کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۷۷۳۰
تاریخ خبر:

خیرین بوشهر، قهرمان‌های مقابله با کرونا

روزنامه هفت صبح| اینطور که خبر می‌رسد خیرین بوشهری و نهادهای مردمی مدت‌هاست در بوشهر دست به کار شده‌اند و کاری کرده‌اند که این استان یکی از کمترین آمارهای ابتلا به کرونا را داشته باشد . «به خاطر درگیری مشکوک جراح یکی از شهرهای بوشهر اومدم جایگزینش و حقیقتا از امکاناتشون گرخیدم! برای هر شیفت ۱۲ ساعته؛ماسک FFP و گان‌های ویژه و شیلد و الکل به صورت پک میان دم در خونه میدن! دمتون گرم»

این توئیت و کامنت‌هایی که زیر آن نوشته شد توجه خیلی‌ها را به وضعیت بوشهر جلب کرد، شهری که گویا در آن مردم همه چیز را دست گرفته‌اند و خیرین کاری کرده‌اند که خیال اغلب پزشکان از داشتن وسایل حفاظتی راحت باشد. یکی از پزشکان بوشهری که او هم از شهر دیگری به آنجا منتقل شده از وضعیت کمک رسانی مردم به همدیگر در شهر بوشهر تعجب کرده است.

او به هفت صبح می‌گوید: «من خودم از تهران راهی بوشهر نشده‌ام که اینجا را با شهرهای بزرگ مقایسه کنم اما چیزی که اینجا دیدم برایم خیلی عجیب است، خبر دارم که بسیاری از مراکز درمانی از خیرین کمک می‌گیرند، در بیمارستان خودمان هم همه کادر درمان می‌دانند که بخش اعظم وسایل حفاظتی را خیرین تامین می‌کنند.»

او درباره اینکه چطور این همه وسیله حفاظتی در بوشهر وجود دارد در حالی که بقیه شهرها با کمبود مواجه هستند، می‌گوید: «من درباره کمبود بقیه شهرها چیزی نمی‌دانم اما اینجا کمبودی نیست، در سطح شهر هم قیمت‌ها مناسب باقی مانده است، از همان اول بارها با توزیع مواد ضدعفونی‌کننده در شهر هم مواجه شدم که خود مردم آنها را تامین می‌کردند. بعضی‌ها می‌گویند کالاهای حفاظتی به شکل قاچاق از بندر وارد می‌شود و بعد هم خود مردم مسئولیت توزیعش را به عهده دارند اما اینها را نمی‌شود تایید کرد.

از طرفی خیلی از بسته‌هایی که به دست ما می‌رسد دارای بسته بندی کامل محلی است که در آن مشخصات تولیدکننده یا واردکننده نوشته شده است برای همین به سر و شکل آنها نمی‌خورد که قاچاق باشند، اگرچه کالاهایی که احتمالا قاچاق بوده باشند هم به چشمم خورده است.»

سعید که خودش پزشک اهل بوشهر است و در همین استان هم فعالیت می‌کند ماجرا را فراتر از کمک‌های خیرین برای تامین تجهیزات حفاظتی می‌داند و می‌گوید: «من هم بسته‌های حفاظتی رایگان را دریافت می‌کنم، بسته‌ای که از سوی بیمارستان برایمان تامین نشده بلکه خیرین آنها را در اختیارمان می‌گذارند، حتی می‌دانم که افراد پرنفوذ و ثروتمند شهر که تعدادشان هم کم نیست شبکه‌ای منسجم با حضور پزشکان تشکیل داده‌اند که اقلام به درستی توزیع و نیازها هم درست ارزیابی شود.

در کل فضای شهر به شکلی است که از همان ابتدا مردم با هدایت بزرگان در اداره اوضاع نقش بسیار فعالی داشتند، مثلا بوشهر یکی از اولین شهرهایی بود که خود مردم منع ورود به شهر و خروج از آن وضع کردند و خیلی‌ها به صورت فعالانه بدون خشونت در این کار سهیم شدند. بعد هم در روزهای ابتدایی نوروز خود نهادهای مردمی و مذهبی با گشت‌های شهری به مردم تذکر می‌دادند که نباید از خانه بیرون بیایند. از طرفی خود مردم هم همکاری زیادی نشان دادند، در کنار اینها کم نبودن اقلام بهداشتی، توزیع مناسب اقلام که این هم تا حد زیادی به عهده خود مردم و خیرین بود باعث شد که اوضاع در بوشهر تا اندازه زیادی کنترل شود.»

او برای تایید حرف‌هایش به آمارها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «بوشهر از همان اول جزو شهرهایی بود که آمار ابتلای پایینی داشت، دو هفته اول که اصلا وضعیت سفید بود، بعد هم ابتلا موردی بود و ما با اپیدمی وسیعی در این مورد مواجه نشدیم. شخصا در حین خدمت هم متوجه مراعات مردم می‌شوم. دلیل این موضوع شاید حرف شنوی مردم از بزرگان طایفه‌ها و افراد تاثیرگذار باشد که وقتی به مردم کمک می‌کنند مردم هم حرف‌های آنها را گوش می‌دهند.»

وقتی او از نسبت پایین تلفات و ابتلای بیماری کرونا در بوشهر نسبت به سایر شهرها حرف می‌زند این سوال به وجود می‌آید که آیا این نتیجه مدیریت اوضاع است یا گرمسیر بودن این شهر؟ سوالی که در بخش کامنت‌های توئیتی که اول به آن اشاره شد هم بارها پرسیده شده بود. نویسنده توئیت هم با آوردن فکت‌های عملی مختلف و گزارش‌هایی به زبان انگلیسی سعی کرد نشان بدهد که هنوز بین گرم شدن هوا و کاهش تلفات ارتباط معنا داری پیدا نشده است.

سعید هم در این مورد می‌گوید: «به هر حال شهرهای دیگری هم وجود دارند که وضعیت آب و هوا در آنها و همچنین وضعیت امکانات و بودجه شهر و استانشان به بوشهر خیلی شبیه است اما آمار ابتلا و فوتی‌هایشان با بوشهر تفاوت دارد. در نهایت هم من فکر می‌کنم نکته خیلی جالب در فعالیت خیرین بوشهری سازمان یافته بودن کار آنهاست و نه لزوما مقدار کمک‌هایشان. من نظم خیلی زیادی در این موضوع دیده‌ام، از طرفی ندیدم کسی بدون ماسک بماند و از طرف دیگر هم ندیدم که کسی به اقلام زیادی دسترسی داشته باشد.

اینطور که ما داریم می‌بینیم گروه‌های مردم نهاد به پشتوانه کمک خیرین شهر و حتی استان را طوری حمایت کرده‌اند که اینجا اصلا دغدغه کمبود امکانات احساس نشد. حالا هم صحبت این است که بازاری‌ها شروع کنند برای مشاغلی که آسیب دیده‌اند کاری انجام بدهند و من این را از چند نفر بازاری اطرافم شنیده‌ام. این نشان می‌دهد که نتیجه خوبی از فعالیت‌هایی که تا الان داشته‌اند به دست آمده است.»

کدخبر: ۳۱۷۷۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر