کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۱۳۸
تاریخ خبر:

خطای نابخشودنی یکی از اعضای دنگ‌شو

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | بدبین‌ترین علاقه‌مندان موسیقی هم تصور نمی‌کردند یک روز یکی از اعضای گروه موسیقی دنگ‌شو را ببینیم که به سبک افرادی مثل امیر تتلو، در یک لایو اینستاگرامی نشسته مقابل دوربین و مشغول فحاشی به هوادارانش است. ما فکر می‌کردیم با جوانانی فرهیخته سر و کار داریم که با اشعار مولانا و سعدی و آواز و کمانچه دمخور هستند. اینکه طاها پارسا یکی از دو بنیانگذار گروه موسیقی دنگ‌شو عریان آمده در اینستاگرام و در حالی که به وضوح وضعیت طبیعی ندارد، مشغول هنجارشکنی است واقعا اتفاق غم‌انگیزی بود.

آن‌ها از اواسط دهه ۱۳۸۰ یکی از پیشروترین گروه‌های موسیقی در سبک تلفیقی را راه‌اندازی کردند که تاثیر چشمگیری روی جریان موسیقی ایران داشت و در پی آن هم گروه‌هایی مثل پالت و چارتار و دال‌بند و بمرانی پدید آمدند. بندهایی که اعضای آن‌ها معمولا جوانان مبادی آداب و باسوادی به نظر می‌رسیدند. اصلا از درون همین گروه دنگ‌شو بود که خوانندگان موفقی مثل امید نعمتی و علی زند وکیلی و میلاد باقری شناخته شدند.

طاها پارسا و رضاشایا دوبرادر بنیانگذار این گروه فرزندان علیرضا شجاع‌نوری هستند. بازیگر و تهیه‌کننده شریف و ۶۶ ساله اهل شیراز که سال‌ها در نهادهای سینمایی ایران هم مسئولیت‌های کلیدی داشته. حالا چطور فرزند او به این نقطه رسیده و چنین رفتارهایی از او سر زده اتفاق عجیبی است. آن‌ها سال‌ها در ایران آلبوم منتشر کردند و کنسرت برگزار کردند.

خود همین طاها پارسا شجاع‌نوری که حالا ۴۰ ساله هم شده بارها مهمان برنامه‌های تلویزیونی مثل خندوانه و دورهمی بود. یعنی در مورد این افراد نمی‌توانیم بگوییم سرکوب هنرشان باعث عصیان‌ شده. اگرچه این دو برادر چندی پیش اعلام کردند که به دلیل همکاری با خواننده‌های زن برای همیشه به کانادا مهاجرت کردند. چند وقت پیش هم در همین صفحه اینستاگرام متن توهین‌آمیزی را خطاب به فارسی زبانان منتشر کردند که مشخص هم نشد چرا و چطور دست به چنین اقدامی زدند.

‌در دوران بعد از مهاجرت به طور کلی خیلی آثار موفقی از آن‌ها منتشر نشد. در واقع دنگ‌شو بعد از سال ۱۳۹۷ و انتشار آلبوم شیراز خیلی توفیق خاصی در مارکت موسیقی ایران نداشت و اعضای آن هیچ‌وقت نتوانستند موفقیت‌های گذشته را تکرار کنند. این گروه در حدود یک دهه فعالیت خود در ایران ۵ آلبوم موفق منتشر کرد. از نوازندگان مشهوری در تولید آثارشان کمک گرفتند و چهره‌هایی مثل آیدین آغداشلو و هنگامه قاضیانی و رویا نونهالی و غزل شاکری با آن‌ها در تولید آهنگ‌ها همکاری کردند.

به اضافه اینکه موسیقی متن چند فیلم و سریال هم توسط اعضای این گروه ساخته شد. از سریال‌های شمعدونی، پژمان و دزد و پلیس تا فیلم‌های ضدگلوله و دونده زمین از کیایی و تبریزی. در این دوران آثار مشهوری توسط این گروه تولید شد که عملا به آثاری پاپیولار در بین مردم تبدیل شد. مثل آهنگ باد گناهکار که می‌گفت: «می‌داند صدای پایش و خنده‌هایش مرا کند مدهوش» یا آنجا که می‌گفت: «مرا خود با تو چیزی در میان هست» با شرایط الان البته شاید آهنگ خطا کردم شنیدنی‌تر باشد که می‌‌گفت: «خطا کردم ای مه خطا کردم تو را با شبم آشنا کردم»

کدخبر: ۴۱۰۱۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر