کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۶۵۵۲
تاریخ خبر:

خوب یا بد ممنوعیت ورود خارجی‌ها به استقلال و پرسپولیس

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | مهدی علی‌نژاد، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش صبح جمعه در گفت‌وگوی تلویزیونی از تصمیم عجیب این وزارتخانه در قبال سرخابی‌ها خبر داد و اعلام کرد جذب بازیکن و مربی خارجی برای این دو باشگاه تا اطلاع ثانوی ممنوع است. در این مطلب به تبعات و نتایج مثبت و منفی این اتفاق در فوتبال ایران می‌پردازیم.

*** نیمه خالی لیوان
* تضعیف سرخابی‌ها: در طول این سال‌ها همه خارجی‌های این دو تیم ضعیف نبودند. مثلا بشار رسن و بوژیدار رادوشوویچ در این یکی دو سال جزو بهترین‌های پرسپولیس بوده‌اند و همین حالا جزو محبوب‌ترین بازیکنان این تیم به شمار می‌روند و حتی یکی مثل رسن جزو بازیکنان بی‌جانشین این تیم است. در استقلال هم مامه تیام یک ستاره درخشان بود و آیاندا پاتوسی هم یک نیم‌فصل درخشان را در این تیم سپری کرد. دیاباته همه که پا جای پای تیام گذاشته و تبدیل به خط قرمز هواداران استقلال شده و البته میلیچ هم جزو بهترین‌های این تیم در این فصل بوده. با ممنوعیت جذب بازیکنان خارجی، این دو تیم قطعا تضعیف خواهند شد.

فقط فکرش را بکنید که اگر یکی مثل مامه‌تیام نبود استقلال اصلا در لیگ قهرمانان آسیا از گروهش بالا می‌آمد؟ همین دیاباته با درخشش در بازی‌های پلی‌آف باعث شد تا استقلال به مرحله گروهی این مسابقات صعود کند و اگر او نبود شاید استقلال به این سادگی از مرحله پلی‌آف عبور نمی‌کرد. این بازیکنان باکیفیت در لیگ برتر و جام حذفی هم کمک‌های زیادی به تیم‌شان کردند و اگر قرار باشد دیگر خبری از خارجی‌های باکیفیت در این دو تیم نباشد، بی‌شک از قدرت و توان فنی این تیم‌ها کاسته خواهد شد.

* دست خالی مقابل سایر مدعیان: قانون عجیب وزارت ورزش، فقط شامل حال استقلال و پرسپولیس می‌شود و سایر تیم‌ها همچنان اجازه دارند بازیکن و مربی خارجی جذب کنند. این یعنی سپاهان همچنان می‌تواند بازیکنی مثل استنلی کی‌روش را جذب کند، یا تراکتور می‌تواند امثال سوگیتا و میمبلا را به خدمت بگیرد اما استقلال و پرسپولیس دیگر چنین امکانی ندارند. به این ترتیب سرخابی‌ها نه‌تنها در آسیا، بلکه در لیگ برتر هم در برابر مدعیانی مثل سپاهان و تراکتور، دست پایین را خواهند داشت و نمی‌توانند در شرایط برابر با آنها رقابت کنند. این قطعا ناعادلانه است و احتمالا در روزهای آینده هم بحث‌برانگیز خواهد شد و حتی ممکن است تغییراتی در قانون تازه وزارت ورزش ایجاد کند.

* گران شدن بازیکنان داخلی: ممنوعیت جذب بازیکنان خارجی می‌تواند منجر به گران شدن بیش از حد بازیکنان داخلی شود! حتی آنهایی که کیفیت چندان بالایی هم ندارند، با توجه به اینکه دیگر رقیب خارجی برای خود نمی‌بینند، می‌توانند برای این دو باشگاه طاقچه بالا بگذارند و ‌ هنگام مذاکره برای پیوستن به این دو تیم یا حتی هنگام تمدید قرارداد، مبالغ بالاتری را پیشنهاد بدهند. یادمان نرفته که چند سال پیش، قانون ممنوعیت جذب دروازه‌بان‌های خارجی، قیمت گلرهای ایرانی را چند برابر کرد و البته تاثیر چندانی هم در بالا رفتن کیفیت آنها نداشت.

* پایان دوران فوتبال جذاب: پرسپولیس در سال‌های اخیر با برانکو فوتبالی خوب و دیدنی را به نمایش می‌گذاشت. حتی گابریل کالدرون هم به تدریج توانست ایده‌هایش را پیاده کند و از پرسپولیس تیمی جذاب بسازد. استقلال هم بعد از اینکه با وینفرد شفر متحول شد و بازی‌هایی به یادماندنی ارائه داد، با استراماچونی به اوج رسید و کار به جایی رسید که حتی تحسین علی پروین اسطوره پرسپولیس را هم برانگیخت‌ اما اگر قرار باشد امثال این مربیان را دیگر در پرسپولیس و استقلال نبینیم، احتمالا باید در آینده‌ای نزدیک با فوتبال جذاب و تماشایی در این دو تیم خداحافظی کنیم. همین حالا کم نیستند کسانی که می‌گویند مجیدی با تاکتیک‌ها و سیستم‌های استرا تیمش را سرپا نگه داشته و البته درباره پرسپولیس یحیی هم اطمینان قطعی وجود ندارد.

*** نیمه پر لیوان
* پایان دوران بی‌کیفیت‌ها: استقلال و پرسپولیس در سال‌های اخیر بازیکن خارجی بد کم نداشته‌اند. جونیور، بودیمیر و اوساگوانا در پرسپولیس انتظارات را برآورده نکردند و استوکس هم اصلا وقت نکرد برای پرسپولیس بازی کند! در استقلال هم بازیکنانی مثل بویان نایدنوف، الحاجی گرو و مارکوس نویمایر ضعیف‌تر از حد تصور بودند و از همام طارق و ایسما هم چیز خاصی ندیدیم. قبل‌تر از اینها هم بازیکنان بی‌کیفیت‌تر و ضعیف‌تر زیاد بوده؛ بازیکنانی مثل عادل شیحی، پریموف و پل یانسکی و … با این قانون حداقل دیگر خیال‌مان از بابت جولان خارجی‌های بی‌کیفیت در فوتبال ایران راحت می‌شود.

* فرصت برای مربیان داخلی: در سال‌های اخیر مربیان داخلی بارها صریحا یا تلویحا اعلام کرده‌اند که فوتبال ایران ارزشی برای آنها قائل نیست و به آنها فرصت نمی‌دهد و به قول امیر قلعه‌نویی، فقط به اجنبی‌ها بها می‌دهد! البته عملکرد ضعیف خود این مربیان هم در این میان بی‌تاثیر نبوده اما حالا که قرار است ورود مربیان خارجی هم به فوتبال ایران ممنوع شود، فرصت خوبی برای مربیان داخلی ایجاد خواهد شد تا خودشان را اثبات کنند. البته باید امیدوار باشیم که در غیاب مربیان خارجی مثل استراماچونی و برانکو، مربیان جوان و مدرنی وارد چرخه مربیان ایرانی شوند و اینگونه نباشد که امتحان پس‌داده‌ها و کسانی که بارها در این دو تیم نمره مردودی گرفته‌اند دوباره روی نیمکت آنها بنشینند.

* پایان شکایت‌ها به فیفا: تقریبا پای تک تک مربیان و بازیکنان خارجی فوتبال ایران به فیفا و کمیته انضباطی باز شده است. از موفق‌ترین‌های‌شان مثل برانکو و کی‌روش و شفر تا ضعیف‌ترین‌های آنها مثل شیحی، پروپئیچ و حتی دستیاران پرتعداد همین مربیان خارجی! همین حالا هم پرسپولیس منتظر یک توافق با برانکو است تا از کسر امتیاز یا سقوط به دسته پایین‌تر یا محروم شدن از نقل و انتقالات نجات پیدا کند.

استقلال هم با خطر تهدید به شکایت دیاباته و میلیچ روبه‌رو است و به دنبال جور کردن پول برای پرداخت مطالبات آنها و دیگر شاکیانش! با ممنوعیت ورود خارجی‌ها به ایران، می‌توانیم امیدوار شویم از تعداد پرونده‌های شکایت از ایران در فیفا به تدریج کاسته شود. می‌شود گفت ‌ ورود هر خارجی به فوتبال ایران به معنای باز شدن یک پرونده جدید در فیفاست و خب اگر ورود آنها به فوتبال ایران ممنوع شود، قطعا شکایتی در کار نخواهد بود و مهم‌تر از همه اینکه پرسپولیس و استقلال دیگر مجبور به پرداخت جرایم میلیاردی از جیب هواداران نخواهند بود.

* دور شدن شدن دلال‌ها: وقتی ورود خارجی‌ها به پرسپولیس و استقلال ممنوع شود، پای مدیربرنامه‌ها و ایجنت‌های منفعت‌طلب آنها هم از این دو باشگاه بریده خواهد شد. دیگر شاهد جولان دلال‌ها در اطراف این دو باشگاه نخواهیم بود و شان استقلال و پرسپولیس حداقل از این لحاظ رعایت خواهد شد.

*** آیا مقصر خارجی‌ها هستند؟
نکته مهم و فراموش ‌شده در این قانون این است که آیا مقصر چنین وضعیتی خود بازیکنان و مربیان خارجی هستند یا مدیران باشگاه‌ها و اطرافیان آنها؟ آیا شکست خوردن ایران در پرونده‌های انضباطی در فیفا به دلیل حضور افراد ناکارآمد در باشگاه‌ها و بی‌سوادی مدیران حقوقی این باشگاه‌ها نیست؟ آیا اگر چند آدم کاربلد ‌ هنگام عقد قراردادها در باشگاه‌ها حضور داشتند، این همه پرونده در فیفا داشتیم؟ آیا اگر قراردادها به صورت حرفه‌ای و استاندارد تنظیم می‌شدند، باز هم در همه پرونده‌ها در فیفا شکست می‌خوردیم؟ به نظر می‌رسد دوستان در وزارت ورزش، به جای ممنوعیت ورود خارجی‌ها، باید ورود افراد ناکارآمد به مدیریت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را ممنوع کنند. آیا اینطور نیست؟

کدخبر: ۳۲۶۵۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر