کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۲۶۷۴
تاریخ خبر:

خوردن موز چطور سوری‌ها‌ را به دردسر انداخت؟

روزنامه هفت صبح | هفته گذشته مهاجران سوری در ترکیه وضعیت پر از اضطرابی را گذراندند. بیش از ۱۰روز پیش یک ویدئو سوری‌ها را از برخورد نژادپرستانه در ترکیه خشمگین کرد. ماجرای موزها بعد از انتشار یک فیلم در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت. در پی یک نظرسنجی خیابانی، یک شهروند ترکیه‌ای شاکی بوده است از اینکه یک فرد سوری توان خرید بیشتری دارد تا یک شهروند ترکیه؛ و خطاب به یک مهاجر زن گفته بود: «من نمی‌توانم موز بخورم، اما شماها کیلوکیلو می‌خرید…»

این زن نیز به دفاع از خود گفته بود که در ازای آن پول می‌پردازد. در ادامه یک زن شهروند ترکیه هم جلو آمد و به دختر دانش‌آموز گفت به جای زندگی راحت به کشورش بازگردد و آنجا بجنگد. در حالی که دانش‌آموز سوری توضیح می‌داد در کشورش جایی برای زندگی ندارد.
مدت زمان کوتاهی پس از این واقعه در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی انتشار یافت که کاربران را با نمایشی افراطی در حال خوردن موز نشان می‌دادند و با نقل‌قول‌هایی از این نظرسنجی زیرنویس شده بود.

اداره مهاجرت در اطلاعیه خود می‌افزاید که مقامات در مورد پیش‌زمینه‌های این ویدئوها به طور کامل تحقیق خواهند کرد و همه کسانی که این ویدئوها را بازنشر کرده‌اند مورد پیگرد قرار خواهند گرفت.دو ماه قبل از این موج، یک گروه از مردان به مغازه‌های سوری‌های مهاجر در آنکارا حمله کرده بودند. بر اساس گزارش‌ها دعوای یک مهاجر سوری و یک مرد ترکیه‌ای در خیابان باعث بالاگرفتن خشونت‌ها شده بود.

بعضی از سوریه‌ای‌ها در ترکیه یک حرکت اعتراضی علیه این رفتار تبعیض‌آمیز شروع کردند و فیلم و عکس خود را در حال خوردن موز منتشر کردند. در یکی از این ویدئو‌ها که بسیار دیده شد، شش مهاجر سوری در حالی که در یک آرایشگاه بودند، موزهایشان را با خنده و تمسخر پوست می‌کندند. این ویدئو که در شبکه اجتماعی تیک تاک ابتدا منتشر شد، بازدید بسیار زیادی داشت. شهروندان ترکیه اما ماجرا را تحقیر ملت تلقی کردند.

حالا ترکیه اعلام کرده هفت پناهجوی سوری را به خاطر انتشار تصویرشان در حال خوردن موز دستگیر کرده و آنها را اخراج خواهد کرد.
اداره مهاجرت اعلام کرده تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده «باعث خشم» مردم می‌شود چرا که به اعتقاد مقام‌های ترکیه نیت این عکس‌ها مسخره کردن شرایط سختی بوده که بسیاری از شهروندان ترکیه گرفتار آن هستند.

اداره مهاجرت ترکیه دیشب در اطلاعیه‌ای اعلام کرده این هفت پناهجو را به سوریه برمی‌گرداند. این اداره اعلام کرده که این اتباع خارجی به اتهام اقدام تحریک‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی دستگیر شده‌اند و اخراج آنها از کشور به جریان افتاده است.ترکیه میزبان حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر سوری و صدها هزار مهاجر از دیگر کشورها است. با توجه به بحران اقتصادی حاکم بر کشور، کینه‌توزی نسبت به مهاجران رو به افزایش گذارده است.

برخی نگران بالا گرفتن این خشونت‌ها هستند. چرا که ترکیه هر چند درهای خود را نسبت به دیگر کشور‌ها به روی مهاجران باز گذاشته اما سابقه مهاجر ستیزی در این کشور نگران کننده است‌. به ویژه آنکه سوری‌هایی که تعداد رسمی‌شان بیش از سه میلیون است و اردوغان آنها را پنح میلیون نفر می‌داند، مهمانان ناخوانده دانسته می‌شوند.

بالا رفتن نرخ دلار در مقابل لیر ترکیه هم به این وضعیت دامن زده است و برخی از رسانه‌ها مشکلات اقتصادی را از چشم مهاجران پر شماری می‌بینند که در سال‌های اخیر راهی ترکیه شده‌اند.علاوه بر همه اینها آنکارا دست به ساختن دیوارهای مرزی با سوریه و ایران زده است. امری که نشان می‌دهد دولت این کشور بیش از قبل به دنبال آن است که پای مهمانان را از کشورش ببرد.

کدخبر: ۴۲۲۶۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر