کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۴۷۹۱
تاریخ خبر:

خودمان را برای قرنطینه آماده کنیم؟

روزنامه هفت صبح | خبرهای مختلفی درباره احتمال قرنطینه کردن برخی شهرها شنیده می‌شود، نیروهای نظامی وارد ماجرا شده‌اند و چهره‌های معروفی هم در دام کرونا افتاده‌اند.

****چهره‌های کرونایی
در ایران کرونا ظاهرا هنوز به بازیگران مشهور و سلبریتی‌ها نرسیده اما علی اکبر ولایتی، مشاور رهبری و رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، یکی از بیمارستان‌های مرجع کرونا از جمله افرادی بود که خبر ابتلایش به کرونا سروصدا کرد. البته روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرده که حال دکتر ولایتی خوب است.

پزشک معروف دیگری که خبر ابتلایش به کرونا خیلی‌ها را شوکه کرد، مینو محرز بود؛ پزشکی که تا قبل از شیوع کرونا همه او را به خاطر تلاش‌هایش برای کنترل ایدز می‌شناختند و بعد هم ویدئوهایش در مورد کرونا خیلی دیده شد. گفته می‌شود که حال دکتر محرز هم وخیم نیست و بیماری تحت کنترل است.

از طرف دیگر دیروز خبر فوت دکتر اسماعیل یزدی، جراح برجسته فک و یکی از بنیانگذاران بیمارستان پارس تهران بر اثر ابتلا به کرونا رسید. او نه تنها برادر دکتر ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت موقت مهندس مهدی بازرگان بود، بلکه در دوران جوانی دندانپزشک مصدق هم بود و تا آخرین روزهای عمرش هم مریض می‌دید. سردار ناصر شعبانی، معاون عملیات قرارگاه ثارالله هم از چهره‌هایی بود که طی روزهای گذشته از کرونا شکست خوردند.

*** بازگشت پر قدرت قائم مقام
دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزارت بهداشت که در روزهای اول ورود رسمی کرونا به ایران درباره آن اطلاع‌رسانی می‌کرد اما بعد از چند روز خودش به دلیل ابتلا به همین بیماری از گود مبارزه خارج شد، حالا با بهبود حالش به میدان برگشته است. اینطور که به نظر می‌رسد کرونا تا حدی نظر آقای دکتر را درباره جدی بودن ماجرا تحت تاثیر قرار داده چون او در اولین حرف‌هایش بعد از غلبه بر کرونا تاکید کرده که مردم سفر نروند و اینکه بهبود نسبی اوضاع در شهرهایی مثل گیلان و قم به معنی برطرف شدن خطر نیست.

*** ارتباط کرونا و بوی بد لاهیجان
از غروب روز پنجشنبه بعضی از کاربران فضای مجازی ساکن در لاهیجان خبر از پیچیدن بوی بد و مه آلود شدن هوای این شهر دادند. تصاویری هم از حضور ابرهای تیره در آسمان لاهیجان منتشر می‌شد و بعضی‌ها می‌گفتند این بو و ابرهای سیاه به خاطر تلاش‌های شهرداری در گندزدایی و سمپاشی کردن مکان‌های مختلف بوده اما شورای شهر لاهیجان با جدیت این احتمال را رد کرد. سخنگوی شورای شهر در جواب اینکه اگر بوی بد به سمپاشی ربطی ندارد پس دلیلش چیست، گفت: «نمی‌دانم، فقط می‌گویم که این حجم از بو در کل شهرستان از توان شهرداری خارج است.» گفته می‌شود که از غروب دیروز کم کم هوای شهر باز شده و ابرهای تیره و بد بو شروع به ترک شهر کرده‌اند.

*** آرامستان قم در صدر اخبار
احتمالا کسی فکرش را نمی‌کرد که یک روز اسم و تصویر هوایی آرامستان شهر قم سر از خبرگزاری‌های خارجی دربیاورد. گویا واشنگتن پست با همکاری یک شرکت فضایی، تصاویر ماهواره‌ای از آرامستان قم منتشر و ادعا کرده که مقایسه زمانمند این تصاویر نشان می‌دهد تعداد فوتی‌های شهر قم بر اثر کرونا بیشتر از تعدادی است که مسئولان اعلام می‌کنند.

از طرفی گفته شده که لکه‌های سفیدی که در تصاویر دیده می‌شوند آهک هستند و این نشان می‌دهد قطعه‌های آماده شده برای درگذشتگان کرونا در نظر گفته شده‌اند.این موضوع با واکنش مسئولان آرامستان‌های قم روبه‌رو شد. سید سیف‌الدین موسوی نیارکی مدیرعامل سازمان آرامستان‌های قم گفت: قبرهای قطعه ۴۱ آرامستان بهشت معصومه که به قطعه بحران معروف است از ۴ سال گذشته ساخته‌شده است.

ساختار قبرهای این قطعه به‌وضوح نشان از این دارد که از مدت ساخته‌شدن آن‌ها چند سال می‌گذرد اما به دلیل اینکه بحرانی در قم رخ نداده مورداستفاده قرار نگرفته است.این قطعه برای کنترل وضعیت میدانی بحران در شرایطی در نظر گرفته‌شده که در صورت بروز یک اتفاق غیرمترقبه مانند زلزله، سیل و غیره تعداد زیادی از شهروندان جان خود را از دست بدهند.

*** مقایسه مسئولان ایرانی و انگلیسی
چند روزی است که بین اهالی شبکه‌های اجتماعی مخصوصا توئیتر بحث‌هایی درباره مقایسه عملکرد ایران با کشورهای دیگر در مقابل کرونا راه افتاده. یکی از پرحاشیه‌ترین بحث‌ها زیر پست سیاوش اردلان، خبرنگار بی بی سی فارسی شکل گرفت. او نوشته بود: «آمار رسمی بریتانیا حدود ۶۰۰ مبتلاست. امروز دولت گفت از روی یک سری محاسبات احتمال می‌دهیم الان تا ۱۰هزار نفر مبتلا باشندو ۸۰ درصد مبتلا بشوند و عزیزان سالمند زودتر فوت کنند.

دارم فکر می‌کنم اگر دولت ایران در وجودش می‌دید با چنین صداقت و شفافیتی با مردم حرف بزنه، واکنش جامعه چی می‌بود؟» طبیعتا خیلی از کاربران او را به دفاع از مسئولان ایرانی متهم کردند و گفتند اگر در ایران چنین اتفاقی می‌افتاد مردم مسئولان را به صلابه می‌کشیدند، او هم در جواب می‌گفت که در انگلستان هم رسانه‌ها و افکار عمومی در حال به سیخ کشیدن مسئولان هستند و آنها هم از تصمیم و کارهایشان دفاع می‌کنند.

*** بالاخره قرنطینه؟
طی یکی دو روز گذشته حرف و حدیث‌هایی شنیده شده که بوی نزدیک شدن بعضی از شهرها به شرایط قرنطینه می‌دهند. ماجرا اول از همه با حرف‌های سردار باقری شروع شد که خبر از اقدام قریب الوقوع برای خلوت کردن خیابان‌ها و فضاهای شهری داد. از طرف دیگر خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها در توئیتی اعلام کرد که احتمالا ساعت کار اصناف تهران از شنبه محدود به ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر خواهد شد. قبل از این محدودیت کار اصناف در شهرهایی مثل پردیس، اسلامشهر، شیراز و… اعمال شده بود اما در مورد تهران هنوز خبر رسمی منتشر نشده است.

*** مسیر رشت بسته شد
اگرچه مسیرهای ورود مردم کشور به شمال باز است اما گویا شهر رشت فعلا در قرنطینه قرار گرفته است. رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی گیلان گفته: «به منظور پیشگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا از ورود خودروی شهرستان‌های استان گیلان به کلانشهر رشت با قاطعیت جلوگیری می‌شود.»

*** کاپیتان در بازداشت
بازداشت محمد مختاری کاپیتان تیم داماش گیلان هم از آن خبرهایی است که به نظر می‌رسد به کرونا مربوط نباشد اما هست. او که چند روز پیش در استوری‌های اینستاگرامش حرف‌های تندی در مورد تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا در گیلان خطاب به مسئولان زده بود پنجشنبه با حکم قضایی دادستان استان گیلان توسط اطلاعات سپاه قدس این استان بازداشت شد و حالا اینطور که گفته می‌شود پرونده‌اش در حال طی مراحل قانونی است.

*** قرنطینه به مثابه یک فحش
حرف‌های فرماندار خوانسار در مورد دلیل قرنطینه نکردن این شهر هم از جمله حرف و حدیث‌های خبرساز دو روز گذشته بوده و با واکنش تند کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده… فرماندار خوانسار که ویدئوی حرف‌هایش منتشر شده گفته که این شهر علما و فقهای زیادی تربیت کرده و اگر قرنطینه شود اسم قرنطینه روی آن می‌ماند و این پدیده خوبی برای شهر ریشه‌دار خوانسار نیست.

*** کارمندان بانک: به ما رحم کنید
تصاویری از ابتکار کارمندان بانک برای جلوگیری از ابتلایشان به کرونا در شبکه‌های مجازی حسابی پربازدید شده‌اند. البته کمی بعد اعلام شد که اگرچه شروع ماجرا بر اساس یک کار ابتکاری در شعبه یکی از بانک‌ها بوده اما بعدتر بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام کرده که برای جلوگیری از ابتلای بیشتر شبکه کارکنان بانکی کشور، اقداماتی مثل کشیدن پلاستیک دور تا دور باجه‌ها و ندادن خودکار به مردم و… انجام دهند. اینطور که رئیس بانک مرکزی اعلام کرده تا الان ۱۷ نفر از کارمندان بانک‌ها بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند. بعضی از کارمندان هم با ساختن ویدئو و تصاویر گرافیکی از مردم می‌خواهند که به آنها رحم کنند و برای کارهای غیرضروری به بانک نروند.

کدخبر: ۳۱۴۷۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر