کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۰۱۱
تاریخ خبر:

داستان آنها که دسته‌جمعی برای قتل رفتند

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | قتل‌های گروهی؛ ماجرای قاتلانی که به دلایل خاصی تصمیم می‌گیرند یک نفر یا چند نفر را دسته‌جمعی به قتل برسانند. در این میان عده‌ای به دلیل سرقت به سراغ مقتول می‌روند و با نقشه یک نفر را به قتل می‌رسانند، عده‌ای دیگر برای انتقام دست به چنین اقدامی می‌زنند و برخی با یک‌سری عقاید خاص مرتکب قتل می‌شوند.

اما نکته عجیب این است که اگر پای صحبت این قاتلان بنشینید، فکر می‌کنند اگر نقشه بکشند و قتل مقتول را بین خودشان تقسیم کنند خبری از قصاص نیست و از اعدام خلاص می‌شوند، اما ماجرای آتش‌زدن صادق برمکی توسط سه نفر از دوستانش نشان داد که قصاص پابرجاست و با پرداخت تفاضل دیه توسط اولیای‌دم شکل می‌گیرد.

طبق قانون هرگاه دو یا چند مرد مسلمان مشترکا مرد مسلمانی را بکشند «ولی‌دم» می‌تواند با اذن ولی امر تمام آنها را قصاص کند و در صورتی که قاتلان دو نفر باشند باید به هرکدام از آنها نصف دیه و اگر سه نفر باشند باید به هرکدام از آنها دو ثلث دیه و اگر چهار نفر باشند باید هرکدام از آنها سه ربع دیه را بپردازد و به همین نسبت در افراد بیشتر ولی دم می‌تواند برخی از شرکای در قتل را با پرداخت دیه قصاص کند و از بقیه شرکا نسبت به سهم دیه اخذ کند. در هر مورد باید مقداری از دیه را به قاتل بدهند و قصاص کنند. باید پرداخت دیه قبل از قصاص باشد. در این پرونده ماجرای پنج قتل گروهی که توسط قاتلان رخ داده است را بررسی می‌کنیم.

* یک: قتل‌های دسته‌جمعی در کرمان
داستان قتل‌های دسته‌جمعی در کرمان از سری ماجراهایی بود که هیچ‌گاه به درستی علت آن مشخص نشد و در نهایت با رضایت تمامی اولیای‌دم، پرونده بسته شد. ماجرای قتل‌های محفلی کرمان به ۱۸سال پیش برمی‌گردد. در سال ۸۱، شش جوان که گفته می‌شد عضو یک پایگاه مقاومت بسیج در کرمان بودند تصمیم گرفتند برای مبارزه با فحشا و فساد خودشان دست‌به‌کار شوند.

براساس اعترافات آنها در جلسات دادگاه، مصیب نخستین قربانی بود. این گروه مصیب را در ۲۲شهریور۸۱ به جرم فروش مشروبات الکلی دستگیر کرده و به قتل رساندند؛ اگرچه اتهام مشروب‌فروشی مصیب هیچ‌گاه تأیید نشد. ۲۹شهریور، این جوانان فردی به نام محسن را به اتهام موادفروشی به قتل رساندند. جمیله، سومین قربانی قتل‌های محفلی در کرمان بود. محمدرضا و شهره، دو قربانی دیگر قتل‌های محفلی کرمان بودند که در آبان‌ماه به قتل رسیدند.

شش جوان یادشده معتقد بودند که این دو رابطه نامشروع داشتند، اما مادر شهره در همان روزها گفته بود که دخترش و محمدرضا نامزد بودند. قتل این دو نفر باعث شد تا قتل‌های محفلی کرمان لو برود. پیگیری مأموران موجب شد اسفند سال ۸۱ ابتدا یکی از متهمان و سپس ۵ نفر دیگر بازداشت شوند. ۲سال پس از وقوع این قتل‌ها، خانواده مصیب، محسن و جمیله با دریافت دیه رضایت دادند، اما تا پیش از سال ۹۷ اولیای‌دم دو مقتول دیگر رضایت نداده بودند تا اینکه رئیس‌کل دادگستری کرمان خبر داد آنها هم رضایت دادند.

در خرداد سال ۹۷ یدالله موحد، رئیس‌کل دادگستری استان کرمان اعلام کرد: آخرین اولیای‌دمی که تاکنون رضایت نداده بودند هم رضایت دادند و این پرونده بسته شده است. به گفته او، با توجه به رضایت اولیای‌دم، اگر متهمان مدت‌زمان قانونی حبس خود را کشیده باشند، می‌توانند آزاد شوند. در همین حال یک منبع آگاه نیز در آن زمان گفت که متهمان این پرونده حدود یک ‌ماه بوده که آزاد شده‌اند و هیچ‌کس نیز قصاص نشد.

* دو: ماجرای آتش‌زدن صادق برمکی توسط دوستانش
در مهرماه سال ۹۶ خبر قتل هولناک پسر مهابادی به نام صادق برمکی تیتر یک حوادث رسانه‌های کشور شد. در این سناریوی هولناک چند جوان دوست ۱۹ ساله خود را به بیابان های اطراف یکی از روستاهای مهاباد بردند و پس از زدن چند ضربه ساطور درحالی‌که از او فیلم می‌گرفتند او را نیمه‌جان رها کرده و رفتند. صبح روز بعد بار دیگر این چند جوان به سرکردگی فردی به نام دانیال به محل جنایت بازگشتند و متوجه شدند که هنوز صادق جان در بدن دارد.

اما بااین‌حال او را درحالی‌که هنوز زنده بود به آتش کشیدند و از لحظه‌لحظه جان دادن او فیلم گرفتند. پس از این جنایت هولناک دانیال و همدستانش گرفتار قانون شدند و این فیلم بازخورد‌های زیادی در فضای مجازی داشت. برای این سه نفر در دادگاه با توجه به خواسته اولیای‌دم درخواست قصاص شد. اما در نوروز سال ۹۹ در جریان فرارهای سریالی متهمان، دانیال متهم اصلی پرونده که سردسته آشوب‌ها نیز بود، بعد از انتقال به زندان میاندوآب به گفته مسئولان زندان با خوردن قرص سکته قلبی کرد و فوت شد.

مادر صادق درباره علت قتل پسرش به این شکل فجیع گفت: گفته می‌شد که دانیال رقیب عشقی صادق شده بوده و برای همین نقشه قتل او را کشیده است. اما من این حرف را قبول ندارم و شنیده بودم دانیال عضو گروه‌های شیطان‌پرستی شده بود. او در دادگاه می‌گفت از دوران مدرسه با پسرم اختلاف و کینه داشته، ولی من فکر می‌کنم او می‌خواست جوانان را منحرف کند و برای همین دو دوست دیگرش را اغفال کرد و نقشه قتل صادق را کشید.

حالا با صدور رای قصاص برای هر سه نفر ما باید تفاضل دیه را پرداخت می‌کردیم. در اینستاگرام کمپین حمایت از صادق راه‌اندازی شد و مردم به ما برای تامین این پول کمک کردند. الان این مبلغ تامین شده و به حساب صندوق دادگستری واریز شده است. رای صادرشده هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. اما من از مسئولین تقاضا دارم هرچه زودتر به تقاضای ما رسیدگی کنند.

* سه: سرانجام قتل گروهی وحید مرادی
روز سه‌شنبه، ۲۵ شهریورماه، آخرین دادگاه قاتلان وحید مرادی برگزار شد. ماجرای مردی که به شرور تهران مشهور شده بود. یازدهم تیرماه سال ۹۷ درگیری خونینی در محوطه هواخوری زندان رجایی‌شهر به وقوع پیوست. تلاش زندانبانان برای پایان دادن به درگیری خونین میان زندانیان بی‌نتیجه ماند و یکی از زندانی‌ها که گنده‌لاتی به نام وحید مرادی بود با پنج ضربه چاقو از پا درآمد. تصاویر این درگیری از دوربین‌های مداربسته زندان ضبط شد.

وحید ۴۳ ساله که چندین سابقه کیفری داشت و ۱۶ بار به زندان رفته بود، اردیبهشت‌ماه از زندان آزاد شد و به میهمانی‌ای که دوستش حسین به مناسبت آزادی او تدارک دیده بود رفت و به کری‌خوانی در اینستاگرام پرداخت، اما این کری‌خوانی‌ها به درگیری میان او و حسین و سه خواهرزاده‌اش منتهی شد و او در پنت‌هاوس برج حسین، وی را با ضربه چاقو کشت و سه خواهرزاده‌اش را زخمی کرد. وحید بعد از این جنایت و درحالی‌که قصد خروج از کشور را داشت در مرز ایران و ترکیه بازداشت و به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.

چون بعد از انتقال وحید به زندان رجایی‌شهر، بازپرس رسیدگی‌کننده به این پرونده احتمال وقوع خطر را برای وی مطرح کرده بود، او به بند خصوصی منتقل شد، اما پس از چند روز به اصرار خانواده‌اش به بند عمومی رفت تا اینکه ۱۱ تیرماه در درگیری جنجالی کشته شد. با تکمیل تحقیقات پلیسی، ۱۷نفر از زندانیان که در درگیری منتهی به جنایت شرکت کرده بودند بازداشت شدند و سعید و عباس که به گفته سایر زندانیان نزدیک‌تر از سایرین به وحید بودند به عنوان متهمان اصلی تحت بازجویی قرار گرفتند، ولی هر دو ادعا کرده‌اند ضربه کاری را با چاقوی دست‌ساز به وحید نزده‌اند.

پرونده این جنایت با صدور کیفرخواست به شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شده و ۱۷متهم پشت درهای بسته و غیرعلنی محاکمه شدند. در پایان جلسه، قضات دادگاه سعید را به قصاص محکوم کردند. عباس و سایر متهمان نیز به زندان محکوم شدند. سعید به حکم صادره اعتراض کرد و مدعی شد قاتل نیست. مجددا دادگاه برای قتل وحید مرادی برگزار شد و سعید که چند روز قبل حکم قصاصش به‌خاطر قتلی که سال ۹۵ در خیابان منصور رقم زده بود در دیوان‌عالی کشور تایید شده، بار دیگر پای میز محاکمه ایستاد. حالا پرونده بعد از شور و مشورت قضات نتیجه‌اش مشخص خواهد شد.

* چهار: ماجرای قتل گروهی مرد ثروتمند در مشیریه
مرد ثروتمند تهران را به قتل رساندیم و از روی پل اتوبان امام علی داخل کانال مشیریه انداختیم. از ۱۷ خردادماه سال ۹۹ با گم‌شدن مردی تهرانی به نام سیروس که ثروتمند بود، پلیس تهران وارد عمل شد. پای سه جوان ۲۰ ساله در قتل در میان بود. هم‌زمان ماموران کلانتری شهرری در جریان پیدا شدن جسد یک مرد در کانال آب مشیریه قرار گرفتند و مشخص شد متعلق به سیروس ۷۶ ساله است.

قاتل این مرد می‌گوید: یک سال پیش طلاهای مادرم را فروختم و مغازه نانوایی پیرمرد را اجاره کردم. وقتی قرارداد تمام شد، آن را تمدید نکرد و من دچار مشکل مالی شدم. از او کینه به دل گرفتم و سارقانی را برای خسارت مالی به وی اجیر کردم. بعد نقشه ربودن پیرمرد را اجرا کردیم تا ۳۰ میلیارد تومان اخاذی کنیم. داخل ماشین یک کابل شارژر بود که آن را دور گردن سیروس انداختم و یک سمتش دست من بود و سر دیگر سیم دست رضا بود و آنقدر کشیدیم تا بیهوش شود.

یادم می‌آید او زنده بود که سیم را رها کردیم، بیهوش نشده بود، ولی وقتی به کنار کانال رسیدیم فکر کنم از ترس سکته کرده بود و دیگر نفس نمی‌کشید. بعد جسدش را به داخل کانال پرتاب کردیم. این ماجرای سه پسر ۱۹ و ۲۰ ساله است که به تازگی با کمک دختری جوان که همدستشان بود پیرمرد پولدار را به قتل رساندند.

* پنج: پنج زن و مرد در جریان سرقت از خانه و قتل یک پیرمرد
ابتدای سال ۹۴ با گزارش مرگ پیرمردی در خانه‌اش آغاز شد و بررسی‌های اولیه مشخص کرد که قاتل یا قاتلان به قصد سرقت وارد خانه قربانی شده‌اند و پس از بستن دست و پا و دهان صاحبخانه مقدار زیادی دلار، لیر و پول‌های نقد او را به سرقت برده‌اند. مأموران پس از بررسی تلفن همراه مقتول و ردیابی آخرین تماس‌ها به زنی به‌ نام مینا رسیدند و او به‌عنوان نخستین مظنون بازداشت شد.

وی پس از چند جلسه بازجویی در نهایت موضوع سرقت از خانه پیرمرد تنها را با همدستی خواهر و ۳ مرد دیگر پذیرفت. با اعتراف متهم، ۴ عضو دیگر گروه دستگیر و به سرقت و سوءقصد به جان صاحبخانه اعتراف کردند و پرونده هر ۵ نفر به اتهام قتل پیرمرد و سرقت پس از تکمیل به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شد. حالا اولیای‌دم درخواست قصاص دارند و این پنج نفر که به صورت گروهی اقدام به سرقت و قتل کرده‌اند در انتظار رای دادگاه هستند.

کدخبر: ۳۵۰۰۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر