کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۵۰۹۹
تاریخ خبر:

خونسردی ژرمن‌ها در مقابله ‌با کرونا

روزنامه هفت صبح، شهروز چرکچی| تصمیم گرفتم در ستون این هفته، از واکنش دولت و مردم کشور آلمان، یعنی کشوری که در آن سکونت دارم به ورود کرونا به این کشور بنویسم، چراکه احساس کردم ممکن است نحوه مواجهه ژرمن‌ها با این ویروس برای شما جالب باشد.

اولین مورد تشخیص کرونا در کشور آلمان، روز دهم بهمن ‌ماه اتفاق افتاد. بیمار مردی بود ۳۳ ساله که ظاهرا در کلاسی حضور داشته که معلم آن دوره، یک خانم چینی بود که به تازگی از سفر چین بازگشته بود. در روزهای بعد، یعنی اواسط بهمن ‌ماه موارد دیگری از ابتلا به این بیماری در ایالت‌های مختلف آلمان شناسایی شدند‌ که البته به دلیل کم بودن تعداد افراد مبتلا، حتی رسانه‌های کشور آلمان هم چندان مانور خبری‌ای روی شناسایی این افراد ندادند و تنها به اعلام خبر بسنده کردند. در این زمان، هنوز اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در ایران اتفاق نیفتاده بود، یا حداقل شناسایی نشده بود.

با بیشتر شدن تعداد مبتلایان به این بیماری در شهرهای مختلف آلمان، اواسط اسفند ماه اداره فدرال حفاظت از شهروندان و امدادرسانی در بلایای طبیعی، بیانیه‌ای صادر کرد و با تایید احتمال همه‌گیر شدن این بیماری در آلمان، از شهروندان آلمانی درخواست کرد که برای مقابله با بحران آماده شوند. در این بیانیه توصیه شده بود که همه، برای مدت ۱۰ روز مواد خوراکی و نوشیدنی و لوازم بهداشتی در خانه داشته باشند.

اعلام این خبر کافی بود تا ژرمن‌ها که هنوز خاطرات قحطی‌های زمان جنگ جهانی دوم را از یاد نبرده‌اند، به فروشگاه‌ها هجوم ببرند و در اتفاقی کم‌نظیر، تمامی قفسه‌های فروشگاه‌ها را با خریدهای‌شان خالی کنند! در همان زمان، وزیر کشور آلمان هم احتمال قرنطینه بعضی از شهرها را به عنوان آخرین راه‌‏حل مطرح کرد.

تا این زمان که تقریبا اواسط اسفند بود، دولت آلمان هنوز اقدام قاطعانه‌ای برای کنترل این ویروس انجام نداده بود و فقط به هشدار در مورد فراگیری آن بسنده کرده بود. این آرامش دولت به حدی بود که حتی پروازهای ورودی از کشورهایی که در آنها ویروس کرونا شایع شده بود هم بدون کنترل مسافرین صورت می‌گرفت‌ که منجر به شناسایی چند ایرانی مبتلا به ویروس کرونا در آلمان، پس از بازگشت از ایران با هواپیمایی ایران‌ایر گشت.

بعد از شناسایی چندین مسافر بازگشته از سفر ایتالیا و ایران، دولت آلمان متوجه تعلل خود در کنترل مرزها شد و پروازهای از مبدا ایران و ایتالیا را لغو کرد اما در این زمان تعداد مبتلایان به این ویروس در آلمان از مرز هزار نفر هم عبور کرده بود و برای چنین اقدامی، کمی دیر به نظر می‌رسید اما پس از آن اقدامات بعدی از جمله تعطیلی مدارس، لغو مسابقات ورزشی، کنسرت‌ها و تجمعات بیشتر از هزار نفر، منع تشکیل بازارهای محلی و غیره از راه رسیدند و به نظر می‌رسد ‌ در هفته‌های آتی، حتی به تعطیلی کل کشور هم منجر شود.

در بسیاری از کشورها از جمله ایران، جمعیت غالب کشور را جوانان تشکیل می‌دهند‌ اما میانگین سنی مردم کشور آلمان، این کشور را در بین جوامع میانسال قرار داده‌و شیوع ویروس کرونا در کشوری با این میانگین سنی، به مراتب خطرناک‌تر از کشورهایی مانند ایران یا ایتالیا است. اگر سخنرانی چند روز قبل خانم مرکل را شنیده باشید، ایشان از احتمال ابتلای حدود ۷۰ درصد مردم آلمان به کرونا در آینده سخن گفتند. با در نظر گرفتن همه جوانب، به نظر می‌رسد دولت آلمان که همواره با سختگیری به دنبال پیشگیری از مشکلات است، در این مورد خاص اندکی صبورانه دست به اقدام زده.

حدس و گمان در مورد دلیل تعلل دولت آلمان زیاد است، ولی ما در این مطلب قصد تحلیل آنها را نداریم. هدف من از نوشتن این مطلب، این بود که به خوانندگان هفت‌صبح یادآوری کنم که حتی پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا از جمله آلمان، ژاپن، کره‌جنوبی، فرانسه و آمریکا هم در کنترل ویروس به مشکل خورده‌اند و این مشکل فقط مختص ایران نیست. در چنین مواقعی است که به این فکر می‌کنم که چقدر این انسان دوپا، در بعضی موارد بی‌دفاع و ناتوان است!

کدخبر: ۳۱۵۰۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر