خبرگزاری‌های مختلف گفت: «چهار جوان با هدف اجرای مرحله فینال بازی اینترنتی نهنگ آبی به شهرستان محمودآباد سفر کرده بودند خود را تسلیم امواج دریا کردند.»

کریمیان گفت: «فرد نجات یافته پس از احیا توسط منجیان غریق، با گریه و ندامت اعلام کرد هیچ کدام از همراهانش را نمی‌شناخته و فقط از طریق بازی نهنگ آبی با آنان آشنا شده بود.»رئیس نجات غریق و غواصی مازندران در حالی برای اولین بار اسم بازی «نهنگ آبی» را آورد که در توضیحات بیشتر هم گفت: خودکشی در دریا اجرای آخرین مرحله از این بازی بوده است. با این حال او باردیگر در گفت‌وگو با روزنامه هفت صبح توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد:

«وقتی من به ساحل رسیدم دیدم معاون فرماندار، رئیس آگاهی و نیروی انتظامی ساحل هستند. اولین سوال را از رئیس نجات غریق منطقه کردم که چطور این اتفاق افتاد؟ ایشان در جواب گفتند: ما سر پست بودیم که چهار نفر شنا می‌کردند. دو بار به آنها تذکر دادیم. تا سرمان را برگرداندیم دیدیم آن چهار نفر دست و پا می‌زنند. یکی از آن چهار نفر را که نجات دادیم بهمان گفت که ما اصلا همدیگر را نمی‌شناسیم و اینترنتی با یکدیگر آشنا شدیم.مکان را در محمودآباد انتخاب کردیم و بازی نهنگ آبی و قهرمان اینترنتی را بازی می‌کردیم.»

او در پاسخ به اینکه این دو بازی با یکدیگر متفاوت هستند جواب داد: «ببینید شاید به زعم شما خنده‌دار باشد اما من اولین بار است که اسم این بازی را می‌شنوم. فقط وقتی به پزشکی قانونی اطلاع دادم، گفتند باید به معاون سیاسی استاندار زنگ بزنید چون موضوع امنیتی است. من فقط یادداشت کردم بازی نهنگ آبی چون این کلمه را دقیقا شنیدم.

در هفت سال گذشته‌ای که در این سمت کار می‌کنم این اولین بار بود که می‌دیدم بر اثر یک بازی فرد یا افرادی در دریا خودکشی می‌کنند.» با این حال بررسی‌های روزنامه هفت صبح نشان می‌دهد مرگ بر اثر بازی نهنگ آبی صحت ندارد و این تنها کلمه‌ای بوده که در محل حادثه و از زبان خانواده‌ها و مشاهده‌کنندگان زبان به زبان درباره مرگ این جوانان ۲۱، ۲۳ و ۲۷ ساله چرخیده است.

*** اسم بازی را من شنیدم:قهرمانان موبایلی
خادمی، رئیس نجات غریق محمودآباد تنها فردی است که در این میان با نجات یافته ۱۹ ساله مستقیما صحبت کرده است. او روایت اولیه را درباره اینکه بارها به این گروه هشدار داده‌اند تایید می‌کند.«ناجی ما به این جوانان بارها هشدار داد و گفت آنجا گودالی وجود دارد و نباید در آن قسمت از دریا شنا کنید. بار سوم یکدفعه دید همه این چهار نفر زیر آب رفتند.

ناجی‌ها به سرعت وارد عمل شدند و یکی از جوان‌ها را بیرون آوردند. من هم به سرعت یکی دیگر را با جت اسکی بیرون آوردم که دوام نیاورد. بعد از دو دقیقه که ما دنبال نفر سوم می‌گشتیم، از او پرسیدیم اسامی دیگر بچه‌ها چیست و چه نسبتی با هم دارید؟ او گفت ما هیچ نسبتی با هم نداریم.» خادمی تنها فردی است که نام بازی را با گوش‌های خود شنیده و در توضیح می‌گوید:

«نجات‌یافته گفت طبق یک بازی به نام قهرمانان موبایلی با هم آشنا شدیم و اولین بار است که اینجا آمدیم. من پرسیدم این چه بازی است؟ او گفت: یک مرحله از این بازی این است که باید در دریا خودمان را غرق کنیم. او به صراحت تاکید کرد که یک مرحله از این بازی این است که باید به دریا برویم.»

او می‌گوید خانه اجاره‌ای این جوانان ۱۰۰ متر آن طرف‌تر از ساحل بوده و وظیفه پلیس است که تحقیق کند آیا این بازی واقعا خطرناک بوده یا اینکه یکی از این جوان‌ها همزمان این افراد را به سمت گودال کشیده است؟ خادمی در پاسخ به اینکه پس کلمه نهنگ آبی از زبان چه کسی بیرون آمد جواب می‌دهد: «وقتی نجات یافته بیرون آمد، خانواده‌ها و جوان‌های دیگر دور او را گرفته بودند و گفتند این یک مرحله از بازی نهنگ آبی است اما من اصلا کلمه نهنگ آبی را نشنیدم.»

کمی بعد از سوی سرهنگ سید جعفر ساداتی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران خبر نهنگ آبی تکذیب شد. او با اشاره به انتشار خبری مبنی بر قصد خودکشی این افراد به سبک بازی نهنگ آبی در دریا این خبر را تکذیب کرد و افزود: بنابر بررسی‌های به عمل آمده و تحقیقات از یکی از نجات یافتگان این حادثه، این چهار جوان که در یک بازی اینترنتی به نام قهرمانان موبایلی به صورت مجازی با یکدیگر آشنا شده بودند، برای تفریح به شهرستان محمودآباد سفر کردند که حین شنا دچار سانحه شدند. با این حال او توضیح نداد که آیا این مرگ خودخواسته در ادامه مراحلی از این بازی بوده یا حادثه‌ای ناخواسته برای این جوانان از شهرهای مختلف کشور.

*** گیمرها چه می‌گویند؟
گیمرهای بازی «قهرمانان موبایلی» در ایران گروه‌ها و شبکه‌های مستقلی برای خودشان در تلگرام و اینستاگرام دارند که تعداد فالوئرهای آن کم هم نیست. آنها به خبر خودکشی بر اثر بازی قهرمانان موبایلی می‌خندند و می‌گویند اصلا امکان ندارد چنین اتفاقی در این بازی بیفتد. مهراد یکی از اعضای این گروه می‌گوید: « من سال‌هاست که به صورت حرفه‌ای گیمر هستم.

این افراد را نمی‌شناسم اما احتمال می‌دهم تنها از طریق این بازی با هم آشنا شده باشند. شما این بازی را نصب کنید. هرگز با چنین مرحله‌ای که درخواست خودکشی در دریا داشته باشد روبه‌رو نمی‌شوید.»

مهراد بیراه هم نمی‌گوید. قهرمان موبایلی بیشتر یک بازی استراتژیک ساخته شده کشور هنگ کنگ است که در هیچ جای دنیا هم تاکنون خبری از آن منتشر نشده که منجر به فوت فردی شده باشد. تنها پرونده مرگ آن مربوط به یک نوجوان فیلیپینی است که به دنبال بی‌خوابی و بازی بی‌وقفه با این برنامه فراموش می‌کند غذای خود را بخورد و به سرطان بدخیم روده بزرگ دچار می‌شود.

کدخبر: ۳۴۸۳۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1574208741

    گمونم شما نذر دارید که این عکس دستی که ا ز آب زده بیرون و داره غرق میشه رو هر هفت ه حتما بیارید جلوی چشم ما. البته یه عکس مشابه این اما از نوع سیاه و سفیدشم دارید .

    • atashe_e_khamoush

      تقصیر خود ماست. باید موقع غرق شدن بقیه ر و خبر کنیم ازمون عکس‌های متنوع بگیرن