کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۰۴۸۴
تاریخ خبر:

خودروهایی مخصوص سارقان حرفه‌ای!

هفت صبح| این روزها سارقان، خودروهای مجهز به سیستم ورود بدون کلید را به‌راحتی پس از هک کردن می‌دزدند؛ بدون اینکه کلیدی در دست داشته باشند. طبق گزارشی که خبرآنلاین از قول سایت انگلیسی زبان دیس ایز مانی (This is Money ) منتشر شده، افزایش ۲۹ درصدی سرقت از این نوع خودروها از سال ۲۰۱۴ بدین سو که بر اساس آمار اداره ملی آمار آمریکا به دست آمده، کاملا نشان می‌دهد ضعف در فناوری امنیتی خودرو باعث دسترسی ساده هکرها به داخل خودرو شده و ضرر و زیان ناشی از این کار را برای خریداران خودرو بالا برده است.
گفته می‌شود از هر ۵ قربانی این نوع سرقت خودرو سه نفرشان اعلام کردند که دیگر به‌سوی خودروی بدون کلید (Keyless car) نخواهند رفت. البته تحقیقات مشخص کرده ۷ راه آسان برای هک چنین خودروهایی وجود دارد که شامل این موارد هستند: نخست اینکه ورود از طریق هک رله خودرو بوده درحالی‌که سیگنال به داخل خانه نرسیده است. با این روش جعبه رله برای تقویت سیگنال مورد سوءاستفاده هکرها قرار می‌گیرد و اجازه می‌دهد تا سارق به‌راحتی به داخل خودرو دسترسی پیدا کند.
دوم اینکه نرسیدن عمدی سیگنال به خودرو از طریق سیستم جمینگ و اختلال در سیگنال رسانی، روش بعدی هکرها برای دست یافتن به داخل خودروی بدون کلید است. زدن قفل فیزیکی به فرمان یا پدال می‌تواند مانع از سرقت خودرو شود. سوم اینکه هک سیستم مانیتورینگ تایرهای خودرو و گول زدن سنسورهای تایر روش بعدی برای هک خودرو محسوب می‌شود.
چهارم اینکه اتصال خودرو به اینترنت و اپلیکیشن‌های ردیابی در خودرو می‌تواند طعمه هکرها قرارگرفته و از این طریق خودرو را هک کنند. پنجمین مورد به سیگنال DOS یا باگ روی وای فای شبکه متصل به خودرو مربوط است که برای شات دان کردن ایربگ، غیرفعال کردن ترمز خودرو هنگام سرقت و یا باز کردن درب‌های خودرو روش بعدی است که معمولاً با استفاده از پسورد پیش‌فرض موردحمله واقع می‌شود. ششم اینکه پورت عیب‌یابی در خودرو اجازه می‌دهد تا مکانیک‌ها در گاراژ بتوانند دست به عیب‌یابی اتومبیل زده و به کمک سیستم بدون کلید خودرو را باز کند. کیت‌های ۵۰ پوندی در این زمینه در بازار به فروش رسیده و هکرها کار خود را با همین کیت‌ها جلو می‌برند. هفتمین و آخرین مورد هم به ارسال لینک آلوده به داخل شبکه خودرو و کلیک توسط راننده باعث ارسال اطلاعات حیاتی ازجمله پسورد خودرو به‌سوی هکرها می‌شود.
اما در فهرستی که این وب‌سایت منتشر کرده، نام خودروهایی که این روزها به‌راحتی هک می‌شوند هم آمده است. اسامی این خودروها که برخی از آنها به بازار ایران راه یافته‌اند به شرح زیر است: سه محصول آئودی یعنی A3،A4 و A6. سدان کشیده و لوکس ب.ام.و یعنی ۷۳۰ دیزلی به همراه دی‌اس۴ Crossback، فورد گالاکسی اکوبوست، هوندا HR-V، کیا اپتیما، هیوندای: سانتافه CRDi، لکسوس ۴۵۰h RX ، مزد CX-5، مینی کلابمن، میتسوبیشی اوتلندر، نیسان قشقایی و لیف، واکسهال آمپرا، رنجرور ایووک، رنو ترافیک، سانگ یانگ تیوولی، سوبارو لِورج، تویوتا راو۴ و دو فولکس واگن گلف و توران ۵Tاز جمله خودروهایی هستند که چندان وضعیت ایمنی خوبی نداشته و از ناحیه هکرها و سارقان حرفه‌ای بارها مورد سرقت و دستبرد قرار گرفته‌اند.

کدخبر: ۲۳۰۴۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر