کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۲۰۲
تاریخ خبر:

خودتان را برای حراج‌های تابستانی آماده کنید

روزنامه هفت صبح، پوریا عطاریان | هرچند فعالیت بسیاری از کسب‌و‌کارها حداقل از نظر تعداد ساعات کاری به حالت سابق بازگشته اما میزان فروش بسیاری از آن‌ها هنوز به وضعیت عادی برنگشته است. در واقع حتی اگر میزان فروش روزانه این روزها دقیقا معادل میزان فروش سال گذشته باشد، بازهم مشتری‌های از‌ دست ‌رفته بابت تعطیلی‌های مربوط به کرونا جبران نخواهد شد.

برای برخی از کسب‌و‌کارها، مانند بخش پوشاک، این کاهش فروش به معنی انبار شدن بخشی از اجناس فروش ‌نرفته است. در این میان، کسب‌و‌کارهایی که بیشتر به تغییرات فصلی وابسته هستند با پرسشی مهم مواجه شده‌اند.برای مثال فروشگاه پوشاکی را درنظر بگیرید که بخش قابل توجهی از پوشاک بهاره آن فروش نرفته است.

با آغاز فصل گرما، پوشاک تابستانی مشتری‌های بیشتری خواهند داشت در‌حالی‌ که پوشاک بهاره هنوز بخشی از انبار را به خود اختصاص داده‌ است. در چنین شرایطی شاید مدیر چنین فروشگاهی برخی از لباس‌هایی را که بهار هر سال مشتری دارند، به انباری دورتر و ارزان‌تر بفرستد تا سال بعد آنها را دوباره عرضه کند.

اما بسیاری از مدل‌های پوشاک هم اگر امسال فروش نروند، بعید است که سال آینده باز مشتری داشته باشند. به همین ‌خاطر، شاید بهتر باشد که به‌جای صرف هزینه انبارداری برای این پوشاک، با کاهش حاشیه سود یا حتی با کمی‌ ضرر، آن‌ها را به فروش برسانند.همین فرایند باعث شده که وبسایت بیزنس‌اینسایدر انتظار داشته باشد که تابستان امسال، فصلی پر از حراج‌ به ‌خصوص در بخش‌هایی مانند پوشاک باشد.

این وبسایت می‌نویسد، تابستان امسال احتمالا هر روز شبیه «جمعه سیاه» باشد. جمعه سیاه روزی است در آمریکا که فروشگاه‌ها تخفیف‌های قابل توجهی را ارائه می‌دهند. البته این حراج‌های گسترده احتمالا شامل همه انواع پوشاک نخواهند شد. بیزنس‌اینسایدر می‌نویسد: «برخی از انواع پوشاک مانند لباس ورزشی تقریبا در همه سال مشتری دارند.

در نتیجه نیازی نیست که تخفیفی برای آن‌ها در نظر گرفت. احتمالا واکنش بخش عرضه به کاهش تقاضای این محصولات، کاهش تولید باشد و نه حراج.» البته همه معتقد نیستند که فصل حراج‌ها خیلی طولانی خواهد بود. برای مثال مدیر شرکت سرمایه گذاری ب‌ام‌او اعتقاد دارد که پس از یک دوره کوتاه‌مدت حراج‌های سنگین، وضعیت عادی خواهد شد و خبری از ماه‌ها و ماه‌ها حراج نخواهد بود.

اما مورد دیگری که باید در نظر گرفت، تغییرات کوتاه‌مدت و بلندمدت در رفتار مصرف‌کنندگان خواهد بود. برای مثال اگر برخی به‌خاطر تعطیل بودن باشگاه‌های ورزشی یاد بگیرند که به شیوه‌ای موثر در خانه ورزش کنند، شاید حتی پس از آغاز به کار باشگاه‌ها هم دیگر تمایلی به حضور در باشگاه‌های ورزشی نداشته باشند.

هنوز خیلی زود است که بگوییم تغییراتی که طی این دوره در رفتار مصرف‌کنندگان ایجاد شده تا چه حد پایدار خواهد ماند، اما پرسش این پاسخ تاثیر قابل توجهی بر بسیاری از کسب‌و‌کارها خواهد داشت. اما هرچقدر سخن گفتن از تغییر ترجیحات مصرف‌کنندگان در بلندمدت سخت باشد، اما می‌توان گفت که در کوتاه‌مدت بسیاری از مشتریان با احتیاط بیشتری پول خرج می‌کنند.

بی اطمینانی شغلی مربوط به کرونا بسیاری را محتاط‌تر خواهد کرد و جذب چنین مشتریانی احتمالا نیازمند حراج‌های مفصل‌تری است. همچنین تا زمانی که خریداران با ماسک و دستکش به خرید می‌روند، شاید تمایل چندانی برای خریدهای نه‌ چندان ضروری نداشته باشند.

همه این‌ها احتمالا باعث خواهد شد که فروشگاه‌ها به خصوص در بخش‌های خاص مانند بخش پوشاک، با مشکل کمبود تقاضا مواجه شوند و شاید مجبور شوند که برای جا باز کردن برای اجناس مربوط به فصل جدید، البسه بهاری را با تخفیف‌های بیشتری عرضه کنند. پس اگر از خرید پوشاک لذت می‌برید، شاید فصل خوشایندی پر از حراج‌های قابل توجه در راه باشد.

کدخبر: ۳۲۷۲۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر