کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۷۰۵
تاریخ خبر:

خشم ‌همگانی علیه ‌پاکستان ‌پس از خیانت به پنجشیر

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: پاکستان بالاخره آشکارا به کمک طالبان آمد. پنجشیر که تا عصر یکشنبه مقاومت چشمگیری علیه نیروهای طالبان داشت و تعداد زیادی از آنها را به اسارت گرفته بود، ناگهان با کمک نظامی پاکستان به طالب‌ها شکست سختی خورد و دو تن از چهره‌های مهمش را از دست داد.

دو: یکشنبه شب بعد از اینکه فهیم دشتی سخنگوی جنبش مقاومت پنجشیر توئیتی از موفقیت‌های آنها نوشت، خبر رسید که او در حمله طالبان کشته شده است. خبر دقایقی بعد تایید شد و همزمان یک ژنرال ارشد هم در این حملات جانش را از دست داد. پیش از این تصاویر منتشر شده نشان می‌داد که ژنرال فیض حمید رئیس سازمان استخبارات نظامی ارتش پاکستان بنا به دعوت رهبری طالبان به کابل سفر کرده بود تا اختلافات میان سران این گروه بر سر تشکیل یک دولت جدید را حل و فصل کند.

این نخستین سفر یک هیات عالی‌رتبه پاکستانی به کابل پس از تسلط این گروه بر پایتخت به حساب می‌آمد. با انتشار خبر حضور فیض حمید در افغانستان کاربران شبکه‌های اجتماعی نگرانی‌های خود را بابت حضور یک مسئول رده بالای نظامی پاکستان در این کشور اعلام کرده بودند. تنها چند ساعت بعد مشخص شد که این نگرانی بی‌دلیل نبوده است.

سه: فهیم دشتی برادرزاده عبدالله عبدالله و یار نزدیک احمدشاه مسعود بود. او در زمان ترور مسعود در سال ۲۰۰۱ در همان اتاق حضور داشت و دست و چشمش آسیب شدیدی دید. این روزنامه‌نگار افغان با شروع مقاومت در پنجشیر به صف سربازان احمد مسعود پیوست و تبدیل به چهره‌ای مهم در این جنبش شد. اما عمر همکاری‌اش با مسعود جوان طولانی نشد و پهپادهای پاکستانی که او را با شماره موبایلش شناسایی کرده بودند، مستقیما اتوموبیلش را هدف قرار دادند.

چهار: پاکستان تنها کشوری بود که در دهه نود میلادی حکومت طالبان را به رسمیت شناخت. ژنرال‌های پاکستانی نقش اساسی‌ای در تربیت جنگجویان طالب داشتند و سلاح و پول آنها را تامین می‌کردند. با ظهور مجدد این گروه یک‌بار دیگر حمایت اسلام‌آباد از آنها آغاز شد. رهبران ارشد طالب در این کشور آزادانه زندگی می‌کردند و حمایت از افراد مسلح در خاک افغانستان ادامه پیدا کرد.

پنج: براساس گزارش‌هایی که شاهدان و نیروهای مقاومت پنجشیر اعلام کرده‌اند پس از سفر رئیس دستگاه اطلاعاتی پاکستان در چند روز گذشته به کابل‌، شب یکشنبه حدود ۵۰۰ کماندو پاکستانی با استقرار در کوه‌های اطراف پنجشیر، حمله نیروهای طالبان به پنجشیر را هدایت می‌کنند. مولوی حبیب‌الله حسام رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان که در پنجشیر حضور دارد از حملات هوایی پاکستان به نیروهای مقاومت و مردم خبر داد.

ضیا آریانژاد نماینده سابق استان سمنگان نیز در فیسبوک خود نوشته است که پهپادهای پاکستانی استان پنجشیر را با بمب‌های هوشمند بمباران کرده‌اند. برخی منابع هم نوشته‌اند که حدود ۵٠٠ نیروی ویژه پاکستانی در چارچوب قطعه بدری گروه طالبان از فرودگاه بگرام توسط بالگردهای نظامی به پنجشیر انتقال داده شده‌اند. همزمان با این همکاری و همدستی برای تصرف پنجشیر وزیر کشور پاکستان با رد شایعه وجود کمپ پناهجویان در مرز مشترک این کشور با افغانستان گفت: تردد در مرز‌های پاکستان و افغانستان تنها برای افراد دارای مدارک معتبر سفر امکان‌پذیر است. خشم مردم افغانستان نسبت به پاکستان در توئیتر به هشتگی علیه این کشور تبدیل شده است.

شش: صبح دوشنبه طالبان عکسی از خود منتشر کرد که به پنجشیر رسیده است. ویدئوی دیگری نشان می‌داد که پرچم این گروه بر فراز دره پنجشیر بالا رفته است. اما جبهه مقاومت تصرف این منطقه را رد می‌کند. با همه اینها به‌نظر می‌رسد که تدبیر پاکستان در کمک استراتژیک و نظامی به گروه محبوبشان، جنبش مقاومت را به دردسر بزرگی انداخته است.

هفت: احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت علیه طالبان در پنجشیر در یک پیام صوتی در صفحه فیسبوک خود از مردم افغانستان خواست که در گوشه گوشه این کشور علیه طالبان قیام کنند. او در این پیام که در میان خبرهای فرارش به منطقه‌ای امن‌تر منتشر شد، می‌گوید:‌ «حمله دیروز طالبان به وضوح نشان داد که نیروهای بیگانه همسو و در کنار طالبان در مقابل ملت افغانستان از دیرباز قرار داشتند و هنوز حضور دارند.

شهروندان افغانستان در سرتاسر این کشور و خارج از افغانستان قیام عمومی برای عزت و آزادی و سربلندی افغانستان آغاز کنند و فریاد هیهات منا الذله را بلند کنند.» او اضافه می‌کند: «ما با استقبال از اعلامیه علمای دینی، از طالبان خواسته بودیم جنگ را متوقف کنند و اختلافات از راه گفت‌وگو حل شود، اما طالبان بر خلاف تصمیم عالمان دینی، پس از اعلامیه جبهه پنجشیر با تمام قوا حمله کردند.»

کدخبر: ۴۱۲۷۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر