کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۰۹۶
تاریخ خبر:

خوردن یک «پَر» نمک ما را از کرونا نجات می‌دهد؟

روزنامه هفت صبح | «من این نمک را می‌گذارم توی جیبم و هر وقت به نفس بغل دستی مشکوک شدم یک پر نمک می‌خورم و این می‌شود درمان من، ماسک من، غذای من و…» اینها بخشی از حرف‌های مردی است که طرفدارانش به او می‌گویند «حکیم خیراندیش» آن هم روی آنتن شبکه پنج سیما!

این حرف‌ها حتی مجری‌های برنامه را هم متعجب می‌کند، یکی از آنها وسط حرف‌های حکیم از او می‌پرسد «نمک معمولی» و او تاکید می‌کند که «بله همان نمک معمولی آشپزی» مجری‌ها در میانه حرف‌های او به نه به نشانه نفی که به نشانه تایید و تعجب از عمق حکمتش دائما می‌گویند «عجب!» و این تمام واکنشی است که به حرف‌های خیراندیش روی آنتن شبکه پنج دیده می‌شود.

اما واکنش‌ها در فضای مجازی بسیار تندتر بوده است. یکی از پزشکان توئیتر با انتشار این ویدئو نوشته: «هرچه ما رشته می‌کنیم ایشان و امثال ایشان پنبه می‌کنند. می‌گوید این نمک می‌شود ماسک و درمان من! امیدوارم ایشان هیچ وقت نیاز به درمان واقعی پیدا نکند اما اگر کرد همین صداوسیما نشان بدهد که یک «نمک» جای ماسک و درمان را نمی‌گیرد.»

توصیه به مصرف نمک تنها بخشی از حرف‌های عجیب خیراندیش در برنامه زنده شبکه پنج است. او در بخش دیگری هم به ارتباط استفاده از کولر و بخاری و پایین آمدن مقاومت بدن اشاره می‌کند و می‌گوید: «سطح مقاومت و ایمنی بدن انسان به این دلیل که در فصل گرما و سرما از سرما و گرمای مصنوعی (کولر و بخاری) استفاده می‌کند، پایین آمده است.»

حرف‌های خیراندیش که در شبکه‌های مجازی طرفداران زیادی دارد خیلی‌ها را یاد حرف‌های هفته پیش افسانه بایگان انداخت که ابتلا به کرونا را به مسائل ماوراءالطبیعه و انرژی انسان‌ها ربط داده و پیشنهاد کرده بود که برای مثبت شدن بار انرژی کرونا از این به بعد به این بیماری بگوییم «کروناز».

پیش از این هم انواع و اقسام راه‌حل‌های اثبات نشده در مورد درمان کرونا یا جلوگیری از ابتلا به آن شنیده شده بود، از نوشیدن ادرار شتر گرفته تا استعمال روغن بنفشه و استفاده از نیش زنبور اما انتشار حرف‌هایی از این دست از صداوسیما باعث عصبانیت و تعجب دو چندان شده است.

عده‌ای هم در شبکه‌های اجتماعی به انفعال مجری‌ها و حتی تحسین کارشناسانی که این حرف‌ها را می‌زنند پرداخته‌اند. مثلا یکی از کاربران نوشته: «اگر نمک جای ماسک رو می‌گیره چرا خود مجری‌ها هر دوتا ماسک زدن؟ خب نمک رو از ایشون بگیرن و استفاده کنن. اگر قبول ندارن چرا بهش نمی‌گن این حرف‌ها رو از کدوم آزمایشگاه درآورده؟ اگر نمی‌تونن بگن چرا اصلا همچین کسی رو دعوت می‌کنن؟»

قبلا هم یک بار کارشناسی در صداوسیما برای درمان فشار خون استفاده از نمک را توصیه کرده بود که با واکنش مسئولان وزارت بهداشت روبه‌رو شد اما فعلا کسی از وزارت بهداشت به حرف‌های خیراندیش واکنش نشان نداده است. یک کاربر دیگر هم گفته که منصف باشیم. مجریان هیچگونه همراهی با این ادعاها نشان نداده‌اند.

کدخبر: ۳۴۵۰۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر