کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۲۰۱۰۳
تاریخ خبر:

خودرو‌سازان در شهر آفتاب‌ جمع نمی‌شوند‌؟

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| نمایشگاه خودرو برای مخاطبان، رسانه‌ها و طرفداران ماشین‌ها مکانی محسوب می‌شود که چند روز اطلاعات خود را از خودروهای داخلی و مونتاژی کامل کنند. نمایشگاهی که در دوران کرونا عملا برگزار نشد و سال گذشته هم همچنان به دلیل شرایط نامساعد خودروسازان، صنعت خودرو و بازار، به‌رغم تلاش‌ها با اینکه خوب برگزار شد اما همه امیدها به امسال بود چون تا حدودی ظاهرا وضعیت کمی بهتر ‌شده است.

قرار بود نمایشگاه خودرو در اردیبهشت امسال برگزار شود که حالا وعده داده شده در تیرماه شاهد برگزاری آن خواهیم بود اما ماجرا با یک اتفاق دیگر نیز مواجه شده است. زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که برخی از شرکت‌های خودروسازی در تصمیمی جدید از عدم حضور خود در نمایشگاه خودروی شهر آفتاب با شرایط اعلام شده خبر می‌دهند.

دلیل این موضوع هم انگار بلبشویی است که مدیران فعلی شهرآفتاب در ارتباط با انتخاب پیمانکار برگزاری نمایشگاه به‌وجود آورده‌اند و به نوعی پیمانکار قبلی را به طریقی که چندان هم قانونی نیست، کنار گذاشته‌اند. حدود شش سالی می‌شد که تیم قبلی برگزاری نمایشگاه که در واقع از ابتدا در شهرآفتاب نمایشگاه خودرو را برگزار می‌کردند، به این کار مشغول ‌‌و منتظر بودند تا دوباره برای برگزاری نمایشگاه خودرو توسط متولیان شهرآفتاب فراخوانده شوند

اما اتفاقی که رخ داد این بود که به‌جای برگزاری مناقصه و مزایده بین پیمانکارانِ برگزاری نمایشگاه خودرو، اهالی شهرآفتاب به یک کنسرسیوم روی آوردند که خلاف قانون محسوب می‌شود.البته یک ‌شبه‌کنسرسیوم شخصی که قاعده و قانون خاصی هم نداشت! ‌ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که مرکز نمایشگاهی شهر آفتاب خواستار برگزاری پنجمین نمایشگاه خودروی تهران با حضور ۴ شرکت برگزارکننده و در قالب یک کنسرسیوم شده است!

جالب‌تر اینکه یکی از شرکت‌های حاضر در کنسرسیوم مورد اشاره که قرار است بیشترین سهم را در برگزاری نمایشگاه خودروی تهران ‌داشته باشد، دارای سابقه برگزاری نمایشگاه خودرو حتی در دیگر شهرهای کشور نیز نیست! نکته مهم‌تر در ایجاد و اجبار تشکیل کنسرسیوم برای برگزاری نمایشگاه خودروی تهران، نبود فراخوان رسمی برای دعوت از شرکت‌های برگزار‌کننده نمایشگاه است که جای تامل و پیگرد قانونی دارد.

حالا یک بررسی قانونی می‌کنیم تا مشخص شود روند انتخاب پیمانکار برگزاری نمایشگاه به چه شکل است؟ در ابتدا باید بدانید 51‌درصد سهام شهرآفتاب برای ‌شهرداری است و 49‌درصد نیز برای سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری؛ در نتیجه شهرآفتاب به‌طور‌ مستقیم زیر نظر شهرداری تهران است.

بررسی روند قانونی انتخاب پیمانکار
دو قانون مهم در زمینه انتخاب پیمانکار وجود دارد. براساس «ماده 31 آیین‌نامه معاملات» شهرداری پایتخت باید برای انتخاب پیمانکار مناقصه و مزایده برگزار کند. همچنین در «ماده 13 آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها»‌ آمده است که فروش اموال منقول و غیرمنقول و اجاره اموال غیرمنقول شهرداری از طریق مزایده کتبی صورت گیرد که درخصوص انتخاب مجری پنجمین نمایشگاه خودروی تهران نیز متاسفانه این قانون رعایت نشده است.

اصل این ماده را نیز با یکدیگر مرور می‌کنیم: ماده 13- فروش اموال منقول و غیرمنقول و اجاره اموال غیرمنقول شهرداری از طریق مزایده کتبی صورت خواهد گرفت؛ لکن در مورد فروش اموال‌ منقول و اجاره دادن فرآورده‌های واحدها و مؤسسات تابعه شهرداری با جلب موافقت انجمن شهر می‌توان از طریق مزایده حضوری(‌حراج) اقدام کرد.حالا اتفاقی که رخ داده، یک شبه‌کنسرسیوم نه حتی یک کنسرسیوم براساس نظر فردی متولیان شهرآفتاب در رابطه با انتخاب پیمانکار برگزاری نمایشگاه رخ داده است.

سه شرکت با سه وظیفه در برگزاری نمایشگاه معرفی شده‌اند؛ (اول: آوین افراز برگزارکننده نمایشگاه خودروی داخلی و مونتاژی. دوم: تجارت هرمس مسئول جذب غرفه‌داران خارجی/ سوم ایدرو مسئول برگزاری نمایشگاه قطعات یدکی.) به دلیل اینکه سهم شرکت اول در بین سایر شرکت‌ها بسیار زیاد بود، دو شرکت دیگر از کنسرسیوم انصراف دادند و اعلام کردند این طریق انتخاب پیمانکار از لحاظ قانونی ایراد دارد و به مراجع قضایی برای پیگیری ماجرا مراجعه خواهند کرد؛ زیرا آیین‌نامه معاملاتی شهرداری‌ها با این روش زیر پا گذاشته شده است.

انصراف خودروسازان
عباس تقدسی‏‏‌نژاد، مدیرعامل شهر آفتاب اعلام کرده است، نمایشگاه خودرو اواخر تیرماه در شهرآفتاب برگزار خواهد شد‌ اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد به دلیل آشفتگی وضعیت برگزاری نمایشگاه و نامشخص بودن مجری یا مجریان برگزاری نمایشگاه، خودروسازان خصوصی پاسخ صریحی درباره شرکت در این نمایشگاه نداده‌اند. با خروج نمایشگاه کتاب و نفت از این مجموعه باید دید حالا نمایشگاه خودرو برگزار خواهد شد یا خیر؟

کدخبر: ۵۲۰۱۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر