کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۹۸۳۲۳
تاریخ خبر:

توصیه‌های طب سنتی برای اینکه شب یلدا نترکیم

یک متخصص طب سنتی با تاکید بر پرهیز از حجیم خوری در شب یلدا، گفت: مصرف انار، آجیل بی نمک، شلغم و دمنوش‌ها توصیه می‌شود.

خوراکی مناسب شب یلدا

به‌گفته علیرضا یارقلی در خصوص توصیه‌های طب سنتی در مورد تغذیه شب یلدا، افزود: نکته که مهم است این است که در این شب از پرخوری پرهیز و آجیل شور به هیچ وجه خورده نشود.

او به میوه‌های شب یلدا اشاره و تاکید کرد: خوردن انار بسیار توصیه می‌شود اما هندوانه چون میوه این فصل نیست باید کم خورده شود. همچنین خوردن پرتقال خیلی توصیه نمی‌شود و به جای آن می‌توان مرغ را در آب پرتقال بپزند تا علاوه بر استفاده از مزایای پرتقال، غذانیز خوشمزه شود و هم سردی میوه‌ها گرفته شود.

این متخصص پژوهشگر طب سنتی با اشاره به اینکه در این شب انواع مخلفات و غذاها فراهم است گفت: در مجموع باید غذاهای سبک وکم حجم میل شود و بیشتر بحث دورهمی مطرح است.

یارقلی، خوردن لبو و شلغم را نیز توصیه کرد و اظهار داشت: شلغم یک غذای کامل است و در صورت سرماخوردگی می‌توان وسط شلغم راعسل ریخت و میل کرد.

وی همچنین در خصوص دمنوش ها نیز افزود: در صورت داشتن سرماخوردگی در این شب می‌توانند از دمنوش گل گاوزبان و لیمو عمانی استفاده کنند که کوفتگی را می‌گیرد و همین باعث بهبود سرماخوردگی می‌شود و در شرایط عادی نیز دمنوش بابونه مرزنجوش و آویشن توصیه می‌شود. همچنین دمنوش های بادرنجبویه، ورون (به لیمو) که برگ خوش بو و بسیار مفید دارد نیز توصیه می‌شود.

وی در مورد استفاده از گوشت و مرغ نیز در شب یلدا گفت: بهتراست از گوشت‌های لطیف استفاده شود و گوشت گوسفند بهتر است ولی برای کم شدن غلظت گوشت می‌توان هنگامی پختن گوشت چند قاشق سرکه به آن اضافه کنند و اگر بخواهند لطیف‌تر شود می‌توانند آن را با آب نخود بپزند.

یارقلی تاکید کرد: گوشت گوساله نیز سرد نیست اما چون خیلی غلیظ است اثرات سرمازایی ایجاد می‌کند به همین دلیل است که توصیه نمی‌شود

کدخبر: ۲۹۸۳۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • tors64b

    یک شب که هزار شب نمیشه بزار بترکیم