کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۹۳۳
تاریخ خبر:

خودروهایی ‌که هنوز دود‌ ‌از کنده‌شان بلند می‌شود!

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر‌| روزگاری برای خودشان کسی بودند. شاید تا اوایل دهه ۱۳۹۰ هم وقتی حرف از خودروی لوکس می‌شد همه به آنها فکر می‌کردند و آرزو داشتند روزی بتوانند صاحب یکی از این خودروهای پرچمدار بازار خودروی محدود ایران شوند‌ اما زمان گذشت و با آمدن خودروهای جدیدی که هم طراحی مدرن‌تری داشتند؛ هم پیشرانه‌های قوی‌تری را عرضه می‌کردند و هم لیست آپشن‌های طویل‌تری داشتند دیگر کسی به آن قبلی‌ها خیلی نگاه نکرد.

وضعیت چنین خودروهایی در بازار الان هم خیلی امیدوارکننده نیست و تنها کسانی به سراغ‌شان می‌روند که می‌خواهند حس و حالی نوستالژیک را تجربه کنند و با آن برند خاطرات خوبی دارند. امروزه بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند به جای مرسدس بنز C200 مدل ۲۰۰۸ که ۱۶۰ هزار کیلومتر کار کرده و باید کلی هزینه نگهداری برایش کنار گذاشت یک هیوندای الانترای مدل ۲۰۱۸ صفر بخرند. اما اگر از کسانی هستید که هنوز هم در این دوراهی قلب‌تان برای مرسدس بنز می‌تپد، بهتر است این گزارش را بخوانید.

یک: ۷۵۰ میلیون / نیسان تیا‌نا - مدل ۲۰۱۱


تیانا آمده بود تا تجربه موفق ماکسیما را در ایران تکرار کند‌ اما ضعف محسوس پیشرانه‌اش نسبت به ماکسیما حسابی حال نیسان‌دوستان را گرفت. ویدئوهایی که از مقایسه ماکسیما و تیانا در شتاب و سرعت منتشر می‌شد هم نشان می‌داد که تیانا نمی‌تواند ماکسیما را شکست دهد. با این حال پیشرانه نصب‌شده روی تیانا همان نسخه‌ای است که برای آلتیما در آن دوره استفاده شده بود و به عمر و دوام فنی بالایش شهرت دارد. تیانا به حساس‌بودن گیربکسش هم مشهور است که تا به حال خیلی‌ها را از خرید آن منصرف کرده و به تویوتا کمری سوق داده. اگر تیپ XL یا نیمه‌فول تیانا را بخرید، خبری از آپشن‌هایی مثل اتولایت، سانروف، کنترل کشش، ایربگ‌های پرده‌ای و تهویه صندلی‌های جلو نیست. در قیاس با رقبا قطعات این سدان ژاپنی هم سخت‌تر در بازار پیدا می‌شوند و قیمت بسیار بالاتری دارند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۸ متر
وزن: ۱۵۳۳ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۰۶ لیتر
قدرت موتور: ۱۸۲ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹٫۴ لیتر
نوع موتور: ۲٫۵ لیتری

دو: ۹۸۰ میلیون / مرسدس بنز E350 - مدل ۲۰۰۷


هنوز هم عده بسیاری معتقدند ‌ دوران طلایی ستاره آلمانی زمانی بود که بنز از سبک طراحی چراغ‌های دایره‌شکل دوگانه در جلو و مثلثی‌شکل در عقب خودروهایش استفاده می‌کرد. مرسدس‌بازها از این نظر علاقه زیادی به کلاس E اتاق W211 دارند که در بین عموم مردم به بنز الگانس شناخته می‌شود. البته الگانس یکی از سه تیپ این خودروی به‌یادماندنی است و دو تیپ آوانگارد و اسپرت پکیج هم به ایران وارد شدند. اگر تیپ آوانگارد که نسخه فول اتاق W211 حساب می‌شود را بخرید می‌توانید صاحب مرسدسی با تریم داخلی چرمی، تهویه اتوماتیک، پرده برقی عقب و بغل و کیسه‌های هوای جانبی عقب شوید. در قیاس با رقیبی مثل ب.ام.و سری ۵ از سواری نرم این خودرو و کابین جادار و راحتش زیاد تعریف کرده‌اند. البته پایداری سری ۵ از بنز کلاس E بالاتر است و زودتر هم در بازار برایش مشتری پیدا می‌شود.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۸ متر
وزن: ۱۵۸۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۴۰ لیتر
قدرت موتور: ۲۷۲ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹٫۵ لیتر
نوع موتور: ۳٫۵ لیتری

سه: ۵۵۰ میلیون / تویوتا کمری گرند - مدل ۲۰۰۶


شاید اگر هوندا آکورد در میانه دهه ۱۳۸۰ وارد ایران می‌شد، نه نیسان ماکسیما و نه تویوتا کمری گرند نمی‌توانستند جایگاه چندانی در بازار پیدا کنند‌ اما این اتفاق نیفتاد و کمری گرند و ماکسیما بازار را بین خود تقسیم کردند. به‌رغم آنکه شتاب، سواری نرم و کابین هر دو خودرو در یک سطح و خوب ارزیابی می‌شوند اما کمری گرند از این مزیت بزرگ نسبت به ماکسیما برخوردار است که خبری از انحراف قسمت عقب خودرو در آن نیست و پایداری بالایی را به نمایش می‌گذارد. در زمینه ایمنی هم در حالی ماکسیما فقط دو کیسه هوا دارد کمری گرند با شش کیسه هوا یکی از ایمن‌ترین خودروهای بازار در زمان خود بود. کمری گرند را به هماهنگی خوب بین موتور و گیربکس و هزینه‌های پایین نگهداری می‌شناسند. با این حال به طرز عجیبی بازار این خودرو به شدت ضعیف‌تر از رقبایش است و افراد زیادی تمایل ندارند به سراغ آن بیایند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول:۴٫۸ متر
وزن: ۱۴۱۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۲۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۵۴ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹٫۷ لیتر
نوع موتور: ۳ لیتری

چهار: ۴ میلیارد / ب.ام.و X5 - مدل ۲۰۱۳


ب.ام.و X5 در ایران همیشه در سایه ویژگی‌های جذاب X6 قرار داشته و کم‌فروغ‌ترین محصول از سبد شاسی‌بلندهای باواریایی‌ در ایران است. این خودرو می‌توانست رقیبی جدی برای پورشه کاین باشد چون در آن برخلاف پرفروش‌ترین اس‌یووی ب.ام.و در ایران یعنی X3 اصلاً شاهد سواری خشکی نیستیم و همچنین قدرتمندترین نسخه‌اش هم به ایران راه یافت. X5 را در بین سری X به کابین جادار و بزرگش می‌شناسند که البته در لوکس‌بودن به پای پورشه کاین یا مرسدس بنز کلاس ML نمی‌رسد و همان سبک طراحی ساده و در عین حال چشم‌نواز ب.ام.و را در آن می‌بینیم. X5 می‌توانست در خارج از شهر هم خودرویی موفق در آفرود باشد اما معمولاً تیونرهای ایرانی علاقه‌ای به آن ندارند؛ قطعاتش اصلاً در ایران پیدا نمی‌شود و البته همواره در اینجا هم X5 مجبور بوده سایه سنگین تویوتا لندکروزر را ‌ روی سرش احساس کند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۸ متر
وزن: ۲۴۲۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۶۵۰ لیتر
قدرت موتور: ۴۰۸ اسب بخار
مصرف سوخت: ۱۲٫۵ لیتر
نوع موتور: ۴٫۴ لیتری

پنج: ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون / لکسوس LS460 - مدل ۲۰۰۸


دو مدل لکسوس گران‌قیمت‌ترین محصولات آن هستند: لکسوس LX570 و لکسوس LS460. اما هر چقدر که اولی نظر مساعد بازار را به خود جلب کرد، دومی در رقابت با مرسدس و ب.ام.و شکست خورد. لکسوس نتوانست با این سدان فول‌سایز لوکسش دل خریدارانی را ببرد که تفاوت چندانی بین لکسوس LS و ES با این تفاوت قیمتی بالای‌شان نمی‌دیدند. به‌رغم طراحی خارجی و داخلی نسبتاً ساده در قیاس با ب.ام.و سری ۷ و مرسدس بنز کلاس S اما لکسوس LS در تعداد آپشن‌ها چیزی کم نمی‌آورد: ۱۲ کیسه هوا؛ سیستم تهویه مطبوع چهارگانه اتوماتیک برای راننده، سرنشین و قسمت عقب کابین با قابلیت کنترل اتوماتیک گردش هوا؛ گرمکن و سردکن تمامی صندلی‌ها، سیستم صوتی حرفه‌ای مارک لوینسون به همراه ۱۹ بلندگو و ساب‌ووفر، سانروف برقی چهار حالته و سیستم هوشمند پیشگیری از تصادف. این خودرو یکی از نرم‌ترین سواری‌ها را در بازار ایران عرضه می‌کند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۵٫۱ متر
وزن: ۱۹۶۴ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۱۰ لیتر
قدرت موتور: ۳۸۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۱۱٫۱ لیتر
نوع موتور: ۴٫۶ لیتری

شش: یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون / آئودی TT کروک - مدل ۲۰۰۸


نخستین تجربه ارباب حلقه‌های صنعت خودرو در سگمنت کوپه اسپرت خودروی تخم‌مرغی جذابی بود که با قصد رقابت با پورشه باکستر، ب.ام.و Z4 و مرسدس بنز کلاس SLK وارد کارزار رقابت شد. نسخه‌های کروک آئودی TT همواره بازار بدتری نسبت به TTهای کوپه داشته‌اند و حتی لکسوس IS300 کروک هم به نسبت بازار بهتری از آنها دارد. اگرچه آپشن‌های این خودرو کمتر از رقباست و آئودی TT با سیستم چهار چرخ محرک هیچ وقت به ایران نیامد اما هندلینگ مثال‌زدنی آن که به دلیل ترکیب ۷۰ درصدی آلومینیوم و ۳۰ درصدی فولاد شاسی TT است، این خودرو را به جانوری چابک با فرمان‌پذیری بالا در خیابان تبدیل می‌کند که شاید تنها پورشه کیمن و پورشه ۷۱۸ باکستر در این زمینه از آن بهتر باشد. البته استهلاک آئودی بالاست و مشکلاتی همچون خرابی تسمه و واتر پمپ، روغن‌ریزی موتور، خراب‌شدن چراغ‌های راهنما و ترمز و خراب ‌شدن شیشه بالابرها گزارش شده‌اند.

ظرفیت: ۴ نفر
طول: ۴٫۱ متر
وزن: ۱۳۹۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۲۸۰ لیتر
قدرت موتور: ۲۱۱ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۲ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری توربو

هفت: ۵۵۰ میلیون / سیتروئن C5 - مدل ۲۰۱۱


اگرچه اولین باری که سیتروئن C5 به ایران آمد به دلیل طراحی عجیبش چندان نظر مساعد بازار را جلب نکرد اما C5 جدید با ظاهر‌ به‌روز‌ش نشان داد که سیتروئن در قیاس با دیگر فرانسوی‌ها خریداران سختگیرتر را هدف قرار داده و در این مسیر هم موفق شده است. اگرچه رقبایی نظیر هیوندای آزرا و هیوندای سوناتا همیشه مشتریان بیشتری نسبت به C5 داشته‌اند اما کیفیت متمایز رانندگی این خودرو حتی در جنسیس هم حس نمی‌شود. سیستم تعلیق این خودرو مثل زانتیا امکان تنظیم ارتفاع دارد و صندلی‌های راحت آن سرنشینان را در مسافت‌های طولانی خسته نمی‌کند. با این حال سیتروئن با پیشرانه ضعیف‌تر دو لیتری به ایران آمد که نسبت به پیشرانه ۳٫۳ لیتری آزرا چندان جای مانور ندارد. به‌رغم کیفیت بالای قطعات C5 اما مصرف سوخت آن پس از چند سال استفاده به شدت افزایش پیدا می‌کند و این ویژگی منفی نسبت به رقبای کره‌ای محسوس‌تر است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۷ متر
وزن: ۱۶۹۴ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۰۵ لیتر
قدرت موتور: ۱۴۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۸ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری

هشت: ۹۵۰ میلیون / رنو سفران - مدل ۲۰۱۵


سفران سدانی شکست‌خورده از رنو است که احتمالاً آن را بیشتر در نقش تاکسی فرودگاه دیده‌اید. سفران در سه تیپ LE، PE و SE به ایران آمد که دو تیپ اول از پیشرانه ۲٫۵ لیتری مشابه نیسان تیانا بهره می‌بردند و آخری هم پیشرانه دو لیتری مگان و فلوئنس را زیر کاپوت داشت. نسبت به رنو لتیتود با طراحی به‌روزتری در سفران روبه‌رو هستیم اما هویت مشخصی در آن دیده نمی‌شود. بیشتر به نظر می‌رسد ‌ سفران یک کپی درجه دو از تویوتا کمری و لکسوس IS است. به‌رغم نقاط قوتی مثل سواری عالی در جاده‌های بیرون از شهر و ایمنی بالا اما سفران از نقاط ضعفی جدی رنج می‌برد: گیربکس به دور بالای موتور حساس است؛ سروصدای کابین به دلیل کیفیت پایین قطعات بالاست؛ موتور ضعیف نسبت به بدنه و جلوبندی بسیار خشک و کوبش تعلیق عقب. معمولاً کسانی که بین رنو سفران و هیوندای سوناتا مردد هستند، به سراغ دومی می‌روند هرچند پیشرانه سفران مشکلات متعدد پیشرانه ۲٫۴ لیتری سوناتا را ندارد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۸ متر
وزن: ۱۶۰۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۷۷ لیتر
قدرت موتور: ۱۸۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹٫۷ لیتر
نوع موتور: ۲٫۵ لیتری

کدخبر: ۳۹۹۹۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر