کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۶۴۱۵
تاریخ خبر:

خواهرزاده امام موسی صدر ‌نخست‌وزیر عراق خواهد شد؟

روزنامه هفت صبح | جعفر صدر، فرزند شهید محمدباقر صدر، خواهرزاده امام موسی صدر، برادرزاده شهیده علم الهدی صدر، شاگرد شهید محمد صدر و برادرزن مقتدی صدر در یکی دو قدمی نخست وزیری عراق است. دیروز سایت «میدل ایست نیوز» خبر داد که قرار است جریان صدر، برخلاف عرف مرسوم در عراق بعد از سقوط صدام، ائتلافی بدون حضور نیروهای شیعه و به صورت سه جانبه با حزب دموکرات کردستان و ائتلاف «السیاده» به رهبری محمد الحلبوسی که از اهل سنت است را اعلام کند و جعفر صدر هم نخست وزیر منتخب این ائتلاف باشد.

ظاهرا شامگاه جمعه مقتدی صدر در تماس تلفنی با نوری المالکی موضوع نامزدی «جعفر صدر» برای نخست‌وزیری عراق را مطرح کرده و خواستار تسریع در تعیین تکلیف این موضوع و برون رفت عراق از بن‌بست سیاسی شده است. گفت‌وگوی صدر و المالکی به مدت ۲۰ دقیقه طول کشیده و دوستانه بوده است و المالکی تأکید کرده که موضوع را در نشست چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی مطرح خواهد کرد.

البته «علی الفتلاوی» عضو چارچوب هماهنگی روز شنبه اعلام کرد که «مقتدی صدر» به طور رسمی «جعفر الصدر» را به عنوان نامزد پست نخست وزیری عراق معرفی کرده و ما در چارچوب هماهنگی مخالفتی با این مسئله نداریم ولی در عین حال کاندیداهای خود را برای تصدی این پست در نظر داریم. الفتلاوی افزود که چارچوب هماهنگی کاندیداهای مختلفی را برای پست نخست وزیری عراق در نظر گرفته که شاخص‌ترین آنان، حیدرالعبادی، محمد توفیق علاوی و عبدالحسین عبطان هستند.

این عضو چارچوب هماهنگی تاکید کرد که باید یک رقابت بین این افراد و نامزد جریان صدر شکل بگیرد و این موضوع باید با توافق و هماهنگی همه جریان‌های سیاسی شیعه صورت بگیرد. از آن سو، «محما خلیل» عضو حزب دموکرات کردستان و نماینده پارلمان عراق اعلام کرد که اعضای حزب متبوعش در پارلمان بدون شک به نامزدی که مورد توافق چارچوب هماهنگی و جریان صدر باشد، رای خواهند داد.

وی همچنین از رهبران چارچوب هماهنگی و جریان صدر خواست تا روند پایان دادن به بن بست سیاسی در عراق را تسریع کنند.در صورتی که چنین اتفاقی نهایی شود؛ ممکن است رئیس جمهور عراق نیز برخلاف رویه معمول از میان حزب دموکرات کردستان (و نه ائتلاف میهنی که نزدیک به ایران است) انتخاب شود.

جعفر صدر کیست؟
محمد‌جعفر صدر، متولد ۱۶ شهریور ۱۳۴۹ در نجف است. او از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ در نجف و قم مطالعات حوزوی و دینی داشته است و در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۸ لیسانس و فوق لیسانس جامعه شناسی در دانشگاه لبنان گرفته است. او از سال ۲۰۰۹ وارد سیاست عراق شده است. ابتدا به عنوان مشاور رئیس جمهور عراق و بعد به عنوان نماینده مجلس عراق. او از سال ۲۰۱۹، سفیر عراق در بریتانیا بوده است.

کدخبر: ۴۴۶۴۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر