کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۷۱۶
تاریخ خبر:

خوش‌وبش جالب‌توجه بانکدار و بازرگان

روزنامه هفت صبح | این عکس روز گذشته در حاشیه جلسه کارگروه موانع جهش تولید گرفته شده که در محل نهاد ریاست‌جمهوری و با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. این خوش‌وبش عبدالناصر همتی و مسعود خوانساری با توجه به مجادله‌های اخیر این دو نفر بر سر بازگشت ارزهای صادراتی جالب توجه بود.

همتی در کسوت رئیس بانک مرکزی بارها تاکید کرده که طی دو سال اخیر ۲۷میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگشته. او چند مرتبه نسبت به این موضوع به تاجران اولتیماتوم داد و در نهایت هم اعلام کرد اسامی ۲۵۰ نفر از افرادی را که در این مسیر اقدامی انجام ندادند به قوه‌قضائیه ارائه کرده است.

از سوی دیگر مسعود خوانساری هم به عنوان رئیس اتاق بازرگانی تهران از این فشارها گلایه‌مند بود. او یک‌بار که در مورد این رقم ۲۷میلیارد دلار تشکیک کرد و از بانک مرکزی خواست اسامی این افراد و شرکت‌ها را در اختیار اتاق بازرگانی قرار بدهد تا آن‌ها هم صحت و سقم آن را بررسی کنند. خوانساری در مورد دلایل این مشکل هم توضیح داد که ناآشنایی تجار به بخشنامه‌ها و قوانین جدید و ناهماهنگی بین دستگاه‌ها از جمله گمرک، سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی این اتفاق را رقم زده.

خوانساری در این زمینه نامه‌ای هم به رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی نوشت و در جایی هم پیشنهاد داده بود که ارز حاصل از صادرات را دولت در مقصد از صادرکنندگان تحویل بگیرد تا آن‌ها ملزم به بازگشت آن منابع به داخل کشور نباشند. در واقع به زعم مسعود خوانساری وقتی دولت خودش در بازگشت ارز به کشور مشکل دارد چطور می‌توان توقع داشت یک صادرکننده بدون هیچ مشکلی و در شرایط تحریم و گرفتاری‌های بانکی ارز را به کشور برگرداند؟

او یک‌بار هم گلایه کرده بود که:‌«موضوع ارز حاصل صادرات خیلی مطبوعاتی شد و بانک مرکزی اعلام کرد که ٢٧میلیارد دلار ارز به کشور بازنگشته است، جو خوبی ایجاد نشد. کل صادرکننده‌ها به یک طرف رفته و حتی به آنها خائن گفته شد.» با این حال همتی مصرانه روی بازگشت ارزها تاکید دارد و چندی پیش از وضع قوانینی مثل ابطال کارت بازرگانی متخلفین هم خبر داد.

در نتیجه این فشارها بود که البته در اوایل ماه جاری رئیس بانک مرکزی اعلام کرد ۲٫۵میلیارد دلار دیگر از این ارزها به کشور بازگردانده شده. بنابراین از این عکس هم شاید بتوانیم اینطور برداشت کنیم که مصالحه‌ای برای حل این مشکل بین اتاق بازرگانی و بانک مرکزی در پیش است تا این گره را به اتفاق هم باز کنند.

مسعود خوانساری متولد ۱۳۳۲ در اصفهان است و در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل کرده. او قبل از ریاست پارلمان بخش خصوصی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ مسئولیت‌هایی مثل معاونت وزیر راه و وزیر کشاورزی را هم برعهده داشته. عبدالناصر همتی هم متولد ۱۳۳۷ در کبودرآهنگ است و اقتصاد خوانده. او پیش از رفتن به ساختمان شیشه‌ای بانک مرکزی در میرداماد تهران، مدیریت بیمه مرکزی، بانک ملی و بانک سینا و … را برعهده داشت.

کدخبر: ۳۴۹۷۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر