کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۹۴۸۱
تاریخ خبر:

خطر بزرگ در کمین خریداران طلای آب شده

روزنامه هفت صبح | افزایش قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار تا ۷۵۰هزار تومان تقریبا تمام معادله‌های قدیمی بازار را به‌هم زده. ساده‌ترین نتیجه این اتفاق شکسته شدن مداوم قیمت سکه بود. به‌شکلی که تمام‌بهار آزادی طرح جدید به هفت‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسید و بعضی از آنها که نیم‌نگاهی به بورس داشتند، دوباره به خرید طلا و مصنوعات و از همه بدتر طلای آب‌شده متمایل شدند. قطعا در این شرایط چه به‌عنوان خریدار، چه به‌عنوان فروشنده و چه به‌عنوان سرمایه‌گذار باید به صدایی که مدام توی گوش‌مان درباره بازار طلا و خطرهایش پیام‌های هشدارآمیز می‌دهد، بیشتر از قبل توجه کنیم.

*** چرا بازار طلا روزهایی پرخبر را پشت سر می‌گذارد؟
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران عوامل مختلفی را در افزایش قیمت طلا و سکه دخیل می‌داند. ابراهیم محمدولی در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفته، در نوسانات اخیر بازار طلا و سکه عواملی مانند قیمت دلار، اونس جهانی و معاملات گواهی سکه در بورس کالا، نقش داشته‌اند. همچنین برخی با سوء‌استفاده از معاملات گواهی سکه قیمت‌ها را بالا بردند. در این میان، فضای روانی جامعه بیشتر ملتهب شد و در نتیجه نوسان‌های شدیدی در بازار طلا رخ داد. ضمن اینکه افزایش قیمت دلار در داخل و همچنین اونس جهانی در بازارهای خارجی باعث رشد قیمت طلا و سکه در کشور شد اما موفقیت در مهار قیمت ارز و دلار می تواند ضمن برگرداندن آرامش به بازار طلا، قیمت‌ها را نیز کاهش دهد.

*** تاثیرات افزایش قیمت طلا در بازار آزاد چه بود؟
افزایش قیمت طلا طبق معمول تقاضای خرید در بازار را افزایش داد. این یعنی بعضی‌ها بدون درس گرفتن از تجربه‌های قبلی به‌محض اینکه شنیدند طلا دارد گران می‌شود، بخشی از سرمایه‌شان را به‌دندان گرفتند تا با آن طلا و سکه بخرند. درست است که این تقاضا به‌صورت انفرادی خیلی زیاد نیست اما وقتی تعداد زیادی از افراد معمولی و بی‌تجربه با هیجان دست به ‌چنین کاری می‌زنند، افتضاح به ‌بار می‌‌آید. افزایش تقاضا در بازار به‌حدی بود که فعالان بازار می‌گویند، بخش عرضه توان پاسخگویی به آن را نداشت. بفرمایید! این هم فاجعه‌ای که باید نگرانش باشیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به ‌همان خبرآنلاین گفته، برخی افراد تعداد زیادی سکه خریداری کردند که باید کنترل بیشتری روی آنها صورت گرفته و شناسایی شوند. او همچنین به بانک مرکزی توصیه کرد، با ضرب سکه پاسخگوی نیاز بازار باشد البته خودش هم قبول دارد که ظرفیت بانک مرکزی برای ضرب سکه محدود و براساس نیاز است اما به‌هرحال توقع دارد بانک مرکزی برای کنترل تقاضاهای غیرمعمولی و شناسایی آنها اقدامی صورت دهد.

*** هشدار درباره رونق دوباره طلای آب‌شده
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید، خریداران در این روزها کمتر به‌دنبال مصنوعات طلا هستند و بیشتر دنبال طلای آب‌شده می‌روند. این کار اگرچه مدتی است باب شده اما واقعا خطرناک است. ابراهیم محمدولی با انتقاد از فروش طلای آب‌شده می‌گوید، طلای آب‌شده باید در کارگاه‌های ساخت طلا، گردش داشته باشد و فروش آن به افراد عادی برای سرمایه‌گذاری درست نیست.

فاجعه واقعا جدی است و اطلاعات اتحادیه نشان می‌دهد، حدود پنج تا ۱۰درصد تقاضای بازار طلا مربوط به مصنوعات و ۳۵درصد نیز به طلای آب‌شده تعلق دارد. بقیه هم سراغ خرید سکه می‌روند. محمدولی می‌گوید در یک دوره زمانی، تب خرید طلای آب‌شده فروکش کرده بود اما در روزهای اخیر تقاضا برای طلای آب‌شده رو به افزایش گذاشته است. حالا چرا این کار خطرناک است؟ رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید، افراد ناآشنا نباید وارد بازار خرید و فروش طلای آب‌شده شوند، زیرا امکان دارد فریب بخورند و سرمایه آنها با خطر مواجه شود.

چون برخی افراد کلاهبردار اقدام به تخلف در فروش طلای آب‌شده می‌کنند و با ایجاد ناخالصی در طلا یا درج اطلاعات غلط، خریدار را فریب می‌دهند. به‌گفته محمدولی، اگرچه میزان تخلف در بازار طلا و فروش طلا و سکه تقلبی، در نتیجه افزایش نظارت بانک مرکزی، نهادهای نظارتی و اتحادیه طلاوجواهر نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است اما همچنان خطر خرید و فروش طلای آب‌شده بالاست.

طلافروش‌ها خودشان بهتر می‌دانند؛ از نظر آنها اگر در بخش مصنوعات طلا تخلفی رخ دهد، قابل رصد است اما تخلف در حوزه طلای آب‌شده به‌سختی قابل پیگیری است.رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره چشم‌انداز بازار طلا در روزهای پیش رو می‌گوید، اگر بر وضعیت فعلی، کنترل بیشتری صورت گرفته و حادثه مهم و جدیدی رخ ندهد، این روند ادامه پیدا می‌کند اما می‌توان گفت روند بازار همراه با آرامش و نوسان‌های محدود خواهد بود.

کدخبر: ۳۲۹۴۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر