کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۰۵۰۱
تاریخ خبر:

خودروهای ۲۰۱۹ یا غول‌های فیک!

هفت صبح| این داستان چند بنگاه کوچک و ناشناس که در فقدان نهادهای ناظر، با چند قطعه تزئینی خودروهای قدیمی بنز، لکسوس، تویوتا و ب.ام.و را به مدل‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تبدیل می‌کنند.

حال و روز بد بازار خودرو، تنها به کاهش سطح معاملات و افت شدید قدرت خرید مصرف‌کنندگان محدود نمی‌شود. به غیر از نبود روغن موتور، لاستیک و قطعات یدکی که به مرز غیر قابل تحمل رسیده، مدتی است رویه‌ای در کشور باب شده که به تغییر ظاهری خودرو و معرفی آن به عنوان مدل روز منجر شده است.
این کار که اغلب روی خودروهای برند تویوتا به واسطه طولانی بودن عمر هر نسل و فیس‌لیفت‌های پیاپی دامنه بیشتری دارد، خطرات بسیاری نظیر تقلب، کلاهبرداری و فروش جنس نامرغوب و معیوب را در پی دارد. برای نمونه در حالی که از سال ۲۰۱۳ دیگر هیچ خودرو لندکروزر جدیدی به بازار کشور به صورت انبوه تزریق نشده، هم‌اینک در سطح شهر با سطح گسترده‌ای از خودروهای لندکروزر سری ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ طرفیم که بازار را به کل به هم ریخته است.
در یک مورد دیگر، تویوتا پرادو ۲۰۱۲ با پرداخت مبلغ ۴۰ میلیون تومان تبدیل به مدل ۲۰۱۸ می‌شود. تغییراتی که در نتیجه این پرداخت گزاف شامل حال خودرو می‌شود تغییر مانیتور داخلی خودرو، تغییر سپرهای جلو و عقب، جلوپنجره و چراغ‌های جلو و عقب است. موضوعی که با تغییر سند خودرو امکان یک کلاهبرداری بزرگ را برای برخی سواستفاده‌کنندگان از این موضوع فراهم می‌سازد و زمینه افزایش غیرقانونی ارزش خودرو را ایجاد می‌کند. نکته عجیب دیگر در این ماجرا، قطعات و بسته بندی آنها است که طبق ادعای سازنده اورجینال بوده اما به نظر از کشور چین و یا حداکثر به صورت استوک به ایران وارد می‌شوند. مسئله‌ای که می تواند ایمنی مصرف‌کنندگان خودرو را به دلیل استفاده از قطعات غیر اصل کاهش دهد.
این موضوع که احتمالا بدون مجوز مقامات قانونی و در فقدان آشنایی دقیق آنها با ظاهر خودروهای هر نسل و مسئله فیس‌لیفت فراگیر شده، این پتانسیل را به برخی از دلالان بازار می دهد که در ممنوعیت واردات خودرو، بهای یک خودرو قدیمی با ظاهر جدید را تا چند برابر قیمت واقعی افزایش دهند. نکته جالب این ماجرا احتمال سرایت موضوع به خودروهای قدیمی بازار کشور است که در تداوم ممنوعیت واردات، شانس فروش با قیمت بالاتر از طریق این رویه مخفیانه و ناصحیح را دارند. برای مثال هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و کیا سورنتو سه خودرویی هستند که در مدل‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ خود با اندکی تفاوت ظاهری روبه‌رو شده که از طریق نصب این کیت‌ها قابل تبدیل به مدل روز هستند. وضعیتی که نه تنها سودی هنگفت را به جیب دلالان سرازیر می‌کند که زمینه غیرشفاف شدن وضعیت خودرو و کاهش میزان اعتماد به فروشندگان را گسترش می‌دهد.
بدیهی است پلیس راهور می‌تواند با ارائه یک مجوز لازم به علاقمندان و فعالان این بخش، ضمن شناسنامه‌دار کردن این قبیل خودروها زمینه حذف کلاهبرداری و سواستفاده از اعتماد مشتریان را در بازار خودرو کشور از بین ببرد و فعالیت واحدهای انجام دهنده این قبیل خدمات را نیز قانون‌مند سازد.

کدخبر: ۲۶۰۵۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر