کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۳۵۷۳
تاریخ خبر:

خوشبینی در فردوسی؛ بدبینی‌ در منهتن

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| به نظر می‌رسد چهارراه استانبول‌، ساختمان شیشه‌ای سعادت آباد و طلافروشان عزیز در تهران به این نتیجه رسیده‌اند که توافق برجام حتمی است؛ این در حالی است که همتایان آمریکایی‌شان در بازارهای مالی نیویورک با بدبینی به روند مذاکرات نگاه می‌کنند. در واقع در حالیکه قیمت طلا و دلار در ایران به شکل فاحشی پایین آمد و پالس‌های احیای برجام بورس را نیز به تن لرزه دچار ساخت شرکت گلدمن ساکس در منهتن تفسیر متفاوتی را ارائه کرده است.

شرکت خدمات مالی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام در کوتاه مدت محتمل نیست. طبق نظر کارشناسان گلدمن ساکس، موانع اصلی در مذاکرات همچنان به قوت خود باقی است، به ویژه‌ اینکه خواست ایران برای تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از توافق احتمالی، تقاضایی است که ایالات‌ متحده توانایی و تمایلی برای پذیرش آن ندارد.

کارشناسان گلدمن ساکس خاطرنشان کردند که ایران نیز از سوی دیگر برای توافق «مشوق‌های ضعیفی» دارد، چرا که در حال حاضر از یک سو دارد روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و از سوی دیگر در حال پیشبرد اهداف میان مدت هسته‌ای خود است. در واقع آمریکایی‌ها پای میز مذاکرات برجام دقیقا از همان جایی تحت فشار قرار گرفته‌‌‌اند که پیش از این نقطه قوت‌شان به‌حساب می‌آمد.

ایران ابتکار عمل را به‌دست گرفته و گفته پیشنهاد اروپایی‌ها را کم‌وبیش پذیرفته و با چندتایی اصلاح (هفت یا هشت‌تا)، پاکتی در بسته را به‌سمت طرف مقابل هل داده است. روسیه هم این‌بار کنار ایران بازی می‌‌کند. حالا همه‌چیز به آمریکا و پاسخش بستگی دارد. اصطلاحا می‌گویند توپ در زمین طرف مقابل است.

در خوشبینانه‌ترین حالت باید یکی دو روز منتظر بمانیم تا آنها دست از سماجت بردارند. در چنین وضعیت مه‌آلود آمیخته با تعلیق و بلاتکلیفی به‌نظر می‌رسد در چهارراه استانبول توافق را اعلام کرده‌اند. دلار پس از مدت‌ها خیره‌سری دیروز به زیر ۳۰ هزار تومان برگشت و سکه و طلا که معمولا غلامان حلقه‌ به‌گوش دلار محسوب می‌شوند همه با گردن کج، ارزان شدند. حتی در معاملات فردایی انجام شده در ساعات پایانی دیروز، اوضاع طوری بود که انگار دلال‌‌ها پذیرفته‌اند روند کاهش قیمت دلار دست‌کم ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان دیگر تداوم پیدا کند. شاید چیزی می‌دانند که ما از آن بی‌خبریم؟

جو مثبت روانی پیرامون انجام توافق و مذاکرات موفق احیای برجام همچنان با توان زیاد در بازار ارز به‌پیش می‌تازد. برخلاف حوزه اقتصاد، در اخبار سیاسی هنوز هیچ خبر قطعی‌ای در دسترس نیست. خبرگزاری ایسنا از قول یک منبع مطلع و بدون ذکر نام نوشته، انتظار می‌رود تا دو روز آینده پاسخ طرف مقابل را دریافت کنیم.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت در مجلس هم به خبرگزاری انتخاب گفته ایران روی متن ارائه شده توسط اروپایی‌ها نظراتی دارد و درخواست هفت یا هشت مورد اصلاح را داده است. غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس هم به عصر ایران گفته به توافق نزدیک شده‌‌ایم. همین دست خبرهای مثبت فعلا سکان هدایت بازار ارز را در اختیار گرفته‌‌اند و باعث می‌شوند دلار پله‌‌هایی را که قبلا با هول و ولای زیاد بالا رفته بود، یکی‌یکی برگردد.

با سری افتاده و رویی خجل. در معاملات دیروز چهارشنبه ۲۶ مرداد، دلار بازار آزاد نشان داد به جایگاهی پایین‌تر از ۳۰ هزار تومان بی‌میل نیست. از اواخر اردیبهشت سال ۱۴۰۰، به این طرف قیمت دلار هرگز تا این اندازه در موضع ضعف قرار نگرفته بود. خبر خوب اینکه عقب‌نشینی اخیر دلار از پشتیبانی سایر ارزها که معمولا هم‌راستا با نرخ دلار عمل می‌کنند برخوردار است. به‌عنوان مثال درهم امارات دیروز روی جایگاه هشت هزار و ۱۵۰ تومان ایستاد.

اخبار مثبت برجام را در بازار طلا و سکه بیشتر جدی گرفته‌‌اند. قیمت دلار دیروز تا ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان کاهش پیدا کرد و ۲۰۰ تومان که می‌شود معادل شش‌دهم درصد ارزان شد اما ارزش سکه تمام بهار آزادی ۲٫۵‌درصد نسبت به روز سه‌شنبه افت کرد و از ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به ۱۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید.

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ظرف ۲۴ ساعت ۲۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.قیمت سکه ‌نیم‌بهار آزادی هم دیروز با کاهش ۱۰۰‌هزار تومانی روبه‌رو شد و از هفت میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به هفت میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه ربع بهار آزادی در روز چهارشنبه ۱۵۰ هزار تومان کمتر شد که باید معادل سه درصد کاهش در نظر گرفته شود. دیروز همچنین سکه گرمی با ۲۰ هزار تومان کاهش، دو میلیون و ۹۳۰ هزار تومان به‌فروش رسید.

بررسی‌‌های هفت‌صبح نشان می‌دهد‌، قیمت هر گرم طلای ۱۸‌عیار هم تحت تاثیر اخبار مثبت سیاسی، بین ۱۷ تا ۳۰ هزار تومان پایین آمده و از یک میلیون و ۳۰۲ هزار تومان به یک میلیون و ۲۸۵ هزار تومان رسید. البته در برخی ساعات بعضی خریداران خوش‌شانس موفق شدند برای یک گرم طلای ۱۸‌عیار یک میلیون و ۲۶۹ هزار تومان پرداخت کنند.حالا باید دید خوشبینی تاجران و دست اندرکاران بازارهای مالی ایران به حقیقت می‌پیوندد یا پالس‌های منفی کارشناسان گلدمن ساکس آمریکا.

کدخبر: ۴۷۳۵۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر