کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۸۳۲
تاریخ خبر:

خشم افکار عمومی‌ از‌‌ خوانندگان لس‌آنجلسی در عربستان

روزنامه هفت صبح، گروه ویژه | کنسرت خوانندگان لس‌آنجلسی در نزدیکی شهر جده عربستان با واکنش‌های خشماگین کاربران روبه‌رو شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی عموما با دیدگاه منفی درباره این کنسرت صحبت کردند. دیدگاه‌هایی که از شرکت‌کردن خوانندگان ایرانی در جشنواره سالانه زمستانی عربستان با عنوان «طنطوره» انتقاد کرده و حضور در چنین مراسمی را زیر سوال بردند. هفت‌خواننده لس‌آنجلسی در روزهای پنجشنبه و جمعه به روی صحنه رفتند و بازوهای رسانه‌ای سعودی با قدرت هرچه تمام‌تر آن را پوشش دادند. در این مراسم چه اتفاقاتی افتاد و چرا کاربران به آن نقد دارند؟

*** «طنطوره» از کجا آمد؟
در واقع خبر حضور هفت خواننده لس آنجلسی در جشنواره طنطوره عربستان بهت و حیرت اهالی موسیقی حتی طرفداران این دسته از خواننده هارا برانگیخته است. وسط کرونا و در میانه جنگ روانی سعودی ها علیه ایران بلند شوید و بروید در آنجا و برای سالن های خالی کنسرت بدهید !

بیایید گزارش را مرور کنیم : در سومین دوره این جشنواره ، برای اولین‌بار هفت‌خواننده ایرانی شرکت کردند و دوشب آخر این جشنواره به موسیقی ایرانی با عنوان «شب فارسی» اختصاص یافت. «موسیقی بدون مرز» هم به‌نوعی شعار این فستیوال بود. در شب اول این کنسرت که پنجشنبه ۱۵اسفند برگزار شد، خوانندگانی از جمله لیلا فروهر، شادمهر عقیلی، اندی و شهرام شب‌پره حضور داشتند. آرش، ابی و ساسی‌مانکن نیز دیگر خوانندگانی بودند که در شب دوم این برنامه در ۱۶اسفند برنامه اجرا کردند.

*** عجایب «طنطوره»
* یک:مهم‌ترین و اصلی‌ترین انتقاد کاربران نسبت به نفس حضور خوانندگان لس‌آنجلسی در این برنامه است. آن‌ها به‌طور مثال می‌گویند، چرا ابراهیم حامدی که آهنگی مانند «خلیج فارس» را خوانده، حاضر شده در مراسمی که سعودی‌ها آن‌ را ترتیب داده و این‌روزها دشمنی‌شان با ایران کاملا مشخص است، حضور پیدا کند. یا مثلا شادمهر عقیلی که آهنگ ضدجنگی به نام «من رویایی دارم» را در کارنامه خود دارد، آن را در این برنامه و در کشوری که خودش یکی از مسببین جنگ‌افروزی‌های منطقه است، اجرا کرد.

* دو: سوال دیگر آن است که اگر واقعا طبق شعار این فستیوال، قرار بود «موسیقی بدون مرز» باشد، چرا از خوانندگان داخی ایران نیز کسی دعوت نشده بود؟

* سه: صندلی‌های خالی از دیگر نکته‌های این مراسم بود. با وجود آنکه در پخش زنده این مراسم به هیچ عنوان تصویری از جایگاه تماشاگران منتشر نشد اما با بررسی تصاویر و ویدئوهای دیگر می‌توان دریافت، نهایتا ۲۰نفر در حال تماشای این برنامه بودند‍! عجیب‌تر آنکه در این فستیوال عموما هر خواننده یک شب برنامه داشت اما هفت‌خواننده لس‌آنجلسی در دوشب برنامه اجرا کردند و هرکدام نهایتا پنج یا شش ترانه اجرا کردند.

* چهار: علامت سوال بعدی این است که آیا در کنسرت و آن فستیوال، احتمال ابتلا به کرونا وجود نداشت؟

* پنج: پوشش گسترده رسانه‌های فارسی‌زبان سعودی از این مراسم جزو نکات حاشیه‌ای آن بود. شبکه
«ام.بی‌.سی‌پرشیا» آن را به‌طور زنده و کامل پخش کرد. شبکه «ایران‌اینترنشنال» در خبرهای خود دائما به این فستیوال اشاره و بخش‌هایی از آن را پخش می‌کرد و سایت «ایندیپندنت فارسی» نیز که متعلق به سعودی‌هاست، گزارش‌های نوشتاری بسیاری درباره این برنامه منتشر کرد.

* شش: این را هم باید اضافه کرد که عموم اجراهای ایرانی ها در این جشنواره از کیفیتی بسیار پایین برخوردار بود که حتی در میان علاقه‌مندانشان هم بازتاب بسیار بدی داشته است .

*** واکنش‌های کاربران
بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی را به نقل از سایت فرارو مرور می‌کنیم.

* ابراهیم داروغه‌زاده از مدیران سینمایی کشور در این‌باره در توئیتی نوشت: «بن‌سلمان دستش به خون هزاران کودک یمنی آغشته و در مشکلات سال‌های اخیرِ مردم ایران مهمترین سهم را دارد، می‌دانیم پول‌های سعودی مهمترین انگیزه ترامپ برای تحریم‌های ایران بود. حالا چرا شادمهر و ابی باید برای این قصاب خونخوار خوش‌رقصی کنند؟ چرا با دشمن مردم ایران دوستی می‌کنند؟ چرا؟»

* ویدئویی از بخشی از این قطعه که شادمهر عقیلی می‌خواند «دنیایی که بمب و موشک نمیسازه، موشک روی خوابِ کودک نمی‌ندازه» بار‌ها همرسانی شده و مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است. کاربری در این‌باره نوشته است: «شادمهر جان یک سرچی بزن ببین صاحب مجلسی که داری از او پول می‌گیری و براش می خونی چندهزار زن و کودک رو فقط تو یمن کشته! کاش برای یک مشت دلار خودفروشی نکنیم.»

* کاربران زیادی از همین زاویه به انتقاد از شادمهر عقیلی پرداخته‌اند. ویدئو‌ها و تصاویری از حملات هوایی عربستان به یمن و آسیب‌هایی که به کودکان یمنی واردشده منتشر کرده‌اند.

* کاربرانی هم به این نکته اشاره کرده بودند که شادمهر عقیلی پیش‌تر اعلام کرده بود، در کشور‌های عربی کنسرت اجرا نمی‌کند، اما حالا به عربستان رفته است. فردی نوشت: «آقای شادمهر از شما انتظار دیگه‌ای می‌رفت. نگذارید خاطراتمون از شما خراب بشه. اجازه بدید وقتی اسم شما میاد یاد یاس کبود بیفتیم. یاد این بیفتیم که گفتی، چون اجازه بردن نام خلیج فارس رو بهتون نمیدن، دیگه در سرزمین‌های عربی کنسرت اجرا نمی‌کنید.»

* برخی کاربران می‌گویند که آیا ابراهیم حامدی آهنگ مشهور «خلیج فارس» را می‌تواند در عربستان سعودی اجرا کند؟

کدخبر: ۳۱۳۸۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • par_1356

    واقعا خاک برسر خوانندگان ایرانی که برای بدست اوردن پول چه کارهایی که نمیکنند درا ین شرایط سخت به عربستان رفتن وبا دشمن ای رانیها دوست شدن