کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۵۹۲۶
تاریخ خبر:

خطر کرونا بیخ گوش مردم منطقه ۴ و ۲ تهران

روزنامه هفت صبح | ‌فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی خبر داده بین ۱۴ تا ۲۰درصد اهالی پایتخت به کرونا مبتلا شدند و بیشترین تعداد مبتلا هم مربوط به منطقه ۴ تهران است. مرتبه‌های قبلی هم گفته شده بود که منطقه ۴ بیشترین آمار مبتلا را دارد. تعجبی هم البته ندارد چون این منطقه با ۹۴۶هزار نفر پرجمعیت‌ترین و پهناورترین منطقه تهران است‌(طبق برآوردهای شهرداری تهران در سال ۹۷). ضمن اینکه محله تهرانپارس غربی پرجمعیت‌ترین محله تهران در این منطقه واقع شده.

از محله حکیمیه و تهرانپارس گرفته تا قسمت شرقی پاسداران و هروی در این منطقه قرار دارد. دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در اردیبهشت ماه میانگین قیمت مسکن در این منطقه پایتخت را ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر متر مربع گزارش کرده بود. البته ناگفته نماند که این رقم مربوط به دو ماه پیش است و اخیرا وزارت مسکن گزارش کرده که در خردادماه میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در کل تهران از ۱۷ میلیون تومان به بیش از ۱۹ میلیون تومان رسیده است.

*** منطقه ۵: منطقه ۵ تهران در هر دو رتبه بندی میزان ابتلا و مرگ و میر کرونایی در رتبه چهارم قرار دارد. محله‌ای با ۸۸۴ نفر جمعیت که در ۲۹ محله ساکن هستند. منطقه ۵ تهران از فردوس و اکباتان و پونک و جنت آباد را در خود جای داده و از نظر مساحت بعد از منطقه ۴ و ۲۲ پهناورترین منطقه تهران است. بنابراین این منطقه هم از نظر تراکم جمعیتی رتبه بالایی ندارد. میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در این منطقه طبق آمار اردیبهشت ماه ۲۱٫۱ میلیون تومان گزارش شده.

*** منطقه ۲ و ۱۴:علیرضا زالی دومین منطقه تهران از نظر آمار بالای ابتلا کرونا را منطقه ۲ معرفی کرده. این در حالی است که از نظر تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا، منطقه ۱۴ تهران بالاتر از منطقه ۲ دیده می‌شود. منطقه ۲ طبق برآورد سال ۹۷ شهرداری، میزبان ۷۲۱ هزار نفر جمعیت در قالب ۲۳۷هزار خانوار بوده و منطقه ۱۴ هم ۵۰۷ هزار نفر جمعیت داشته.

جالب اینکه از نظر تراکم (یعنی نسبت جمعیت به مساحت) نه منطقه ۲ و نه منطقه ۴ رتبه بالایی ندارند و متراکم‌ترین منطقه تهران منطقه ۱۰ است. محله‌هایی مثل سعادت‌آباد و مرزداران و شهرک قدس در منطقه ۲ واقع شده و منطقه ۱۴ هم با محله‌های پیروزی و شکوفه و قصر فیروزه شناخته می‌شود. میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در اردیبهشت ماه در مناطق ۲ و ۱۴ به ترتیب ۲۵٫۹ میلیون تومان و ۱۲٫۴ میلیون تومان گزارش شده بود.

*** منطقه ۲۱ و ۲۲
بر اساس آماری که علیرضا زالی ارائه داده کرونا در مناطق ۲۱ و ۲۲ کمترین شیوع را دارد. این دو منطقه به صورت افقی در غربی‌ترین نقطه تهران به موازات هم کشیده شدند. یک سر منطقه ۲۱ به وردآورد می‌خورد و یک سر آن به شهرک آزادی و تهرانسر غربی می‌رسد. منطقه ۲۲ هم که با دریاچه چیتگر و آبشار تهران و دهکده المپیک مشهور است.

در سال ۹۷ این دو منطقه هر کدام حدود ۱۹۸ هزار نفر جمعیت داشتند و عملا کم‌جمعیت‌ترین مناطق تهران محسوب می‌شوند اما جمعیت منطقه ۲۲ در سال‌های اخیر با تکمیل ‌شدن برج‌ها و شهرک‌ها مسکونی آن حتما به مراتب بیشتر هم شده. این دو منطقه پایین‌ترین تراکم جمعیتی را در پایتخت دارند و کمتر از ۶۰ هزار خانوار در آن‌ها ساکن هستند. متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲۱ و ۲۲ در اردیبهشت ماه امسال به ترتیب ۱۲٫۴ میلیون و ۱۵٫۷ میلیون تومان برای هر متر مربع ثبت شده است.

کدخبر: ۳۳۵۹۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر