کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۴۲۴۰
تاریخ خبر:

خودروهایی که فقط در مناطق آزاد رویت می‌شوند

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | خرید آخرین مدل سانتافه و اسپورتیج در تریم‌های مختلف با بودجه میانگین ۶۵۰ میلیون تومانی در مناطق آزاد ممکن است. از قدیم‌الایام هم ماسل‌کارهای آمریکایی مثل موستانگ و کامارو با رنگ‌های جیغ‌شان در این مناطق دلبری کرده‌اند‌ اما یکسری گزینه‌‌ دیگر هم هستند که چندان به چشم نمی‌آیند و آنها خودروهایی عادی در خارج از کشور هستند که تنها در مناطق آزاد حضور دارند و شاید اگر خیلی خوش‌شانس باشید در داخل کشور به تعداد محدود که همان نسخه‌های پلاک ملی ‌شده مزایده‌های سفارتخانه‌ها هستند، با آنها می‌توانید دیدار داشته باشید. در این گزارش به سراغ سدان‌ها، شاسی‌بلندها و هاچ‌بک‌هایی رفته‌ایم که برای‌مان حس و حال تازه‌ای دارند و امیدواریم روزی در داخل کشور بتوانیم به آنها دسترسی داشته باشیم.

*** مزدا ۶ فول
۶۷۰ میلیون - مدل ۲۰۲۰
مزدا ۶ جزو یکی از سدان‌هایی است که در انزلی، ارس و ماکو به کرات مشاهده می‌شود. در واقع هر چقدر نیسان آلتیما در مناطق جنوبی طرفدار دارد، ساکنان مناطق شمالی عاشق مزدا ۶ هستند و آن را سدانی راحت و جادار می‌دانند که می‌توان برای مدت زمان طولانی از سواری نرمش لذت برد. در مدل ۲۰۲۰ کی‌لس استارتر مزدا تغییر کرده و بر تجهیزات پایه این سدان زیبای ژاپنی نیز افزوده شده. نسخه فول اما پکیج کاملی از آپشن‌ها را ارائه می‌دهد؛ از صندلی‌های جلو و عقب چرمی و گرم شونده، هدآپ دیسپلی رنگی و تریم چرم ناپا و جیر و چوب گرفته تا صفحه‌نمایش ۷ اینچی بین پشت آمپرها، ناوبری جی‌پی‌اس و دوربین ۳۶۰ درجه عرضه شده و به حسگرهای پارک جلو و عقب، تشخیص علائم ترافیکی و…‌. بسته ایمنی مزدا هم تضمین می‌کند که تاحد‌ زیادی از خطر تصادف به دور باشید.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۸ متر
وزن: ۱۵۵۴ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۱۶ لیتر
قدرت موتور: ۲۵۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۳ لیتر
نوع موتور: ۲٫۵ لیتری توربو

*** نیسان قشقایی بیس
۵۰۰ میلیون - مدل ۲۰۲۰
قشقایی مونتاژی توسط پارس‌خودرو اگرچه نتوانست به اندازه مورانو موفق باشد اما نشان داد که نیسان در تولید اس‌یووی‌های کوچک حرف‌هایی برای گفتن دارد. ابعاد قشقایی بین جوک و ایکس تریل است و دیگر خبری از کابین کوچک قشقایی ۱۰ سال قبل نیست. در نسخه پایه این شاسی‌بلند ژاپنی می‌توانید از امکاناتی مانند سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه‌نمایش ۷ اینچی، اپل کارپلی و اندروید اتو، ورودی‌های هوای عقب و استراحتگاه دست مرکزی سراغ بگیرید. همچنین تکنولوژی‌های کمک‌راننده مثل ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابران پیاده، هشدار خروج از مسیر، هشدار ترافیک عقب و دستیار نور بالا در تمامی تریم‌های قشقایی موجودند‌ اما کندی فرمان و نفوذ سروصدا به داخل کابین در سرعت‌های بالا، قشقایی را در برابر رقبایش در موضع ضعف قرار می‌دهد. عملکرد سیستم تعلیق این خودرو چه در داخل و چه در خارج از شهر نمره قبولی می‌گیرد و می‌توانید روی راحتی‌اش حساب باز کنید.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۳ متر
وزن: ۱۴۷۸ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۰۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۴۱ اسب بخار
مصرف سوخت: ۸٫۴ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری

*** کیا نیرو
۵۸۰ میلیون - مدل ۲۰۱۹
وقتی کره‌ای‌ها سودای ساختن ماشینی هیبرید را داشته باشند که بتواند رای خریداران را از گرفتن رقیب ژاپنی بزند، نتیجه‌ای چیزی شبیه ‌ کیا نیرو می‌شود؛ خودرویی که در جلو شبیه ‌ اسپورتیج و در عقب شبیه ‌ لکسوس RX دو نسل قبل است. نیرو که در سه نسخه هیبریدی، پلاگین هیبریدی و الکتریکی تولید شده، خودرویی برای رانندگی اسپرت نیست و می‌توانید کندی و سنگینی آن را هنگام راندنش حس کنید‌ اما از نظر تکنولوژی و سرویس‌های ارتباطی، نیرو یکی از بهترین‌های کلاس خود است. با سیستم UVO که مشابه سرویس‌های لایو بسیاری از خودروهای لوکس است، این خودرو هم‌اکنون می‌تواند اطلاعات به‌روز مواردی همچون ترافیک و آب‌وهوا را نمایش دهد. همچنین یک برنامه‌‌ موبایلی قابل‌ دانلود نیز وجود دارد که به مالکان اجازه می‌دهد اطلاعات گوناگونی را از راه دور کنترل کنند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۳ متر
وزن: ۱۷۴۸ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۲۷ لیتر
قدرت موتور: ۱۳۹ اسب بخار
مصرف سوخت: ۵٫۲ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری

*** سوزوکی بالنو
۲۶۵ میلیون - مدل ۲۰۱۸
زمانی که رابطه ایران‌خودرو و سوزوکی خوب بود، قرار بود ‌ بعد از گرند ویتارا و کیزاشی، هاچ‌بکی به نام بالنو که فروش خوبی را در هند تجربه کرده بود، در ایران مونتاژ شود که البته این پروژه به سرانجام نرسید. یکی از نقاط قوت بالنو در قیاس با دیگر هاچ‌بک‌های سوپرمینی اقتصادی کابین بزرگ و فضای خوب صندوق آن است که باعث می‌شود در داخل احساس کمبود جا نداشته باشید و حتی در مسافت‌های طولانی نشستن در بالنو برای‌تان خسته‌کننده نباشد. سوزوکی در تولید این خودرو از پلتفرم جدیدتری نسبت به سوئیفت بهره برده و توانسته تا بدون کاستن از مقاومت بدنه وزن آن را کاهش دهد. در بالنو با هاچ‌بکی چابک و سریع روبه‌رو هستیم که اگرچه ظاهرش به خصوص از نمای عقب چندان چنگی به دل نمی‌زند اما می‌تواند کارهای روزمره‌تان را به خوبی راه بیندازد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۳٫۹ متر
وزن: ۸۶۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۳۹ لیتر
قدرت موتور: ۹۱ اسب بخار
مصرف سوخت: ۴٫۴ لیتر
نوع موتور: ۱٫۴ لیتری

*** هوندا HR-V
۴۵۰ میلیون - مدل ۲۰۱۹
از هوندا تنها سه مدل آکورد، سیویک و CRV در تعداد محدود به ایران وارد ‌ و بعد با مانع ممنوعیت ورود روبه‌رو شدند. از این رو HRV نتوانست آسفالت‌ تهران را لمس کند که اگر می‌کرد کابوس بدی برای تویوتا CHR می‌شد. مدل ۲۰۱۹ این خودرو در قیاس با آخرین نسخه آن که چندی قبل رونمایی شد، چندان ممکن است به چشم نیاید اما HRV ثابت کرده شایستگی‌هایش در طول زمان از بین نمی‌روند و خودرویی بادوام و کم‌استهلاک است. در مدل ۲۰۱۹ برای اولین بار سیستم عایق صدای هوشمند هوندا یا همان ای‌ان‌سی ‌ روی HRV نصب شده که کابین آرام را به آن هدیه داده است. البته معایبی همچون صندلی‌های جلوی کم‌جا و شتاب ناامیده‌کننده۱۰٫۱ ثانیه‌ای این خودرو که به دلیل استفاده از گیربکس CVT در آن است، خریداران را به سوی رقبای HRV سوق داده است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۳ متر
وزن: ۱۴۲۸ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۴۸ لیتر
قدرت موتور: ۱۴۱ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۸ لیتر
نوع موتور: ۱٫۸ لیتری

*** هیوندای ایونیک لیمیتد
۵۹۰ میلیون - مدل ۲۰۲۰
هیوندای برای کم ‌کردن روی تویوتا پریوس، ایونیک را به بازار فرستاد که در سه سال اول حضورش توانست آمار فروش ۶۰ هزار دستگاهی را به ثبت برساند. این ساب‌کامپت خوش‌چهره کره‌ای تقریباً هر چیزی که برای راحتی خیال مالکش نیاز است را در کابین دارد. از سیستم اسمارت سنس هیوندای که شامل مواردی مثل ترمز اضطراری خودکار و دستیار حفظ خودرو میان خطوط است بگیرید تا سیستم سرگرمی ۱۰٫۲۵ اینچی که به دستیار صوتی هم مجهز است. هیوندای همچنین نرم‌افزار بلو لینک را به آیونیک اختصاص داده که امکان استارت‌ زدن از راه دور، قفل درها، بررسی وضعیت باتری و کنترل آب‌وهوا را از طریق برنامه مرتبط روی گوشی هوشمند فراهم می‌کند. تریم داخلی این خودرو از حالت ساده قبل فاصله گرفته و شاهد استفاده از پوشش چرمی و نور آبی سراسری هستیم. سیستم تعلیق سخت‌تر نسبت به پریوس مهم‌ترین نقطه ضعف ایونیک است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۲ متر
وزن: ۹۳۴ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۴۳ لیتر
قدرت موتور: ۱۳۹ اسب بخار
مصرف سوخت: ۱٫۴ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری

*** میتسوبیشی اکلیپس کراس میدآپشن
۴۴۵ میلیون - مدل ۲۰۱۹
طراحی اکلیپس کراس در کلیت خودش شبیه ‌ دیگر اعضای خانواده میتسوبیشی است اما الماس ژاپنی‌ها در نمای عقب تمام تلاش خود را کرده که ظاهری کوپه به این اس‌یووی ببخشد و گویا موفق به انجام این کار هم شده. کابین اکلیپس کراس نمای ساده‌ای دارد و به درد کسانی که عاشق تریم‌های پرزرق‌و‌برق هستند نمی‌خورد اما اگر می‌خواهید خودرویی داشته باشید که متریال آن تا مدت‌ها محکم و قرص سرجایش باشد و برای‌تان خرج نتراشد اکلیپس کراس گزینه مناسبی است. ‌ هنگام رانندگی سیستم تعلیق سخت‌تر از حد معمول این بخش از بازار توجه را جلب می‌کند اما در مجموع سواری اکلیپس کراس حتی در جاده‌های ناهموار هم راحت است. از جمله نقاط ضعف این خودرو می‌توان به فضای کم کابین و جای پا سرنشینان عقب نسبت به رقبایی مانند هوندا HRV و قدرت پایین موتور در مسیرهای بیرون از شهر اشاره کرد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۴ متر
وزن: ۱۵۹۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۷۸ لیتر
قدرت موتور: ۱۴۷ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷ لیتر
نوع موتور: ۱٫۵ لیتری توربو

*** پژو ۳۰۸ استیشن جی‌تی‌لاین
۶۲۰ میلیون - مدل ۲۰۱۸

خودروهای استیشن هیچ وقت در ایران محبوب نبوده‌اند اما اگر کسی خواهان آنها باشد و در عین حالش پولش به استیشن‌های گران‌قیمت ولوو و آئودی نرسد، می‌تواند سراغ ۳۰۸ استیشن برود که در عین حال جزو خودروهای اقتصادی بازار هم نیست و جایی آن میانه لیست قرار گرفته. پژو ۳۰۸ به کم‌ هزینه ‌بودن و سواری راحتش شهرت دارد‌ اما در عین حال پژو چندان روی طراحی ارگونومیک و اصولی صندلی‌های عقب وقت نگذاشته و با صندلی‌های ناراحت روبه‌رو هستیم. همچنین هیچ لذت خاصی در رانندگی‌اش نهفته نیست که باعث شود در برابر رقبایی همچون فولکس‌واگن و فورد دست بالاتر را داشته باشد‌ اما در عین حال پژو فضای داخلی را فدای هیچ عامل دیگری نکرده و اینجاست که برتری آن در قیاس با اشکودا، رنو و هوندا آشکار می‌شود. کابین ۳۰۸ با آپشن‌هایی همچون سیستم صوتی پریمیوم با شش بلندگو و سیستم مولتی‌مدیای میکرواسکرین جایی برای اقامت‌های طولانی است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۲۹۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۶۶۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۶۵ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۵ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری توربو

توضیحات

نیسان قشقایی بیس - مدل 2020

توضیحات

مزدا 6 فول - مدل 2020

توضیحات

کیا نیرو - مدل 2019

توضیحات

سوزوکی بالنو - مدل 2018

توضیحات

هوندا HR-V - مدل 2019

توضیحات

هیوندای ایونیک لیمیتد - مدل 2020

توضیحات

میتسوبیشی اکلیپس کراس میدآپشن - مدل 2019

توضیحات

پژو 308 استیشن جی‌تی‌لاین - مدل 2018

کدخبر: ۳۹۴۲۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر