کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۴۳۵۲
تاریخ خبر:

فیلم دوربین مداربسته برای دادگاه سند است؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | شاید شما هم در مخمصه‌ای گرفتار شده باشید و تنها دلیلتان برای اینکه دعوای کیفری مربوط به آن اتفاق را برنده شوید این است که به فیلم دوربین مداربسته مراجعه کنید. مثلا در دادگاه مدعی شدید که فردی به شما توهین کرده و تنها دلیلتان برای این کار دوربین مغازه‌ای است که در آن در حال خرید بودید. در این شرایط آیا دادگاه، فیلم دوربین مداربسته را به عنوان سند از شما قبول خواهد کرد؟

طبق ماده ۱۶۰ قانون آیین دادرسی کیفری، چهار نوع دلیل برای اثبات یک دعوای کیفری مورد قبول قرار می‌گیرد: اقرار، شهادت، قسم و علم قاضی. هیچ کدام از این موارد، ارتباطی با فیلم‌های دوربین‌های مداربسته ندارند اما به قول حقوقی‌ها، فیلم دوربین مداربسته می‌تواند راه یا طریقی باشد به علم قاضی نسبت به ماجرا و در نتیجه صدور حکم توسط او.

در یک رای صادرشده از سوی دادگاه تجدیدنظر تهران نیز فیلم دوربین مداربسته مورد توجه قاضی قرار گرفته است. ماجرا ظاهرا این بوده که سه نفر به اتهام توهین مورد محاکمه قرار می‌گیرند و محکوم هم می‌شوند .

اما نسبت به این رای اعتراض می‌کنند و در نهایت این رای توسط دادگاه تجدیدنظر صادر می‌شود که «با توجه به (اینکه) شکوائیه شاکی و اظهارات ایشان و شهود و بازبینی فیلم مداربسته موجود در مغازه و اظهارات تجدیدنظرخواهان، حکایت از اختلاف خانوادگی فیمابین [ایشان] و درگیری دارد. با این ترتیب بر احراز جرم توهین برای تجدیدنظرخواهان ایرادی وارد نمی‌باشد و بر تعیین مجازات برای هر یک حسب ماده استنادی قانونی ایرادی وارد نمی‌باشد.»

البته باز هم در نظر داشته باشید که فیلم دوربین مداربسته فی نفسه، سند به حساب نمی‌آید و تنها در صورتی سند است که اولا قاضی اصالت و صحت آن را بپذیرد و ثانیا بپذیرد که از طریق آن راهی برای او وجود دارد نسبت به کشف واقعیت و حقیقت که البته ممکن است برخی از قضات این مسئله را قبول نکنند.

کدخبر: ۳۴۴۳۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر