کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۴۷۸
تاریخ خبر:

خودکشی مادر‌ ‌بعد‌ از قتل دو فرزندش‌

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | تقارن بازخوانی پرونده قتل دو کودک توسط مادرشان در بهمن سال ۹۲ و قتل دو کودک در بهمن ۹۸٫ روز چهارشنبه خبری با عنوان قتل عام در شیراز منتشر شد. مادری جوان در شیراز طی یک جنون آنی، دو فرزند ۸ و ۱۲ ساله‌اش را به قتل می‌رساند و سپس خودش را می‌کشد. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس گفت: یک زن جوان بر اثر جنون آنی، دو فرزند ۸و ۱۲ ساله‌اش را کشت و به زندگی خود نیز پایان داد.

سرهنگ کاووس محمدی روز چهارشنبه ۲۳ بهمن گفت: بعد از اعلام وقوع یک فقره خودکشی در خیابان شمس، در شیراز ماموران به صحنه حادثه اعزام شده و در گزارش اولیه مرگ دو کودک ۸و ۱۲ ساله و یک زن را اعلام کردند. محمدی با بیان اینکه اجساد کشف شده با هماهنگی دستگاه قضایی به پزشکی قانونی تحویل داده شد، گفت:

در تحقیقات فنی و تخصصی پلیس مشخص شد که مادر خانواده به علت مشکلات مالی، روحی و روانی و جنون آنی، پس از کشتن دختر و پسر ۸ و ۱۲ ساله با یک شی، خود را خفه کرده و به زندگی‌اش پایان داده است.معاون فرماندهی انتظامی فارس خاطرنشان کرد: بسیاری از خانواده‌هایی که قتل یا خودکشی در آنها رخ داده است گرفتار اختلافات اقتصادی و خانوادگی، مسائل و معضلات اجتماعی مانند اعتیاد و … بوده‌اند که می‌طلبد برای پیشگیری از این امور با مراجعه به مراکز مشاوره و کارشناسان، مشکلات خود را حل و فصل کنند تا شاهد حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.

*** بازخوانی پرونده فرزندکشی در بهمن سال ۹۲
طبق روال هر هفته بازخوانی پرونده‌های قدیمی، در بهمن ماه سال ۹۲ نیز یک فقره پرونده فرزندکشی توسط مادر مورد بررسی قرار گرفت که از لحاظ موضوعی با حادثه روز چهارشنبه متاسفانه قرابت دارد. ۱۳ بهمن ماه سال ۹۲، مادر سنگدل زمانی که به اتهام قتل کودک دو ماهه‌اش دستگیر شد، راز قتل پسر یک‌ساله‌اش را هم فاش کرد.

۲۵ شهریور سال ۹۲ از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، یک فقره فوت مشکوک به کلانتری ۱۰۶ نامجو اعلام شد‌. با حضور مأموران کلانتری در محل و در تحقیقات اولیه از مادر پسربچه‌ای دو ماهه‌، وی در اظهاراتش عنوان کرد که پسرش به علت بالا آوردن شیر و بسته شدن مجاری تنفسی فوت کرده است‌.با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع«فوت مشکوک»و به دستور شعبه اول بازپرسی دادسرای امور جنایی تهران‌، پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت‌.

مادر طفل دو ماهه در اظهارات اولیه همچنان مدعی بود که در حال شیر دادن به فرزندش بوده که ناگهان شیر به داخل مجاری تنفسی بچه وارد و باعث مرگ طفل دو ماهه شده است‌.هم‌زمان با آغاز تحقیقات از پدر و مادر طفل دو ماهه‌، جسد به پزشکی قانونی منتقل و بررسی تیم پزشکی علت مرگ را «ضربه مغزی ناشی از برخورد با جسم سخت» اعلام کرد که بلافاصله مادر طفل دو ماهه دستگیر و برای ادامه تحقیقات به اداره دهم منتقل می‌شود‌.

زن ۲۳ ساله پس از انتقال به اداره دهم با توجه به اعلام نظریه پزشکی قانونی‌، به ناچار لب به اعتراف گشود و با بیان«عصبانیت شدید ناشی از مشکلات مالی و گریه کردن بچه»به عنوان انگیزه جنایت‌، به کارآگاهان گفت: قبل از تولد بچه به تهران آمدیم و در منزل پدرم سکونت پیدا کردیم تا اینکه بچه ۲۵ تیر به دنیا آمد‌. روز حادثه هیچکس خانه نبود‌. به خاطر مشکلات مالی ناشی از بیکاری همسرم عصبانی بودم و بچه نیز گریه می‌کرد‌.

تصمیم گرفتم تا بچه را به حمام برده و پس از حمام او را بخوابانم اما در حین شست و شوی داخل حمام‌، بچه از دستم لیز می‌خورد و گریه می‌کرد‌.در یک لحظه عصبانی شدم و بچه را محکم به کف حمام کوبیدم‌. حال بچه خراب شد و در همین موقع همسرم وارد خانه شد‌. همسرم تصور می‌کرد که بچه بیش از اندازه شیر خورده و به همین علت به او تنفس داد اما بچه حالش بدتر و بدتر شد تا اینکه به بیمارستان رفتیم‌. من که ترسیده بودم واقعیت را از همسرم پنهان کردم تا سرانجام چند روز بعد بچه فوت کرد‌.

این زن ۲۳ ساله یکی از فرزندانش را خفه کرده و نوزادش را محکم به زمین کوبیده بود. او در تحقیقات اولیه مدعی شده بود که فرزندانش بر اثر سقوط از ارتفاع جان باخته‌اند اما پس از افشای راز جنایت مدعی شد در حالت عصبانیت فرزندانش را به قتل رسانده است. این مادر بالاخره در بهمن ماه سال ۹۲ به جنایتی که انجام داده بود اعتراف کرد.

او در بازجویی‌ها گفت: سه سال قبل با همسرم به نام سامان آشنا شده و با هم ازدواج کردیم. یک سالی که از زندگی‌ام با سامان گذشت، به اصرار پدرم برای ادامه زندگی از گرگان به تهران آمدیم. بعد از مدتی نیز فرزندمان به دنیا آمد. سامان بیکار بود و مشکل مالی زیادی داشتیم. به همین خاطر عصبانی بودم و بچه هم گریه می‌کرد. تصمیم گرفتم او را به حمام ببرم تا شاید آرام شود و بخوابد.

در حمام چند باری او لیز خورد و روی زمین افتاد. گریه‌هایش بیشتر شد، به همین دلیل من هم عصبانی شدم و او را محکم به زمین کوبیدم. در همین زمان همسرم به خانه آمد و متوجه حال بد فرزندمان شد. او فکر کرد کودک دوباره شیر اضافی خورده است، به همین دلیل او را سریع به بیمارستان رساندیم، اما فایده‌ای نداشت و فرزندمان فوت کرد.

من هم از ترس اصل موضوع را به سامان نگفتم.با اعترافات مادر قاتل، او بازداشت شد و ماموران در ادامه تحقیقات متوجه شدند کودک یک ساله این خانواده نیز اسفندماه سال ۹۱ فوت کرده است.به همین دلیل تیمی از کارآگاهان برای بررسی موضوع به گرگان رفتند. تحقیقات اولیه نشان می‌داد کودک یک ساله به نام ابوالفضل توسط خانواده‌اش به بیمارستان منتقل شده و مادر او ادعا کرده فرزندش هنگام شیر خوردن فوت کرده است.

از آنجا که ادعای مادر در هر دو مورد یکی بود ماموران به تحقیق از او پرداختند که مادر سنگدل به قتل دومین کودکش اعتراف کرد و گفت: ۲۴ اسفند سال ۹۱ همسرم دیر از سر کار آمد، برای این‌که همسرم بتواند بخوابد ابوالفضل را به اتاق دیگری بردم، اما او همچنان سروصدا و گریه می‌کرد. یک لحظه عصبانی شده و او را خفه کردم. بعد هم به خاطر عذاب وجدان خودکشی کردم، اما همسرم مرا نجات داد و به بیمارستان رساند. دو روز بعد پس از بهبودی مرخص شدم و به خانه آمدم. همسرم سامان من را دلداری می‌داد و برای این‌که موضوع را فراموش کنم به تهران آمدیم. محسن مدیرروستا، بازپرس شعبه ششم دادسرای جنایی تهران پس از بازجویی دوباره از سپیده با تکمیل تحقیقات قرار جلب به دادرسی را صادر کرد.

*** اعتراف به مصرف شیشه
این مادر با این که دو فرزندش را کشته بود توسط پدرشان بخشیده شد. در آن زمان او به جرم قتل دو کودک خود به ١۵ سال حبس محکوم شده بود اماپرونده‌اش برای رسیدگی به دیوان عالی کشور فرستاده شد. متهم زنی ٢۶ ساله که با رضایت شوهرش (پدر دو کودک کشته شده) از قصاص نفس رهایی یافت.

با وجود آنکه او به رای صادره تسلیم شده بود اما نماینده دادستان به حکم اعتراض کرده و گفته بود‌:«براساس ماده ١٣۴ قانون مجازات اسلامی، حکم دو قتل(در صورت رضایت اولیای دم) از جنبه عمومی جرم سه تا ١٠ سال حبس است و نباید در این پرونده مجازات هر قتل به طور جداگانه در نظر گرفته شود.»

متهم پس از انتقال به شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران درباره حادثه گفته بود: «من معتاد به شیشه هستم و دچار توهم می‌شوم. سال ٩١، پسر اولم یک‌ساله بود که در خانه‌ام در گرگان روی صورتش بالشت گذاشتم و چند ثانیه آن را نگه داشتم تا خفه شد. آن روز شوهرم خانه نبود.وقتی آمد گفت می‌خواهد با پسرمان بازی کند. همان لحظه عذاب وجدان گرفتم و با ٢٠ قرص خودکشی کردم که شوهرم مرا به بیمارستان برد.

او وقتی پسرمان را دید فکر کرد خفه شده برای همین آن‌زمان کسی متوجه قتل نشد.» متهم درباره قتل نوزاد دو ماهه‌اش نیز در دادگاه گفته بود: «پسرم را به حمام برده بودم، وقتی بیرون آمدیم تلویزیون را روشن کردم اما ناگهان به خاطر مصرف شیشه دچار توهم شدم و او را به زمین کوبیدم. من اصلا نمی‌خواستم بچه‌هایم را بکشم. مصرف شیشه باعث این اتفاقات شد.»

کدخبر: ۳۰۹۴۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر