کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۰۴۲
تاریخ خبر:

خودروهای کارکرده‌‌ را با چه قیمتی بخریم؟

روزنامه هفت صبح |‌ قیمت خودرو این روزها به مسئله مهمی تبدیل شده. از یک سو حذف قیمت‌گذاری در بسترهای آنلاین خرید و فروش خودرو گره کور بازار را به عدم شفافیت متصل کرده و از دیگر سو کاهش قدرت خرید و نوسان قیمت ارز اطمینان از بهای روز خودروها را کاهش داده است.

هفت‌صبح در گزارشی که به وضعیت قیمت خودرو در بین محصولات کارکرده پرداخته، سعی کرده ابعاد دقیق قیمت محصولات داخلی و وارداتی را در انواع کارکرده ارائه کند. آنچه مشخص است، هرچه برند خودرویی مشهورتر باشد و خودرو در بازار محبوب‌تر، قیمت نسخه کارکرده دارای شرایط خاص‌تری خواهد شد. اینجا می‌توانید در جریان جزئیات قیمتی و فنی خودروهای کارکرده قرار گیرید.

*** داخلی‌ها؛ از پیکان تا مزدا۳
تازه‌ترین رقم برای یک دستگاه پیکان مدل ۱۳۵۹ از بهای ۱۸ تا ۲۰ میلیونی این اسطوره صنعت خودروسازی ایران خبر می‌دهد. وانت شورولت اس۱۰ مدل ۱۹۹۱ نیز حدود ۶۵ میلیون تومان قیمت دارد. شورولت نوا مونتاژ ایران مدل ۱۳۶۸ حدود ۳۰ میلیون تومان. همچنین نیسان پاترول مدل ۱۳۶۸ حدود ۱۰۰ میلیون خرج روی دست شما می‌گذارد و جیپ کالسکه‌ای چیزی نزدیک به ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد.

در یک رده بالاتر محصولات وارداتی دهه۹۰ میلادی مثل دوو اسپرو یا هوندا آکورد‌ EX بین ۷۵ تا ۱۲۵ میلیون تومان قیمت دارند. یک هوندای سیویک مدل ۱۹۹۳ سدان هم اگر نسبتا سرحال باشد حدود ۶۰ میلیون قیمت دارد. اوپل کورسای مدل ۱۹۹۴ هم اگر تمیز و سرحال باشد حداقل ۵۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت. در بین خودروهای مدل ۲۰۰۰ به این سو هم دوو سیلو تمیز و سرحال با کارکرد کمتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر حدود ۷۵ تا ۱۱۰ میلیون تومان و هیوندای ورنا ۱۶۰۰ اتومات هم نزدیک به ۱۴۰ میلیون تومان هزینه دارد.

مزدا ۳۲۳ در مدل ۱۳۸۱ نیز اگر از نظر فنی و ظاهری سرحال باشد، حدود ۱۰۰ میلیون قیمت دارد. در بین محصولاتی با عمر بیش از یک دهه هم رنو تندر۹۰ مدل ۱۳۸۷ با قیمت ۱۲۰ میلیون جزو خودروهایی است که در نسخه‌های سالم ارزش خرید دارد. مزدا۳ مدل ۱۳۸۸ هم با قیمت ۱۷۵ میلیون تومان جزو محصولاتی است که هم پرطرفدار است و هم ارزش توجه دارد.

در بین خودروهای جدید و متاخر نیز برلیانس اچ۳۳۰ مدل ۱۳۹۶ حدود ۱۹۰ میلیون تومان و تندر پلاس دنده‌ای مدل ۱۳۹۷ در محدوده ۲۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. یک دانگ‌فنگ اچ۳۰ کراس با امکانات فول و مدل ۱۳۹۶ اگر کارکردی ۴۰ تا ۶۰ هزار کیلومتری داشته باشد در دامنه قیمتی بالاتر از ۲۵۰ و کمتر از ۲۷۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۸ با ۲۰ هزار کیلومتر کارکرد بهایی ۷۱۵ میلیون تومانی دارد. مزدا۳ نیوفیس مدل ۱۳۹۷ نیز با ۴۵ هزار کارکرد بهایی ۶۶۰ میلیونی دارد.

*** گرانی غیرقابل توصیف وارداتی‌های معمولی
خودروهای وارداتی وضعیت جالبی دارند. هرچقدر کارکرد آنها بیشتر و سال ساخت‌شان قدیمی‌تر باشد خودرو ارزان‌تر است. در عین حال اگر خودروهای کارکرده از برندهای محبوب و بادوامی مثل تویوتا باشند که هزینه نگهداری‌شان کم است، قیمت آنها بالاتر است.

در بین برندهای اقتصادی وضعیت کاملا مشخص است. دامنه قیمتی بازار وارداتی‌های با عمر پنج سال و کمتر هم‌اینک از محدوده ۲۰۰ میلیون تومان شروع شده و تا دو میلیارد تومان بالا می‌رود. برای نمونه یک کیا سراتو نیوفیس ۲۰۱۷ با کارکرد ۵۷ هزار کیلومتر در یکی از گالری‌های مشهور پایتخت بهایی ۸۱۰ میلیونی دارد. نمونه صفر و خوش‌رنگ این خودرو نیز ۹۷۵ میلیون تومان قیمت دارد.

میتسوبیشی ASX سری ۲۰۱۷ هم با کارکرد ۷۰ هزار کیلومتری قیمتی بالغ بر یک میلیارد تومان دارد در حالی که تویوتا راو۴ مدل ۲۰۱۵ با ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد اندکی بیش از ۱٫۳ میلیارد تومان قیمت دارد. بهای رنو سفران ۲۰۱۶ با کارکرد ۵۵ هزار کیلومتری نزدیک به ۶۰۰ میلیون و قیمت رنو کولئوس ۲۰۱۷ با کارکرد ۵۰ هزار تایی حدود یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون است.

*** و اما لوکس‌ها
بنز ، لکسوس، ولوو و ب.ام.و با وجود کمبود تعداد واردات جزو محبوب‌ترین کارکرده‌های لوکس هستند. مثلا یک دستگاه ب.ام.و ۵۲۸ آبی رنگ از سال ۲۰۱۵ با کارکرد ۶۰ هزار کیلومتری هم‌اینک قیمتی ۲٫۵ میلیاردی دارد و نسخه ۳کلید خودرو از سال ۲۰۱۵ با کارکرد ۷۰ هزار تایی حدود ۲٫۳ میلیارد . در عین حال نسخه ۲۰۱۳ همین خودرو با کارکرد ۹۰ هزار تایی کمتر از ۱٫۶ میلیارد تومان می‌ارزد.

در همین رده بنز سری ای مدل ۲۰۱۵ با رنگ قهوه‌ای و کارکرد ۵۵ هزار کیلومتر بهایی ۲٫۸ میلیاردی دارد. ولوو XC90 هم به عنوان یک شاسی‌بلند محبوب در نسخه ۲۰۱۷ اینسکریپشن بهایی چهار میلیاردی دارد و ب.ام.و ایکس۴ فول در مدل ۲۰۱۷ با کارکرد ۱۸ هزار تایی و سلامت فنی و ظاهری کامل بهایی ۳٫۸ میلیاردی به مشتریان تحمیل می‌کند.

کدخبر: ۳۴۶۰۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر