کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۹۵۸
تاریخ خبر:

خط و نشان هیوندای آی۲۰ برای بزرگان بازار

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | ‌این خشن‌ترین تصویری است که از آی۲۰ در سر داشتیم. کسی که روز اول نسخه‌های ۱۴۰۰سی‌سی هیوندای آی۲۰ را در خیابان می‌دید، هرگز باور نمی‌کرد روزی هیوندای از این خودرو محصولی بسازد که آئودی را دچار دردسر کند و آنقدر خوب کار کند که برای بسیاری از بزرگان بازار خط و نشان بکشد. آی۲۰ اما دقیقا در این نقطه ایستاده و در نسخه ۲۰۲۱ خود چیزی بین یک آئودی سریع و کوچک و یک هیوندای اقتصادی است.

کابین، بدنه، موتور و رفتار آی۲۰ کاملا تحت تاثیر آئودی A3 است و در عین حال قیمت خودرو کماکان قابل قبول است. به بهانه این رشد شگفت‌انگیز هیوندای که ظرف یک دهه از اولین نسل به سومین نسل رسید، سراغ مدل‌های مختلف آی۲۰ رفته‌ایم که در ایران عرضه شده‌اند. دست آخر نسل جدید و نسخه ان اسپورت را هم مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

*** نسل اول- مدل ۲۰۱۰ - وارداتی
بسیار ساده اما بسیار کاربردی. این بهترین توصیف از نخستین نمونه‌های وارداتی آی۲۰ است که هم‌اکنون در بازار ایران با قیمتی در محدوده ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون قابل خریداری است و طراحی دلچسبی ندارد. این خودرو که در بدو ورود به بازار ایران با بهایی نزدیک به دو برابر یک پژو ۲۰۷ اتومات به فروش می‌رفت در کابین خود دو عدد گرمکن صندلی، سانروف، ترمز esp ، کروز کنترل و مجموعه کامل ایربگ‌ها را داشت و از موتوری ۱۴۰۰سی‌سی به قدرت ۱۰۰ اسب سود می‌برد. کسب نمره ۵ستاره از آزمون تصادف موسسه یورو انکپ از مهم‌ترین ویژگی‌های این نسخه از آی۲۰ نسل اول بود. طول این خودرو سه متر و ۹۴سانتی‌متر بود.

*** فیس‌لیفت نسل اول - مدل ۲۰۱۴- وارداتی
بهتر از نسخه اولیه طراحی شده بود و دو جفت چراغ کوچک و قطره‌ای اثر خوبی بر تصویر مشتریان از آی۲۰ گذاشته بود. همین عامل هم موجب فروش بالای این خودرو در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در ایران شد. این نسخه که در کابین خود، نسبت به نسخه اولیه اندکی تغییرات داشت، از همان موتور ۱۰۰ اسبی قبلی سود برده و ۱۱۲۵ کیلو هم وزن داشت. طول خودرو البته با اندکی افزایش به چهار متر و سه ‌سانتی‌متر رسید ولی این رشد اندک تحول خاصی در گنجایش آی۲۰ ایجاد نکرد. اغلب خریداران از کیفیت بالای قطعات به کار رفته در اتاق نسخه ۲۰۱۴ آی۲۰ به نیکی یاد می‌کنند.

*** نسل سوم- مدل ۱۳۹۷- مونتاژ کرمان
آی۲۰ این بار به تعداد نسبتا معتنابهی و در رنگ‌های متنوعی در کرمان مونتاژ شد. طرح زیبای بدنه و فرم جالب طراحی کابین باعث شد تا این خودرو بتواند در ایران حدود هشت هزار دستگاه فروش کند. این عدد البته قطعا اگر تحریم‌ها شروع نمی‌شد به سطوحی فراتر از این هم می‌رسید. آی۲۰ نسل دوم که در بازار ایران با موتور ۱۴۰۰سی‌سی چهار سیلندر و ۹۷ اسبی تحویل مشتریان شد، در زمینه کشش و شتاب محصولی معمولی اما قابل قبول است و کیفیت سواری خوبی دارد. برخی خریداران از سیستم فنربندی و امکانات اندک کابین شکایت دارند. آی۲۰ با طول۴٫۰۳ متر حدود ۱۱۷۵ کیلو وزن دارد و از کمبود امکاناتی مثل مجموعه کامل کیسه‌های هوای ایمنی رنج می‌برد.

*** نسل چهارم - مدل ۲۰۲۱ - ممنوع‌الورود!
از نظر ابعاد بدنه تنها در طول یک سانتی‌متر رشد کرده ولی موتور به یک نمونه ۱٫۲ لیتری ۸۳ اسبی تنزل پیدا کرده است. طراحی چند پله نسبت به دو نسل اول رشد کرده است. البته خشونت بصری آی۲۰ جدید بالاست و این ممکن است برای برخی خریداران خوشایند نباشد. اما وقتی خریداران با مشخصات فنی نسخه ان اسپورت آشنا شوند، شاید ترغیب شوید نسخه ۱۲۰اسبی و توربو آی۲۰ را با کابینی که بی‌شباهت به ساخته‌های اخیر آئودی نیست، سفارش دهید و از جاذبه بالای بدنه، ایمنی عالی، کیفیت مناسب سواری و قدرت موتور آن با پرداخت ۱۸ هزار (۴۵۰ میلیون تومان) دلار لذت ببرید.

کدخبر: ۳۵۲۹۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر