کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۴۲۴۴
تاریخ خبر:

خشم ایرانی‌ها‌ از ‌گستاخی آقای CZ

روزنامه هفت صبح | یک: مدیرعامل صرافی رمزارز بایننس عکسی در توئیتر از مهدی طارمی در لباس تیم پورتو منتشر کرده. اقدامی که باعث تعجب و عصبانیت کاربران ایرانی در فضای مجازی شده. اینکه چرا مدیرعامل صرافی بایننس این عکس را منتشر کرده مشخص است. شرکت او اسپانسر تیم پورتوی پرتغال است و اسم بایننس روی لباس بازیکنان این تیم درج شده. مشکل کاربران ایرانی این است که چرا او عکسی از مهدی طارمی به‌عنوان یک ایرانی را منتشر کرده؟

در حالی‌که ایرانیان طبق قوانین سخت‌گیرانه این شرکت اجازه استفاده از امکانات این صرافی آنلاین را ندارند، عجیب نیست که از یک ایرانی برای تبلیغ آن استفاده شود؟ مدیرعامل بایننس البته احتمالا خبر نداشته طارمی شماره ۹ باشگاه پورتو ایرانی است. یا اگر می‌دانسته هم برای او اهمیتی نداشته. او حتی امکان ثبت منشن پای توئیتش برای عموم کاربران را بسته و تلاش ایرانی‌ها برای متذکر شدن این نکته به او هم به در بسته خورده. بعضی کاربران فقط با کوت کردن این توئیت سعی کردند صدای اعتراض خود را به گوش او برسانند.

دو: ماجرا را اگر بخواهیم بیشتر باز کنیم باید برگردیم به اواسط تابستان امسال. زمانی که شرکت بایننس به دلیل فشار نهادهای نظارتی پولی و مالی بین‌المللی و قوانین مبارزه با پولشویی اعلام کرد احراز هویت برای همه کاربران اجباری است. با این اقدام کاربران داخل ایران شانس انجام معاملات رمز ارز با کمک صرافی بایننس را از دست دادند. کمی بعد حتی به کاربران ایرانی خارج از کشور و افراد ایرانی که شهروند کشورهای دیگر هستند هم اطلاع داده شد که چون ذاتا (By Blood) ایرانی هستند حق استفاده از صرافی بایننس را ندارند.

این تصمیم همان زمان با واکنش خشم‌آلود کاربران ایران مواجه شد چون عملا اقدامی نژادپرستانه تلقی می‌شد. بایننس البته از قبل کاربران ایرانی را از تصمیم خود مطلع کرد و آنها فرصت داشتند رمزارزهای خود را به کیف پول یا صرافی‌های دیگر منتقل کنند. وگرنه بعضی صرافی‌های دیگر هم بودند که بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی حساب ایرانی‌ها را بلوکه کردند و به همین راحتی سرمایه‌شان از دست رفت. در کل نکته طعنه‌آمیز قصه همین است که صرافی بایننس به ایرانی‌ها امکان استفاده از سرویس‌هایش را نمی‌دهد اما از چهره و محبوبیت یک ایرانی (مهدی طارمی) برای تبلیغ برند خود استفاده می‌کند.

سه: حالا چرا کاربران ایرانی به استفاده از صرافی بایننس علاقه داشتند؟ برای خرید و فروش ارزهای مجازی صرافی‌های متعددی وجود دارد اما خیلی از آنها به اندازه پلتفرم بایننس مورد اعتماد نیستند و ممکن است به‌طور ناگهانی حساب کاربران را مسدود کنند. یا شاید حفره‌های امنیتی داشته باشند و مورد نفوذ هکرها قرار بگیرند. خود همین بایننس هم البته در این زمینه خیلی آش دهان سوزی نیست و یکبار در سال ۲۰۱۹ مورد نفوذ هکرها قرار گرفت و ۴۰ میلیون دلار ارز مجازی از آن دزدیده شد که خود بایننس اعلام کرد این مبالغ را به حساب کاربران برگردانده است.

نکته بعدی اینکه کار کردن با همه صرافی‌ها به سهولت بایننس نیست. امکاناتی مثل برنامه‌ریزی برای خرید یا فروش از پیش تعیین شده در محدوده قیمتی مشخص از جمله امکاناتی بود که اولین‌بار در بایننس ارائه شد. نکته مهم‌تر اینکه هر صرافی‌ای نمی‌تواند فهرست کاملی از رمزارزها ارائه کند و در این زمینه دست بایننس از بقیه پُرتر است. با این همه فرصت استفاده از بایننس برای ایرانی‌ها از حدود دو ماه پیش به‌طور کامل از دست رفت.

مدیرعامل این صرافی که ایرانی‌ها حسابی از دست او عصبانی هستند یک چینی به‌نام چانگ‌پنگ ژائو است که با نام مستعار CZ شناخته می‌شود. او در حال حاضر ۴۴ ساله است و از ۱۲ سالگی همراه خانواده‌اش به کانادا مهاجرت کرده. چانگ‌پنگ قبل از ورود به دنیای ارز دیجیتال مشغول کارهایی مثل فعالیت در مک‌دونالد و پمپ بنزین و … بوده تا اینکه کار خود را با برنامه‌نویسی برای بازار سهام ژاپن شروع می‌کند. در سال ۲۰۱۷ پنگ صرافی بایننس را تاسیس کرد و مدتی بعد مجله فوربس میزان ثروت او را ۲ میلیارد دلار تخمین زد.

کدخبر: ۴۲۴۲۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر