کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۴۹۰
تاریخ خبر:

خشونت علیه آسیایی‌ها در آمریکا

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | برای ما آسیا یعنی بزرگترین قاره جهان که کشورهایی را در دل خود جای داده است که میزبان ملت‌هایی با نژادهای مختلف‌اند. اما آسیایی برای آمریکایی‌ها یعنی هر آنکه چشم‌هایش بادامی باشد. البته بعضی از آمریکایی‌ها در این تقسیم‌بندی هندی‌ها را نیز جای می‌دهند و آنها را هم به دسته آسیایی‌ها اضافه می‌کنند.

بیشتر آسیایی‌های آمریکا بعد از سال ۱۹۶۵ وارد این کشور شدند. اولین آسیایی‌های مهاجر، لوئیزیانا را برای زندگی انتخاب کردند، اما رفته‌رفته پراکندگی جمعیتی آنها تغییر کرد. امروز کالیفرنیا بیشترین جمعیت آسیایی‌ها را در خود جای داده است و بیش از ۲۰ درصد از جمعیت این ایالت که کمی کمتر از ۸ میلیون نفر می‌شود را آسیایی‌ها تشکیل داده‌اند. تمرکز جمعیتی آسیایی‌ها در کالیفرنیا سبب شده است که بیشترین جمعیت مهاجران دیگر کشورهای آسیایی نیز در این ایالت ساکن باشند؛ برای مثال جمعیت ایرانی‌‌های ساکن در کالیفرنیا بیش از ۷۰۰ هزار نفر است.

خارج از کالیفرنیا، ۱۳ میلیون آسیایی دیگر نیز وجود دارند که روی‌هم‌رفته جمعیت قابل‌توجه ۲۱میلیونی آسیایی‌های آمریکا را تشکیل می‌دهند. البته حدود ۵۹ درصد از این جمعیت تنها تباری آسیایی دارند، اما در آمریکا متولد شده‌اند. گفتنی است که‌ آسیایی‌های آمریکا از موفق‌ترین مهاجران این کشور به شمار می‌روند. قریب‌به‌اتفاق آنها تحصیلکرده‌ هستند و سال‌های‌سال است که عنوان دانشجوی ممتاز و شاگرداول‌های دانشگاه‌های معتبر و طراز اول آمریکا که از بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان نیز به شمار می‌روند را تحت مصادره خود درآورده‌اند.

ازاین‌رو بخش قابل‌توجهی از جامعه متخصصان و نخبگان آمریکایی را نیز آسیایی‌ها تشکیل داده‌اند و به‌تبع از درآمد بالایی نیز برخوردارند و ازاین‌رو جامعه آسیایی‌های آمریکا جامعه‌ای متمول و ثروتمند نیز به شمار می‌رود.البته هیچ‌کدام از اینها دلیلی بر زندگی مسالمت‌آمیز آسیایی‌ها در کنار سفیدپوستان آمریکایی نیست و آنها به طور مداوم مورد اذیت و آزار سفیدپوستان نژادپرست قرار می‌گیرند. با اقامت ۴ساله دونالد ترامپ در کاخ سفید و رویکرد بی‌پرده و زبان بی‌پروای او علیه مهاجران، این کشمکش به اوج خود رسید.

در ادامه و با آغاز همه‌گیری کرونا و ورود این ویروس به مرزهای آمریکا، دونالد ترامپ فرصتی طلایی برای هجمه علیه چینی‌ها را به دست آورد و از هر تریبون و فضایی که در اختیار داشت، برای این هجمه بهره برد. ترامپ چینی‌ها را عامل شوربختی جهان و متهم اصلی مرگ‌ومیر تعداد زیادی از آمریکایی‌ها معرفی کرد. به دنبال این موضع‌گیری ترامپ، سران جامعه چینی‌های مقیم آمریکا نسبت به خشونت‌های احتمالی سفیدپوستان نژادپرست حامی ترامپ علیه چینی‌ها هشدار دادند و از چینی‌های ساکن آمریکا درخواست کردند که مراقب خود باشند.

از آنجایی که سفیدپوستان نژادپرست آمریکا هر انسانی را که چشم‌های بادامی داشت چینی می‌دانستند، خشونت در سال گذشته علیه آسیایی‌های آمریکا به اوج خود رسید و علاوه‌بر چینی‌ها، دامن مهاجران بسیاری از کشورهای آسیایی دیگر نظیر ژاپن، کره و تایلند را هم گرفت و رشدی ۱۵۰ درصدی داشت. تنها در دو ماه گذشته ۳۸۰۰ مورد خشونت و آزار نژادپرستانه علیه آسیایی‌های سراسر آمریکا گزارش شده است.

سران جامعه آسیایی‌های قانون آمریکا را برای حراست از جان آنها و حمایت از حقوقشان ابتر می‌دانند و می‌گویند پلیس آمریکا نیز همراه و همگام با نژادپرستان بر آتش این خشم می‌دمد و خود رفتاری نژادپرستانه دارد.هفته گذشته و پس از اینکه یک جوان نیویورکی سه عابر سالخورده تایلندی را به باد مشت و لگد خود گرفت و یکی از آنها را که پیرمردی ۸۴ ساله بود به‌شدت مجروح کرد، جامعه آسیایی‌های آمریکا یک بیانیه صادر کرد و پس از انتشار‌ این بیانیه و موضع‌گیری افراد مهم و سرشناس آمریکایی در حمایت از آسیایی‌ها، بحث درباره این موضوع در فضای مجازی آمریکا دوباره داغ شد.

«جامعه آسیایی‌های آمریکا چیست؟» سوالی است که در روزهای گذشته میزان جست‌وجوی آن در گوگل دوبرابر شده است‌. همچنین در هفته جاری و تاکنون استفاده از هشتگ «خشونت علیه آسیایی‌ها را متوقف کنید» در فضای مجازی حدود ۱۰ برابر رشد داشته است و تعداد معترضان به این رفتار نژادپرستانه در فضای مجازی ۱۶ برابر شده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در بدو ورود خود به کاخ سفید در یک جمله درباره این رفتار هشدار داد.

و البته به همین یک جمله بسنده کرد و درباره تامین امنیت جانی و آرامش روانی آسیایی‌ها اقدام کارساز و درخوری نکرد و همین رویکرد سبب شد تا کسانی که به او رای داده‌اند، بالاخص اعضای جنبش برنی سندرز، از انتخاب خود دلسرد شوند و بگویند بایدن همان ترامپ است که فقط وزن کمتری دارد، موهایش سفید است و کراوات آبی و عینک آفتابی می‌زند. سیاستمداران سرشناسی که از مردم دعوت کرده بودند به بایدن رای بدهند از او خواسته‌اند که راه‌حل عاجلی برای حل این موضوع پیدا کند و در ادامه نیز گوش به دغدغه مردم داشته باشد و یادش نرود با رای چه کسانی در اتاق بیضی نشسته است.

کدخبر: ۳۷۹۴۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    چشم بادامی ها هم درخانه نمی‌مانند!