کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۵۹۷
تاریخ خبر:

خطای استاتژیک سعودی‌ها در عراق

روزنامه هفت صبح | یک: توهین روزنامه سعودی الشرق الاوسط به آیت‌الله سیستانی موج خشم و نفرت کاربران شبکه‌های مجازی را به ویژه در عراق برانگیخت. این روزنامه با انتشار کاریکاتور توهین آمیز از آیت‌الله سیستانی در شماره ۱۵۱۹۳ در تاریخ جمعه ۳/۷/۲۰۲۰ در بالای صفحه ۱۳ مرتکب این اهانت شد.

* دو: کاربران فضای مجازی در واکنش به این اهانت روزنامه سعودی خواستار واکنش و موضع گیری صریح مسئولان عالی رتبه عراق و اقدام قانونی و بازدارنده آنها در زمینه اهانت به بزرگان دینی شدند. کاربران عراقی از رئیس جمهور و وزرا و وزیر امور خارجه و فرهنگ و شورای رسانه و ارتباطات و اتحادیه کشورهای عربی و اتحادیه روزنامه نگاران عرب و صنف روزنامه نگاران عراق و اداره اوقاف شیعیان و اهل سنت عراق و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های عراق و اسلامی خواستند موضع صریح در این زمینه اتخاذ کنند.

* سه: ‌روزنامه الشرق الاوسط پس از آنکه با واکنش تند کاربران عراقی در توهین به مرجعیت شیعه مواجه شد، در خبری مدعی شد که این کاریکاتور ارتباطی با حضرت آیت‌الله سیستانی نداشته و منظور آنها، دخالت ایران در عراق است. این توجیه در حالی صورت می‌گیرد که رسانه‌های وابسته به سعودی‌ها سابقه بسیار طولانی در توهین به عراقی‌ها و مراجع این کشور دارند. دیروز در پی موج گسترده محکومیت مردمی و جریان‌های سیاسی عراق به روزنامه هتاک سعودی، این روزنامه مجبور شد که کاریکاتور موهن را از سایت خود حذف کند.

* چهار: ائتلاف سائرون عراق، اهانت روزنامه الشرق الاوسط سعودی به آیت الله سیستانی را تجاوز آشکار دانست که قابل پذیرش نیست و از این روزنامه خواست به خاطر این اشتباه بزرگ عذرخواهی کند. این ائتلاف افزود: توهین به مقام مرجعیت دینی و شخص آیت الله سیستانی توسط روزنامه الشرق الاوسط، تجاوزی آشکار به رهبران مهم دینی و رفتاری مردود و غیر قابل قبول است. ائتلاف سائرون تصریح کرد: ما امیدوار بودیم که این روزنامه و سایر روزنامه‌های محترم، در تعامل با اوضاع عراق رفتار مثبتی داشته باشند و از طایفه گری که خسارت بزرگی بر روابط عراق و برادران عرب و همسایگان وارد کرد، خودداری کنند.

این ائتلاف در پایان گفت: انتظار می‌رود روزنامه الشرق الاوسط از این اشتباه بزرگ عذرخواهی و در بررسی مسائل عراق و رهبران دینی و ملی آن اصول حرفه‌ای را رعایت کند. نصر الشمری، معاون دبیرکل جنبش نجباء به اهانت‌های اخیر روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به آیت الله سیستانی واکنش نشان داد. وی با انتشار یک پُست توئیتری با تاکید بر اینکه مواضع ضد شیعی آل‌سعود و دیگر مزدوران آمریکا و تل آویو پدیده عجیبی نیست، نوشت: سعودی‌ها همان کسانی هستند که خون پاک مسلمانان را به ناحق ریخته‌اند.

نصر الشمری افزوده است: اما توهین و تعرض آنها به مرجعیت دلیل واضحی بر احساس تلخ شکست در برابر اقدامات حکیمانه و مستحکم مرجعیت دینی است که همه دسیسه‌های تکفیری آنها را به شکست کشاند. علی الاسدی، رئیس شورای سیاسی جنبش مقاومت اسلامی نجباء عراق هم ضمن درخواست محاکمه این روزنامه و ممنوع الفعالیت کردن دفتر نمایندگی آن در عراق خاطرنشان کرده است: این فتوا رویاهای تکفیری‌ها و حامیان آمریکایی و صهیونیستی آن را ناکام گذاشت و خاک و ناموس عراق را حفظ کرد.

* پنج: کانون وکلای نجف اشرف از تشکیل یک تیم حقوقی برای شکایت از روزنامه سعودی الشرق الأوسط به دلیل توهین به مرج عالیقدر شیعیان این کشور خبر داد. علی الشیبانی، رئیس کانون وکلای نجف اشرف در بیانیه‌ای در واکنش به توهین شرم‌آور روزنامه سعودی الشرق الأوسط به آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق اظهار کرد: به شدت توهین آشکار روزنامه وهابی الشرق الأوسط به مرجعیت عالیقدر از طریق انتشار یک کاریکاتور اهانت‌آمیز از ایشان را محکوم می‌کنیم. وی گفت: این اقدام بیانگر کینه عمیق این «روزنامه زرد» نسبت به ملت عراق است.

الشیبانی ادامه داد: پس از دفاع مرجعیت از عراق و ناکام ماندن طرح‌های بزرگ برای اشغال عراق مانند داعش، اکنون می‌بینیم که این روزنامه باردیگر با توهین به مرجعیت به تمامی طیف‌ها و اقشار ملت عراق توهین می‌کند. در این بیانیه آمده است: ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و علیه افرادی که این روزنامه را اداره می‌کنند و کسانی که این کاریکاتور اهانت‌آمیز را ترسیم کرده‌اند، اقدامات قضایی را آغاز خواهیم کرد و تیمی از وکلا در این زمینه تشکیل می‌شود.

کدخبر: ۳۳۷۵۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر