کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۲۸۲۴
تاریخ خبر:

خواننده مهاجر در چنگ هیولای شرط‌بندی

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | یک: اتفاقی که خیلی از هواداران موسیقی پاپ انتظارش را نداشتند هم رخ داد و شادمهر عقیلی سایت شرط‌بندی راه انداخت. این خواننده و آهنگساز موسیقی پاپ عصر دوشنبه برای اولین‌بار از یک سایت قمار آنلاین رونمایی کرد که تیزری هم با حضور خود او برای آن ساخته شده. بعد از این اتفاق خیلی از کاربران می‌پرسیدند یعنی حالا باید شادمهر عقیلی را هم‌ردیف چهره‌هایی مثل امیرتتلو و وحید خزایی و ساشا سبحانی بدانیم؟ اتفاق حیرت‌آوری است.

اینکه چرا شادمهر عقیلی با یک کارنامه هنری نسبتا پُرمایه و طرفداران پرشمار به چنین سمت و سویی کشیده شده سوالی است که هنوز کسی جواب آن را نمی‌داند. فعلا واکنش‌ها به حدی منفی و حتی تند بوده که باید بگوییم شاید آینده هنری این خواننده هم با تهدید مواجه شده باشد. در صفحه اینستاگرام شادمهر عقیلی ده‌ها هزار نفر از هواداران پر و پاقرص او کامنت‌های گلایه‌آمیزی نوشتند و تهدید کردند که دیگر به کنسرت‌های او نمی‌روند.

پیش از این خیلی از خواننده‌های رپ یا حتی پاپ گمنام اقدام به راه‌اندازی یا تبلیغ سایت‌های بت کرده بودند اما در مورد شادمهر عقیلی انگار ماجرا یک تفاوت جدی با بقیه دارد. الان به جایگاه و اعتبار سه دهه فعالیت هنری او نزد افکار عمومی خدشه وارد شده. بعد از شوک کنسرت او در عربستان سعودی در زمستان پارسال و در وهله بعد ماجرای موزیک ویدئو با بازی ریحانه پارسا حالا شادمهر ضربه سوم را مهلک‌تر وارد کرد.

* دو: قبل از اینکه کار به رونمایی از سایت شرط‌بندی برسد، شادمهر عقیلی در اقدامی بحث برانگیز از ریحانه پارسا در یکی از موزیک ویدئوهایش استفاده کرده بود. با توجه به حاشیه سازی‌های اخیر ریحانه پارسا بعد از مهاجرت و اقدامات نامتعارف، کسی انتظار چنین تصمیمی را از سوی شادمهر عقیلی نداشت. به هرحال شایعه شد که بین یکی از ترانه‌سراهای شادمهر عقیلی و ریحانه پارسا در ترکیه ارتباطی برقرار شده و به این واسطه در موزیک ویدئو از این هنرپیشه سابق تلویزیونی استفاده شده.

الان که مسئله سایت شرط‌بندی پیش آمد این فرضیه به وجود آمده آیا همکاری قبلی هم بخشی از سناریوی پشت پرده سایت‌های شرط‌بندی بوده؟ چون وقتی ریحانه پارسا به ترکیه مهاجرت کرد این شایعه مطرح شد که او قصد راه‌اندازی سایت شرط‌بندی و همکاری با گروه امیرشقاقی را دارد. حتی زمزمه‌های لینک شدن او با شخصی به نام پویان مختاری هم مطرح شد. بعد اما جهت تغییر کرد یا حداقل وانمود کردند که ریحانه پارسا منصرف شده اما پویان مختاری مدعی شد که او حتی اسم سایت شرط‌بندی خود را هم انتخاب کرده.

باز همین قسمت ماجرا هم ممکن است بخشی هم از همان سناریوهای از پیش تعیین شده باشد چون در این باند هر جنگ و جدال و کشمکشی که می‌بینید ساختگی و نمایشی است برای ترند شدن و جذب فالوئر. این توضیح را هم خیلی مختصر بگوییم که سیستم فعالیت این سایت‌ها به این صورت است که هر چهره اینستاگرامی به شکل یک شعبه نمایندگی وبسایتی با اسم و مشخصات مجزا راه‌اندازی می‌کند اما این فقط پوسته ماجراست و کل تراکنش‌ها و امکانات فنی او با یک پنل وصل می‌شود به یک سایت مادر که در اختیار سعدالله و فرشید امیر شقاقی است.

* سه: این دلسردی و بُهتی که بین هواداران شادمهر عقیلی امروز می‌بینید ۲۰سال پیش هم رخ داده بود. در سال ۱۳۸۰ و در جریان مهاجرت او به کانادا و بعد آمریکا. تا قبل از آن شادمهر عقیلی به‌عنوان یکی از هنرمندان مجوزدار داخل ایران فعالیت می‌کرد. به عنوان یکی از پیشگامان موسیقی پاپ بعد از انقلاب ارج و قُرب خاصی داشت و بین جوانان محبوب بود. با آلبوم‌های مسافر و دهاتی شهرتش سر به آسمان می‌سایید و حتی بچه مذهبی‌های آن دوران هم با قطعه گل یاس که برای حضرت زهرا (س) خوانده بود به او علاقه‌مند شده بودند.

دو فیلم سینمایی پر پرواز و شب برهنه دروازه ورود او به سینما هم شده بود. در واقع شادمهر در کنار گروه آریان نماد شرایط اجتماعی جدید ایران در دوران بعد از دوم خرداد شده بود. بعد از مهاجرت اما شادمهر مدتی مهجور ماند. دورانی که بعضی ترانه‌های او در ایران با کیفیت پایین منتشر می‌شد و تا اواسط دهه ۸۰ او درگیر این کشمکش‌ها بود. بعدها آلبوم‌های تقدیر و طرفدار و تجربه کن توانست تا حدودی اعتبار از دست رفته شادمهر را به او برگرداند.

هرچند که مشخص شد خیلی از ملودی‌ها و آثار او از هنرمندان خارجی گرته برداری شده است. شادمهر عقیلی حالا ۴۷ساله است و با همسر فیلیپینی و فرزندش در آمریکا زندگی می‌کند. اتفاق اخیر و ماجرای سایت شرط‌بندی را بعضی نقطه پایان فعالیت‌های هنری او دانستند. شاید حق با این گروه است. این نقطه پایان این خواننده ایرانی است که چهار سال پیش گفت وصیت کردم بعد از مرگ جسدم را بسوزانند و در اقیانوس بریزند که حتی بدنم هم به ایران برنگردد.

* چهار: حالا فارغ از تنش‌ها و التهابی که بین هواداران این خواننده به وجود آمده، این اتفاق پیام‌ها و تفسیرهای تلخ دیگری هم به همراه داشته. آیا مافیای سایت‌های شرط‌بندی تبدیل به غول بی‌شاخ و دُمی شده که دیگر مقابله با آن ممکن نیست؟ آیا بعد از آلوده شدن ژانر موسیقی رپ حالا باید شاهد افتادن موسیقی پاپ هم به این ورطه و وابسته شدن به گردش مالی مسموم سایت‌های بت باشیم؟

اگر سریال جذب چهره‌های معتبر هنری ادامه داشته باشد همینطور باید دست روی دست بگذاریم و شاهد خروج سرمایه‌های خُرد شهروندان معمولی و حتی کم بضاعت از کشور باشیم که صرف خوشگذرانی سردسته‌های سایت‌های بت در ترکیه می‌شود؟ چرا اراده چشمگیری برای برخورد با این سایت‌ها با بستن درگاه بانکی‌شان و جمع کردن بساط آنها در استانبول وجود ندارد؟

الان از قرائن موجود اینطور بر می‌آید که این باند تبهکار وارد فاز جدیدی از فعالیت‌هایش شده و به جذب چهره‌های هنری داخل و خارج کشور روی آورده. از ریحانه پارسا و محسن افشانی و رضا شیری گرفته که مستقیم و غیرمستقیم سناریوهای آنها را پیش می‌برند تا شادمهر عقیلی از چهره‌های خارج از کشور که رسما وارد این گعده شده است.

کدخبر: ۳۶۲۸۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر