کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۶۱۴
تاریخ خبر:

خنجر ‌شبکه جِم‌ بر‌ پیکر ‌شمس و مولانا

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | فیلم «مست عشق» ساخته حسن فتحی مسیری پر پیچ و خم طی کرده و هنوز به سلامت به مقصد نرسیده است.از زمانی که اعلام شد قرار است ایرانی‌ها با همکاری یک سرمایه‌گذار از کشور ترکیه،‌فیلم زندگی مولانا را بسازند جنجال‌ها شروع شد.

نگرانی این بود که نکند مولانا مصادره شود. زمان گذشت و حواشی دیگری رقم خورد.حالا تازه‌ترین حاشیه فیلم،احتمال پخش نسخه سریالی آن توسط یک شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان است.بر اساس پیگیری هفت صبح، شبکه جم سریال «مست عشق» را پس از دوبله به فارسی روانه آنتن خواهد کرد.در گزارش امروز همه اتفاقات و ابهامات فیلم بررسی شده است.

*** مورد اول| مالک فیلم کیست؟
نخستین پرسشی که همزمان با تصمیم شبکه جم برای پخش نسخه سریالی «مست عشق» مطرح می‌شود این است:سهم ایرانی‌ها و ترک‌ها در سرمایه‌گذاری فیلم چقدر است؟فرهاد توحیدی (نویسنده فیلم) سال گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا گفته بود سرمایه‌گذار ترک در این پروژه فقط یک چهارم سهم را دارد.روز گذشته هم حسن فتحی در یادداشتی به سهم ۳۰درصدی طرف ترک اشاره کرده است.

حتما نویسنده و کارگردان «مست عشق» با اطلاع کامل از سهم ایرانی‌ها در پروژه «مست عشق» صحبت می‌کنند. پس چرا باید نگران بود؟ مگر در قرارداد جزئیات مشخص نشده؟‌ آنطور که شنیده می‌شود سرمایه ترک به روند ساخت فیلم معترض است.می‌دانید که هشت سکانس از «مست عشق» باقی مانده و همین بهانه دست طرف خارجی داده است. نقطه تاریک ماجرا به عدم اتمام پروژه توسط طرف ایرانی برمی‌گردد.

*** مورد دوم| چرا راش‌ها را ندارید؟
ابهام دیگر درباره «مست عشق» جایی است که گفته می‌شود همه راش‌های فیلم در اختیار طرف ترک است.سال پیش فرهاد توحیدی از این اتفاق به عنوان یک نقطه ضعف برای تهیه‌کننده ایرانی یاد کرد.حالا ترک‌ها به‌واسطه دراختیار داشتن راش‌ها تصمیم گرفته‌اند،‌کاری که خود دوست دارند را انجام دهند.راستی چرا طرف ایرانی اصل راش‌ها و حداقل کپی «مست عشق» را در اختیار ندارد؟!

*** مورد سوم| چرا تهدید جدی گرفته نشد؟
برگردیم به سطور بالا.سال پیش سرمایه‌گذار ترکیه ای به خاطر طولانی شدن پروژه و عدم اتمام آن، سرمایه‌گذار ایرانی را تهدید کرده بود.در همین حین خبر از تدوین نسخه سریالی «مست عشق» داده بود.ماجرا وقتی کلید خورد که سهراب پورناظری خبر داد «مست عشق» همچنان ناتمام است.این خبر باعث فوران آتش اختلاف ایرانی‌ها و ترک‌ها شد و جدال در رسانه‌ها بالا گرفت.حتی حسن فتحی تدوین «مست عشق» توسط تدوینگر ترک را غیراخلاقی خواند.چرا بعد از گذشت شش ماه اختلاف برطرف نشده تا کار به اینجا کشیده نشود؟

*** مورد چهارم | اختلافات داخلی
همه مشکلات «مست عشق» مربوط به اختلاف سازندگان با سرمایه‌گذار ترکیه‌ای نمی‌شود.در میان جدل رسانه‌ای با طرف ترک،بارها پای سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده ایرانی (مهران برومند) وسط کشیده شده است.سال گذشته که شایعه اکران نسخه ناقص«مست عشق» رسانه‌ای شد،‌فرهاد توحیدی کنایه‌ای به برومند زد.او به ایسنا گفته بود که اعتماد بیش از حد به سرمایه‌گذار ترک، یکی از اشتباه‌های گروه ایرانی این پروژه است.

حالا هم حسن فتحی در نامه‌ای که روز گذشته منتشر کرد،نوک انتقاد را به سمت برومند گرفته است:«هر چند شکایات حقوقی و کیفری از طرف تُرک و از طریق مراجع قضایی کشور ترکیه در حال پیگیری است،اما تهیه‌کننده ایرانی فیلم باید پاسخگوی این پرسش باشند که چرا به‌رغم هشدارهای مکرر بنده،مدیر تولید، مدیر فیلمبرداری و تنی از بازیگران و همکاران ترک و ایرانی مبنی بر اجتناب از اعتماد مفرط و یکسویه به طرف تُرک، این تذکرات را جدی نگرفتند تا حدی که طرف تُرک به خود اجازه داد تا راش‌های فیلم را نه تنها گروگان گرفته، بلکه خلاف اصول حرفه‌ای بدون اطلاع کارگردان و تدوینگر کار، اقدام به تدوین ناشیانه و آماتوری فیلم و برخلاف توافق مکتوب شده طرفین جهت ساخت یک فیلم سینمایی، آن را تبدیل به یک سریال چند قسمتی کند!»

فتحی در این بیانیه پرسش‌های دیگری را هم پیش کشیده؛‌از جمله اینکه چرا برومند سال پیش در برابر ادعای سرمایه‌گذار ترک سکوت کرده است. طرف مقابل ضمن متهم کردن ایرانی‌ها به عدم تمکین به تعهدات خود با اطمینان گفته بود: «قرارداد و همه مجوزها در ترکیه امضا و اخذ شده و ما به‌خوبی از حقوق مولف و قوانین آگاهیم.»

*** مورد پنجم| پلتفرم‌ها ناجی می‌شوند؟
سرنوشت «مست عشق» پیچیده است.شاید اگر طرف ایرانی هم کپی راش‌ها را داشت می‌توانست ابتکار عمل را دست بگیرد و نسخه سریالی آن را از طریق پلتفرم‌های پخش فیلم،در اختیار مخاطبان قرار دهد.عجالتا آنچه اولویت دارد،جلوگیری از پخش نسخه سریالی «مست عشق» است. گام بعد فراهم کردن زمینه اکران و پخش آن از طریق «وی‌اوی‌دی‌‌ها» در زمانی که سینماها تعطیل است، می‌تواند باشد.

کدخبر: ۳۸۷۶۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر