کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۹۵۹
تاریخ خبر:

خطر؛ نمادهای بورسی در آستانه تعلیق

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | تعلیق نمادهای بورسی بزرگ‌ترین کابوس برای سهامداران است. اگر می‌خواهید از نزدیک عواقب چنین اتفاقی را درک کنید، خودتان را جای سهامداران شرکت کنتورسازی ایران بگذارید. سهام این شرکت با نماد آکنتور در بازار سرمایه معامله می‌شود. نمادی که از سال ۹۵ تعلیق شده و چهار سال است که سهامداران آن امکان خرید و فروش سهامشان در بورس را ندارند.

چهار سال تمام سرمایه آنها در شرکت آکنتور خاک می‌خورد و همچنان امید چندانی به بازگشایی آن در آینده نزدیک وجود ندارد. تعلیق آکنتور دلیل پیش پا افتاده‌ای داشت: ارائه نکردن اطلاعات و صورت‌های مالی! دلیلی که حالا تعداد زیادی از نمادهای بورسی را مشمول فرآیند تعلیق کرده و ممکن است آنها هم به عاقبت کنتورسازی ایران دچار شوند.

آکنتور تنها نماد تعلیق شده نیست؛ نماد وانصار متعلق به بانک انصار هم از سال ۹۷ تا حالا تعلیق شده و امکان خرید و فروش سهام آن وجود ندارد. صنایع آذرآب با نماد فاذر دیگر نماد تعلیق شده بورس است که از تیرماه امسال سهامداران آن امکان فروش سهام خود را ندارند.

تعلیق نمادهای بورسی می‌تواند چند دلیل داشته باشد؛ یکی از آنها زیان‌ده بودن شرکت‌هاست. اگر یک شرکت به اندازه نصف سرمایه ثبت شده‌ خود زیان بدهد، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خواهد شد. این قانون می‌گوید در چنین حالتی باید مجمع عمومی شرکت برای انحلال یا ادامه فعالیت برگزار شود. شرکت‌های بورسی که مشمول این ماده شوند در فرآیند تعلیق قرار می‌گیرند.

در کنار این مورد، رعایت نکردن دستورالعمل‌های بازار می‌تواند نماد یک شرکت را به فهرست نمادهای مشمول فرآیند تعلیق اضافه کند. از جمله آنها می‌توان به افشا نکردن اطلاعات با اهمیت برای همه سهامداران اشاره کرد. منتشر نکردن صورت‌های مالی هم از دیگر دلایلی است که باعث می‌شود یک نماد بورسی مشمول فرآیند تعلیق شود. فهرست این نمادها را می‌توان در سایت مدیریت فناوری بورس به نشانی tsetmc.com یا سایت شرکت بورس تهران به نشانی tse.ir مشاهده کرد.

*** ومعادن؛ توسعه معادن و فلزات
ومعادن خطرناک‌ترین وضعیت را در بین نمادهای مختلف بورسی دارد. این شرکت به پنج دلیل مشمول فرآیند تعلیق شده که از جمله آنها می‌توان به منتشر نکردن اطلاعاتی مثل صورت‌های مالی سالانه شرکت‌ اصلی و زیرمجموعه‌ها، گزارش هیات مدیره به مجمع عمومی و گزارش تفسیری مدیریت سالانه اشاره کرد.

ومعادن در سایت مدیریت فناوری بورس در بین نمادهای مشمول فرآیند تعلیق قرار دارد اما آنطور که در سایت شرکت بورس تهران آمده، این نماد تعلیق شده است. معاملات ومعادن از ۲۰مهرماه متوقف شده و دیگر امکان خرید و فروش سهام آن در بورس وجود ندارد. شرکت توسعه معادن و فلزات از زیرمجموعه‌های شرکت فولاد مبارکه به حساب می‌آید و فعالیت آن سرمایه‌گذاری در حوزه معادن است.

*** تمحرکه؛ ماشین‌سازی نیرومحرکه
دو سال است که شرکت ماشین‌سازی نیرومحرکه به خاطر زیان بیش از حد، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده و برای همین موضوع نماد این شرکت یعنی تمحرکه در فهرست نمادهای مشمول فرآیند تعلیق قرار گرفته است.

نماد تمحرکه از ۲۵شهریورماه متوقف شده و وضعیت نسبتا خطرناکی دارد. نیمه مهرماه سازمان بورس با انتشار اطلاعیه‌ای از لغو پذیرش این شرکت در بورس خبر داده است. مورد عجیب اینجاست که سهام تمحرکه برای چهار روز متوالی قبل از توقف، صف خرید داشت. ماشین‌سازی نیرومحرکه در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات بورس قرار دارد و احتمالا بعد از لغو پذیرش در بورس، نماد آن در بازار پایه فرابورس بازگشایی شود.

*** کسرام؛ پارس سرام
شرکت پارس سرام از دیگر شرکت‌هایی است که نماد آن یعنی کسرام در فهرست نمادهای مشمول فرآیند تعلیق قرار دارد. این شرکت برای دومین سال به خاطر زیان بیش از حد، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده ولی در تلاش برای خارج شدن از فرآیند تعلیق است چراکه پارس سرام دست به افزایش سرمایه زده و همین پنج روز پیش آگهی افزایش سرمایه آن به ثبت رسیده است.

این موضوع باعث می‌شود شرکت پارس سرام از ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شود و باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا کسرام از فهرست نمادهای مشمول فرآیند تعلیق خارج خواهد شد یا نه؟ معاملات کسرام از ۲۰شهریورماه متوقف شده و با توجه به افزایش سرمایه قابل توجه، احتمالا توقف این نماد مدت زیادی طول خواهد کشید.

*** کگل؛ شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر
منتشر نکردن گزارش‌ها و صورت‌های مالی کار دست یکی از نمادهای شاخص‌ساز بورس یعنی کگل داده است. نماد شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به خاطر ارائه نکردن صورت‌های مالی یک‌ساله، گزارش تفسیری مدیریت و گزارش کنترل داخلی در فهرست نمادهای مشمول فرآیند تعلیق قرار گرفته است.

کگل با ارزش حدود ۱۲۰هزار میلیارد تومانی، بزرگ‌ترین شرکت در گروه استخراج کانه‌های فلزی به حساب می‌آید و هفتمین شرکت بزرگ بازار سرمایه است. با این وجود رعایت نکردن دستورالعمل‌های بورس کگل را مشمول فرآیند تعلیق کرده است. در صورتی که گزارش‌ها و صورت‌های مالی این شرکت به موقع منتشر نشوند، امکان تعلیق نماد کگل وجود دارد اما این مورد دور از ذهن به نظر می‌رسد.

*** چکاپا؛ گروه صنایع کاغذ پارس
افشا نکردن به موقع اطلاعات بااهمیت کار دست گروه صنایع کاغذ پارس داده و نماد آن یعنی چکاپا در فهرست نمادهای مشمول فرآیند تعلیق بازار فرابورس قرار گرفته است. سازمان بورس به این شرکت فرصت دوباره داده تا دستورالعمل‌ها را رعایت کند و این موضوع حکم یک کارت زرد برای چکاپا دارد.

در صورت تکرار این اتفاق ممکن است شرایط بدی برای سهام چکاپا به وجود بیاید و احتمال تعلیق آن وجود دارد. چکاپا بزرگ‌ترین شرکت بورسی در گروه محصولات کاغذی به حساب می‌آید و ارزش کل سهام آن در بورس حدود شش هزار میلیارد تومان است. فعالیت آن تهیه، تولید، فروش و توزیع انواع کاغذ اعلام شده و کارخانه آن در استان خوزستان قرار دارد.

*** فمراد؛ آلومراد
شرکت‌های بورسی باید در پایان هر دوره گزارش عملکرد خود را در سایت کدال منتشر کنند تا در اختیار همه سهامداران شرکت قرار بگیرد اما شرکت آلومراد در این زمینه کوتاهی کرده است. طوری که به دلیل ارائه نکردن گزارش هیات مدیره به مجمع عمومی، گزارش تفسیری مدیریت سالانه، گزارش کنترل داخلی و صورت‌های مالی یک‌ساله، نماد این شرکت یعنی فمراد در فهرست نمادهای مشمول فرآیند تعلیق قرار گرفته است. اتفاقی که باعث شده برای فمراد صف فروش سنگینی تشکیل شود. از ۲۰مرداد تا حالا، هر روز نماد فمراد صف فروش دارد و از آنجایی که خریداری وجود ندارد، در روز صرفا چند معامله برای سهام این شرکت انجام می‌شود.

*** برکت؛ گروه دارویی برکت
گروه دارویی برکت مدتی قبل با برگزاری مجمع عمومی سالانه، بین سهامداران سود تقسیم کرد اما با گذشت چند ماه همچنان خبری از تقسیم سود نیست. این مورد یکی از دلایل قرار گرفتن نماد برکت در فهرست نمادهای مشمول فرآیند تعلیق است. ارائه نکردن اطلاعات جدول زمانبندی پرداخت سود نقدی، گزارش هیات مدیره به مجمع عمومی، گزارش تفسیری مدیریت سالانه و صورت‌های مالی یک‌ساله عواملی است که باعث شده علامت خطر روی نماد برکت در سایت مدیریت فناوری بورس ظاهر شود. برکت در حوزه تولید دارو فعالیت می‌کند و در حال حاضر سهام آن با قیمت چهار ماه قبل در بورس معامله می‌شود.

*** سنیر؛ سیمان سفید نی‌ریز
بیش از یک‌سال است که سنیر، نماد شرکت سیمان سفید نی‌ریز مشمول فرآیند تعلیق است. دلیل آن ماده ۳۸ دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها در بورس اعلام شده که بر اساس آن شرکتی که سهام آن در بورس خرید و فروش می‌شود باید مطابق استانداردها فعالیت کند و تغییر زمینه فعالیت آن صرفا با موافقت سازمان بورس امکان‌پذیر خواهد بود.

همچنین این شرکت‌ها باید به تمام دستورالعمل‌ها از جمله لزوم افشای اطلاعات پایبند بمانند. سنیر از دوم مهر سال ۹۸ به خاطر رعایت نکردن این ماده قانونی، مشمول فرآیند تعلیق شده و در وضعیت خطرناکی قرار دارد. از ابتدای شهریورماه تا حالا هر روز شاهد تشکیل صف فروش در نماد این شرکت هستیم.

*** ثنوسا؛ نوسازی و ساختمان تهران
زیان شرکت نوسازی و ساختمان تهران از حد معمول بیشتر شده و برای همین دو سال است که این شرکت مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت به حساب می‌آید. این عامل باعث شده نماد آن در بورس یعنی ثنوسا در فهرست نمادهای مشمول فرآیند تعلیق قرار بگیرد.

این اتفاق ۱۵مردادماه افتاد اما از آن روز تا دو هفته بعد همچنان برای این نماد صف خرید تشکیل می‌شد. از ابتدای شهریورماه تا حالا ثنوسا روند نزولی دارد و هر روز شاهد تشکیل صف فروش در این نماد مشمول فرآیند تعلیق هستیم. ثنوسا زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران به حساب می‌آید و زمینه فعالیت آن در حوزه انبوه‌سازی است.

کدخبر: ۳۵۵۹۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر