کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۵۹۹
تاریخ خبر:

خوشبین‌ها و بدبین‌ها به روایت مردم بوسنی

روزنامه هفت صبح | یک: ‌انتهای سال ۹۷ بود که می‌گفتیم حتما اوضاع سال آینده بهتر خواهد شد.اوضاع منظورمان شرایط اقتصادی روزنامه بود.تحریم‌ها اوج گرفته بود و ناگهان همه چیز شرایطش تغییر کرده بود.اما سال ۹۸ همان ابتدا با سیل و باران نشان داد که از این خبرها نیست.

در مورد سال ۹۸ دیگر خودتان همه چیز را بهتر می‌‌دانید.عجیب‌ترین و بلاخیزترین سال تاریخ معاصر ایران. بلایای طبیعی و ناملایمات اقتصادی و سیاسی همه را آچمز کرده بود.در انتهای سال فکر می‌کردیم مگر از این بدتر هم می‌شود؟ راستش زمانی در دوران جوانی در شبکه سحر تلویزیون سردبیر خبر بخش بوسنی بودم.

آنجا با یکی‌ دو تا جوان رعنای بوسنیایی معاشرت داشتم که گوینده خبر بودند.آنجا بود که یک ضرب‌المثل عالی یاد گرفتم:‌فرق آدم خوشبین با بدبین این است که بدبین فکر می‌کند در بدترین شرایط ممکن قرار دارد اما آدم خوشبین می‌گوید نه …خدارا شکر،‌ممکن است از این بدتر هم بشود!

خب ما همین اشتباه را کردیم. فکر می‌کردیم در بدترین شرایط ممکن هستیم اما بعدها فهمیدیم که نه بدترین شرایط را ندیده‌ای! از همان اسفند ۹۸ کرونا آمد و ما که خوش‌خیال بودیم که یکی‌دو ماه طول می‌کشد و ما می‌توانیم بعدش از بقیه سال ۹۹ استفاده و کیف کنیم. اما اینگونه نشد. تمام سال ۹۹ با کابوس کرونا و هیولای ترامپ دست به گریبان بودیم.

حالا در مورد ۱۴۰۰ یاد گرفته‌ایم خیال‌پردازی نکنیم.افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها و ادامه کابوس کرونا در همین ماه اول سال ما را به زمین سفت واقعیت‌ها کشانده است.اینها را گفتیم تا در جریان باشید.در جریان نبرد مداوم ما با شرایط سخت و حفظ کیفیت هفت صبح با چنگ و دندان.

* دو: در مورد گل مهدی طارمی فراوان خوانده و دیده‌اید و اینکه قبلا علیرضا جهانبخش هم یک گل مشابه با لباس برایتون به چلسی زده و ۲۰سال پیش هم علی دایی با لباس هرتابرلین در مصاف با خط دفاع افسانه‌ای چلسی آن سال‌ها یعنی فرانک لبوف و مارسل دزایی دوتا گل فنی بسیار قشنگ وارد دروازه آبی‌پوش‌های متمول لندن کرده بود. آن دو گل ما را به سقف رویاهایمان رسانده بود.یکی با ضربه سرچکشی و دومی با یک توپ ربایی عالی از لبوف و یک بغل پای فنی زمینی دور از دسترس اد دی گوی دروازه‌بان هلندی چلسی.

* سه: حمله به دکتر جهانپور در توئیتر به یک سنت تبدیل شده است.هر پستی که می‌گذارد گروهی به بهانه انتقاد با بدترین و سخت‌ترین ادبیات با او صحبت می‌کنند و خب او هم به نظر می‌رسد دیگر طاقت ندارد و برخی اوقات با کلماتی پر از طعنه پاسخ می‌دهد.این همه فوکوس کردن روی حرف‌های دکتر جهانپور آن هم در شرایط این روزها کمی زیاده‌روی است به نظرم و البته ایشان هم موظف به حفظ بیشتر خونسردی هستند. این را من نمی‌گویم تایتل شغلی‌شان ایجاب می‌کند.

کدخبر: ۳۸۳۵۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • farbod7

    خوش بینی، مسری و رواج پذیر است. بهترین م سیر ترویج آن هم ابزار فرهنگی است. در این میان رسانه ها (صدا و سیما، مطبوعات) و ه نرهای نمایشی (سینما و تاتر) نقش بی بدیل ی دارند و می توانند بسیار تاثیر گذار باش ند.