کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۴۰۶۳
تاریخ خبر:

خوش‌پوش فرانسوی، ثروتمندترین مرد جهان شد

روزنامه هفت صبح| تغییری مهم در فهرست ثروتمندان جهان. برنارد آرنو تاجر فرانسوی و رئیس شرکت نام‌های تجاری مجلل ‌وی‌ام‌اچ که در عرصه مد فعال است، توانست جای ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و مالک توئیتر را بگیرد. به گزارش فوربز، مالک جدید توئیتر روز دوشنبه پس از سقوط حدود ۶.۳‌درصدی ارزش سهام تسلا، که در سال ۲۰۲۲ ارزش آن نصف شده است، جایگاه اول این فهرست را از دست داد.

از ماه اکتبر که ماسک با اکراه ۴۴ میلیارد از سهام خود را برای خریدن توئیتر بسته، بهای سهام تسلا (به‌خاطر فزونی عرضه به تقاضا) تنزل یافته است. ماسک که تقریبا تمام ثروتش را از سهام تسلا دارد، کسب جایگاه اول این فهرست را مدیون افزایش بیش از هزار درصدی ارزش سهام این شرکت در طول دو سال بود. ماسک از سپتامبر ۲۰۲۱ مقام اول را از جف بیزوس موسس آمازون گرفته بود.

به‌نظر می‌رسد ماسک که بیش از ۴۰‌درصد سهام اسپیس‌اکس را هم در تملک دارد از هنگامی‌که توئیتر را خرید تا تحولی در آن ایجاد کند، قسمت اعظم تمرکز خود را روی این شرکت زیان‌ده مستقر در سانفرانسیسکو گذاشته است. دن ایوس، تحلیلگر شرکت ودبوش به فوربز گفت: «ماسک دارد در چنین اوقاتی که برای تسلا اهمیت کلیدی دارد تمامی نیروی خود را روی توئیتر متمرکز می‌کند که برای تسلا جلوه خوبی ندارد و تهدیدی به‌شمار می‌آید. پیام‌های توئیتری ماسک سروصدای بیشتری ایجاد می‌کند و روی توئیتر و بنابراین تسلا اثر منفی می‌گذارد.»

البته از آنجایی‌که میزان ثروت ایلان ماسک بسته به ارزش سهام است، هر لحظه می‌تواند این نسبت تغییر کند کما اینکه آرنو چهارشنبه گذشته دو بار ماسک را پشت سر گذاشت، اما مدیرعامل تسلا هنگام بسته شدن بازارها در ایالات متحده دوباره به جایگاه خود برگشت.

برنارد آرنو کیست؟
آرنو که به «گرگ ترمه‌پوش» معروف است، در شهر روبای فرانسه به‌دنیا آمد. او در سال ۱۹۷۱ به تجارت ساخت‌وساز خانواده‌اش پیوست و در ۱۹۸۱ زمانی که سوسیالیست‌ها در فرانسه به‌قدرت رسیدند، به ایالات‌ متحده نقل‌‌مکان کرد.آرنو در سال ۱۹۸۴ با خرید یک شرکت نساجی فرانسوی تقریبا ورشکسته که مالک آن کریستین دیور بود، وارد بازار کالاهای لوکس شد، جایی که توانست خودش را به غول تجاری که اکنون است تبدیل کند.

او بعدا سایر کسب‌وکارهای شرکت را فروخت و از پول آن برای خرید یک سهام کنترلی در LVMH که در آن زمان ادغام لویی‌ویتون و تولیدکننده شامپاین و کنیاک موئت‌هنسی بود، استفاده کرد.آرنو در ادامه رئیس لویی‌ویتون را برکنار کرد و خود جانشین او شد؛ استراتژی که او در طول سال‌ها تکرار کرده است.

او چقدر ثروت دارد؟
آرنو مدیر بزرگترین شرکت مختلط نام‌های تجاری مجلل دنیا‌ست که شامل شرکت‌هایی نظیر لویی‌ویتون، تیفانی، سلین و تگ‌هویر می‌شود.به گزارش فوربز، آرنو مالک بیش از ۶۰‌درصد سهام نوع دارای حق‌رای شرکت ال‌وی‌‌ام‌اچ به ارزش حدود ۱۸۴ میلیارد دلار است در حالی‌که ارزش تخمینی ثروت ماسک در روز دوشنبه به ۱۸۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید.

آرنوی ۷۳ ساله که رئیس و مدیر اجرایی لویی‌ویتون است، مالک ابرشرکت تولیدکننده کالاهای لوکس، مالک خانه‌های مد لویی‌ویتون، کریستین دیور، جیوانچی، مارک جاکوبز و غیره است. او در ژانویه ۲۰۲۱، LVMH شرکت جواهرات Tiffany & Co را به مبلغ ۱۵.۸ میلیارد دلار خریداری کرد.

LVMH در سال ۲۰۲۲ شاهد بیش از هفت میلیارد دلار افت ارزش خالص بوده است و درعین‌ حال سهام LVMH در همان دوره زمانی تقریبا ۶.۵۸‌درصد سقوط کرده است. با توجه به اینکه دارایی خالص ماسک در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته، این ضرر و ‌زیان برای باز داشتن آرنو از کسب مقام اول کافی نبوده است.این تاجر فرانسوی ۱۷۱ میلیارد دلار دارایی خالص دارد که بیش از پنج درصد از اقتصاد فرانسه را تشکیل می‌دهد.

حواشی آرنو
مشهور است که او رویکردی «آمریکایی» در تجارت دارد که موردپسند فرانسوی‌ها نیست، اما نمی‌شود با این صفات و ویژگی‌ها از او فرانسوی‌تر بود: پیانیست کلاسیک که همسر فعلی‌اش هم پیانیست است، یک مجموعه‌دار آثار هنری شامل کارهای پیکاسو، ایو کلاین، هنری مور و اندی وارهول و یک هنردوست خیر و دست‌‌به‌جیب.

میلیاردر فرانسوی در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۱۲ میلیون دلار برای کمک به بازسازی کلیسای نوتردام در پاریس پس از تخریب در اثر آتش‌سوزی عظیم اهدا کرد.دلخوری فرانسوی‌ها از او شاید به درخواست گرفتن شهروندی بلژیک در سال ۲۰۱۳ بازگردد. اگرچه او بعدا اعلام کرد از این تصمیم که تنها به‌خاطر اهداف تجاری بوده، صرف‌نظر کرده است و همچنان فرانسوی باقی خواهد ماند و مهم‌تر اینکه مالیاتش را هم در فرانسه پرداخت خواهد کرد.

در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷، آرنو از امانوئل مکرون حمایت کرد. نکته جالب رابطه این است که بریژیت مکرون، بانوی اول فرانسه، معلم پسران آرنو، فردریک و ژان، در دوره دبیرستان بود.نفر اول ثروتمندان جهان یک تفاوت اساسی با ایلان ماسک دارد. برخلاف ماسک، آرنو ترجیح می‌دهد دور از چشم‌های کنجکاو بماند. پس از اینکه برخی حساب‌های توئیتر به‌منظور افزایش آگاهی درباره تغییرات آب و هوایی شروع به ردیابی هواپیماهای خصوصی میلیاردرهای فرانسوی کردند، آرنو تصمیم گرفت جت شخصی‌اش را بفروشد تا کسی نتواند رد سفرهایش را بگیرد.

کدخبر: ۴۹۴۰۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر