کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۹۱۵۱۹
تاریخ خبر:

خسارت سیل به ده ها شهر و روستا / آخرین آمارها و خبرها از سرتاسر کشور

آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه ها،‌ در خوزستان، کهکیلویه و بویر احمد،‌ چهار محال و بختیاری،‌ ایلام، لرستان، جنوب آذربایجان غربی،‌ زنجان،‌ کردستان و کرمانشاه در روز سه شنبه در اطلاعیه ستاد بحران مورد توجه قرار گرفت.
در روز چهارشنبه نیز این ستاد در باره آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه ها در خوزستان،‌ کهکیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، ایلام،‌ لرستان، کرمانشاه،‌ زنجان، مرکزی،‌ قم،‌ غرب اصفهان،‌ غرب فارس،‌ شمال بوشهر و مناطق شمال استانهای قزوین، البرز،‌ تهران، سمنان و دامنه های جنوبی البرز هشدار داد.
هشدارهای ستاد بحران کماکان ادامه دارد و آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه ها در ایلام، خوزستان، بوشهر،‌ کرمانشاه، زنجان،‌ لرستان، مرکزی، همدان، غرب و جنوب فارس، کهکیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، مناطق شمالی استانهای قزوین، البرز و تهران در دامنه های جنوبی البرز امروز پنجشنبه مورد تاکید قرار گرفته است.
با تداوم وضعیت بحرانی و بدنبال بارش های شدید و وقوع سیل در استانهای خوزستان، لرستان و ایلام، اعلام شد که ستاد مدیریت بحران کشور عصر امروز به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تشکیل می شود.
قرار است در این ستاد تدابیر لازم برای رسیدگی به سیل زدگان و جبران خسارت ها اندیشیده شود.
به دنبال بارش های شدید و وقوع سیل در استانهای خوزستان، لرستان و ایلام، معاون اول رئیس جمهوری در تماس های تلفنی جداگانه‌ با استانداران این استانها، پیگیر وضعیت امدادرسانی به سیل زدگان شد و دستورات لازم را در این ارتباط صادر کرد.
اسحاق جهانگیری در گفتگوی تلفنی با استانداران خوزستان، لرستان و ایلام ضمن اطلاع از جزئیات وقوع سیل در این استانها، خواستار تسریع در ارزیابی خسارتهای وارده و امدادرسانی فوری به سیل زدگان شد.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گزارشی با اشاره به بارش‌های دو روز گذشته، خبرداد که امدادگران خدمات لازم را به ۵۴۰ نفر گرفتار در سیل در ۹ استان کشور ارائه کردند.
ناصر چرخساز گفت که استان های لرستان، ایلام، کرمانشاه، فارس، خوزستان، چهارمحال ، همدان، کردستان و آذربایجان شرقی بدنبال بارش های اخیر، با سیل و آبگرفتگی مواجه شدند.

** طغیان رودخانه در خوزستان
معاون سازمان آب و برق خوزستان نیز در باره احتمال طغیان رودخانه در سواحل چهار شهر خوزستان هشدار داد.
معاون سازمان آب و برق خوزستان وضعیت رودخانه دز را بحرانی اعلام کرد و گفت: سواحل رودخانه های کارون و دز در شهرستان های دزفول، باوی، اهواز و کارون در معرض طغیان رودخانه قرار دارند.
هوشنگ حسونی زاده اظهار کرد: ورودی آب به مخزن سد دز چهارشنبه شب تا هشت هزار مترمکعب برثانیه رسید و با توجه به افزایش ارتفاع آب حجم خروجی این سد روی چهار هزار و ۵۰۰ مترمکعب برثانیه تنظیم شد.
وی افزود: با کاهش ورودی به این سد، اکنون حجم آب وارد شده و خارج شده متعادل و روی چهارهزار و ۵۰۰ مترمکعب برثانیه تنظیم شده است.
حسونی زاده حجم ورودی به این سد را بی سابقه عنوان کردو افزود: هواشناسی خوزستان پیش بینی بارندگی قابل ملاحظه و بالای ۱۰۰ میلیمتر را در بالادست سد دز پیش بینی کرده است به همین دلیل خروجی سد دز در همین اندازه باقی می ماند.
وی باز شدن همه دریچه های سد دز را رد کرد و گفت: خروجی این سد تا شش هزار مترمکعب برثانیه را نیز می تواند رهاسازی کند.
حسونی زاده با بیان اینکه وضعیت سد کرخه بحرانی نیست اظهار کرد: ورودی سد کرخه دو هزار و ۴۰۰ مترمکعب بر ثانیه است اما به دلیل اینکه این سد فضای خالی دارد می توان ورودی را کنترل کرد.
وی خاطرنشان کرد: وضعیت رودخانه دز بحرانی است اما با کنترل هایی که روی کارون انجام می دهیم وضعیت را مدیریت می کنیم.
معاون سازمان آب و برق خوزستان نسبت به طغیان رودخانه کارون در اهواز نیز هشدار داد و تصریح کرد: سیلاب رودخانه در اهواز ممکن است تا سه هزار مترمکعب برثانیه برسد.
عضو ستاد بحران خوزستان با بیان اینکه هشدارها از یک هفته پیش نسبت به طغیان رودخانه ها داده شده است افزود: سواحل تمام شهرستان های مسیر دز و کارون شامل دزفول، اهواز، باوی و کارون در معرض طغیان رودخانه قرار دارند.
وی با بیان اینکه هشدارهای لازم به سیستم های شهری و شرکت های آب و فاضلاب داده است، از مردم این شهرستان ها خواست که از مسیر رودخانه فاصله بگیرند.
با طغیان رودخانه دز از بامداد پنجشنبه، تعدادی از روستائیان دزفول، بخش شاوو شوش و عشایر در محاصره سیل قرار گرفتند.
*آخرین وضعیت خسارت سیلاب در همدان
مدیرکل مدیریت بحران استان همدان گفت: سیلاب به چندین خانه روستایی و شهری، مزارع، استخرهای پروش ماهی و مدرسه خساراتی وارد کرده است.
علیمردان طالبی افزود: سیلاب بیشتر به خانه های روستاهای نهاوند وارد شده که با همکاری تیم های امدادی آب از منازل مسکونی تخلیه شده است.
وی بیان کرد: همچنین آب به یکی از مدارس ابتدای واقع در روستای لیلان نهاوند وارد شده که با توجه به تعطیل بودن این مدرسه در روز پنجشنبه، مشکلی ایجاد نشده است.
وی اضافه کرد: طغیان رودخانه گاماسیاب به استخرهای پرورش ماهی حاشیه این رودخانه خسارت وارد کرده و موجب جابجایی ماهی ها به نقاط دیگر شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استان همدان اظهار کرد: بالا آمدن آب رودخانه ها و جاری شدن سیلاب به مزارع و مناطق کشاورزی نیز خساراتی وارد کرده است.
طالبی تصریح کرد: بیشترین علت طغیان آب رودخانه ها و جاری شدن سیلاب لایروبی نکردن رودخانه ها و کانالها و کوچک شدن دهانه پل ها است.
وی گفت: با توجه به اینکه بیشتر کانال های کشاورزی در مناطق روستایی از وسط اماکن مسکونی می گذرد ولی اقدام برای پاکسازی و لایروبی آنها صورت نمی گیرد.
وی تاکید کرد: برخی از روستانشینان زباله و فضولات حیوانی را نیز در رودخانه و کانالها ریخته که این امر موجب مسدود شدن مسیر آب و بروز سیلاب هنگام بارندگی می شود.
وی همچنین اظهار کرد: با وجود اینکه فاصله منزل مسکونی از حاشیه رودخانه باید مطابق با استاندادهای لازم باشد ولی در بیشتر نقاط بخصوص نهاوند شاهد تجاوز به حریم رودخانه ها هستیم.

** خسارت سیل در استان کرمانشاه
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: بارش هایی که دهه اول فروردین ماه در سطح استان به وقوع پیوست ۲۱۸ میلیارد ریال خسارت به بار آورد.
بهرام سلیمانی اظهار کرد: این مقدار خسارت به زیرساخت های راه، کشاورزی و مسکن وارد آمده که بیشترین آن به بخش راه و جاده بود.
وی با بیان اینکه از مجموع ۲۱۸ میلیارد ریال خسارت وارده، ۱۰۸ میلیارد ریال آن در بخش راه بوده است، گفت: ۶۹ میلیارد ریال خسارت نیز در بخش کشاورزی بوده است.
سلیمانی همچنین با اشاره به وارد آمدن خسارت ۴۱ میلیارد ریالی به بخش اماکن مسکونی، افزود: بارندگی دهه اول فروردین خساراتی را به ۵۰ مسکن شهری و ۳۲ مسکن روستایی وارد آورد.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری کرمانشاه اشاره ای نیز به بارندگی چهار روز گذشته سطح استان داشت و گفت: هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت ها صورت نگرفته است اما شواهد بیانگر آن است که خسارت های وارده در پی بارندگی های اخیر به شدت خسارات ناشی از بارندگی های دهه اول فروردین نیست.
وی در پایان با منتفی ندانستن احتمال طغیان رودخانه ها از دامداران و عشایر خواست تا اطلاع ثانوی از حضور در حاشیه رودخانه ها، مسیل ها و مناطق مستعد وقوع سیل و رعد و برق پرهیز کنند.
میانگین بارندگی های استان کرمانشاه در طول چهار روز اخیر به ۷۷ میلی متر رسید که بیشترین آن از سرارود در بخش مرکزی کرمانشاه با ۱۲۷ میلیمتر و کمترین بارش نیز از قصرشیرین با ۴۱ میلیمتر گزارش شد، ضمن اینکه بارش در شهر کرمانشاه نیز به ۸۴ میلیمتر رسید.

**هشدار مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در خصوص جاری شدن سیل
مدیرکل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری در خصوص آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیل در استان به عشایر، حاشیه نشینان رودخانه ها و کشاورزان هشدار داد.
ستار فرهادی اظهار داشت: با توجه به بارندگی های اخیر، احتمال سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و همچنین جاری شدن سیل در برخی مناطق چهارمحال و بختیاری وجود دارد.
وی تأکید کرد: عشایر، حاشیه نشینان رودخانه ها و کشاورزان چهارمحال و بختیاری از سکونت و توقف در مناطق مرتفع، حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنند.
فرهادی افزود: پرورش دهندگان ماهی، کشاورزان، باغداران، زنبورداران و گلخانه داران نیز اقدامات حفاظتی لازم را در این خصوص انجام دهند.
وی تصریح کرد: کشاورزان از سم پاشی مزراع پرهیز و تا پایان هفته نسبت به کوددهی مزارع و باغات خود اقدام کنند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری بیان داشت: فرمانداران، شهرداران و دستگاه های اجرایی امدادی در شهرستان های ۹ گانه استان برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی در حالت آماده باش کامل قرار دارند.
وی اضافه کرد: با توجه به پیش بینی بارندگی، بروز اختلال در راه های ارتباطی چهارمحال و بختیاری دور از انتظار نیست.
فرهادی عنوان داشت: به همین منظور، فرمانداران، بخشداران و شهرداران چهارمحال و بختیاری باید تمهیدات لازم برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی را بیندیشند.

** وضع بحرانی دلفان لرستان
بارش شدید باران و طغیان رودخانه ها در چند روز اخیر شهرستان دلفان لرستان شرایطی را ایجاد کرده فرماندار این شهرستان وضعیت بحرانی توصیف کرد.
بارش سنگین باران که درسه روز گذشته و طغیان رودخانه های سطح شهرستان موجب جاری شدن سیلاب در شهر نورآباد و بسیاری از مناطق روستایی دلفان شد و خسارت فراوانی را بر جای گذاشته است.
رودخانه های گچینه و باد آور شهر نورآباد که در چند سال گذشته خشک شده بودند بر اثر بارش سنگین باران چند روز گذشته طغیان کرد.
فرماندار شهرستان دلفان لرستان با بحرانی خواندن وضعیت شهرستان دلفان خواستار کمک رسانی و ارسال ماشین آلات برای کمک به سیل زدگان این شهرستان شد.
جعفر طولابی افزود : حجم خسارت وارده به این شهرستان بسیار سنگین است و امکانات موجود ستاد مدیریت بحران شهرستان پاسخگویی حجم خسارات وارده نیست.
طولابی افزود : ۵۰ درصد معابر و خیابانهای اصلی شهر نورآباد دچار آب گرفتگی شد و خسارت فراوانی به پل های ارتباطی و ابنیه و تاسیسات زیرساختی شهری و دیواره های ساحلی رودخانه ها وارد شده است .
وی افزود : همچنین سیل خسارت فراوانی به اثاثیه منازل مسکونی و اموال مردم در مغازها زده است .
این گزارش حاکیست سیل همچنین خسارت زیادی را به مناطق روستایی بخصوص روستاهای حاشیه رودخانه های شهرستان دلفان وارد کرده است .
فرماندار دلفان گفت : تعدادی از روستاها از شب گذشته در محاصره سیل هستند و بسیاری از راههای ارتباطی روستایی این شهرستان قطع شده و مردم با مشکلات فراوانی مواجه اند.
وی افزود: ارتباط مخابراتی تلفن ثابت و همراه در مناطق روستایی دلفان قطع شده ، فرستنده تلویزیونی دلفان از غروب چهارشنبه قطع است و برنامه های تلویزونی در این شهرستان قابل رویت نیست .
وی گفت : ستاد بحران شهرستان دلفان تمام توان خود را برای جلوگیری از خسارت بیشتر بکار گرفت و با تشکیل جلسات و بسیج امکانات موجود توانست با مهار بخشی از سیلاب از خسارت بیشتر و تلفات جانی جلوگیری کند.
وی ، حجم اولیه خسارت را ۷۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت : این خسارت برآورده اولیه در شهر نورآباد و با محاسبه کامل در شهر و مناطق روستایی که به طور حتم خسارت بیش از این مبلغ خواهد بود.
شهرستان دلفان با ۱۵۰هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان لرستان واقع شده است.

** قطع ارتباط راه ارتباطی ۸۰ روستا در الیگودرز
بخشدار ززوماهرو الیگودرز گفت : براثربارش شدید باران راه ارتباطی ۸۰ روستا دهستان ماهرو قطع شده و ۱۰واحدمسکونی نیز در منطقه ززو ماهرو تخریب شده است.
محمد قدمی افزود: هم اکنون نیروهای امدادی و بسیج همگانی نهادهای مربوطه و مردم منطقه در حال بازگشایی راه ارتباطی این روستاهای هستند.
وی گفت: همچنین جاری شدن سیل خسارات زیادی به شیلات و بخش کشاورزی این منطقه وارد کرده است .
طبق گزارش اداره هواشناسی الیگودرز بیشترین بارش استان مربوط به ایستگاه شول آباد به میزان ۲۴۸ میلی متر است .
بخش زَز و ماهرو یکی از بخش‌های شهرستان الیگودرز در استان لرستان است.
این بخش دارای سه دهستان زز شرقی ، زز غربی و ماهرو است و مرکز بخش ززو ماهرو شهرشول‌آباد است.

** امدادرسانی به ۴۴ خانوار کرمانشاهی گرفتار در سیلاب
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه از امداد رسانی به ۴۴ خانوار کرمانشاهی گرفتار در سیلاب خبر داد.
جهانگیر پورحسن اظهار کرد: به دنبال اطلاعیه و اخطاریه های صادر شده از سوی هواشناسی استان به تمامی پایگاه های خود در شهرستان ها آماده باش داده و تیم های عملیاتی خود را نیز تجهیز کردیم.
وی افزود: در این مدت یکصد تیم پنج نفره برای انجام عملیات امداد و نجات به همراه ابراز و تجهیزات لازم در حالت آماده باش بودند که خوشبختانه با حضور به موقع این تیم ها ۲۱۱ نفر از مردم استان که گرفتار سیلاب شده بودند امدادرسانی شدند.
پورحسن با اشاره به وقوع هشت مورد سیل و آبگرفتگی در سطح استان، گفت: حدود ۱۵۰ نفر از همکاران ما به صورت شبانه روزی در این چهار روز مشغول امدادرسانی به مردم بودند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه با بیان اینکه ۳۰ دستگاه آمبولانس و خودروی کمک دار امدادی برای امداد رسانی به کار گرفته شد، گفت: ۲۱۸ بسته غذایی نیز بین افراد آسیب دیده توزیع شد.
وی در ادامه به اعزام نیروهای امدادی جمعیتی هلال احمر کرمانشاه به استان های ایلام و لرستان اشاره و اظهار کرد: بالگرد جمعیت امروز (پنجشنبه) برای امدادرسانی به سه فرد گرفتار شده در ایلام به این استان و یک تیم هشت نفره نیز برای امدادرسانی به پنج خانوار عشایری در نورآباد لرستان عازم منطقه شدند.
پورحسن گفت: با توجه به اینکه هنوز احتمال بارندگی وجود دارد نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر کرمانشاه در حالت آماده باش به سر می برند.

** اهالی روستاهای دزفول در محاصره سیلاب
معاون عمرانی فرماندار دزفول گفت:اهالی روستاهای عباس آباد و زاویه گرفتار در سیلاب رودخانه دز با تلاش همه دستگاههای اجرایی از محاصره سیلاب نجات یافته و به محل امن منتقل شدند.
در پی طغیان رودخانه دز تعدادی از روستاهای پایین دست این رودخانه در محاصره سیلاب قرار گرفتند.
عبدالحسین پوررکنی افزود:برای انتقال و جابجایی اهالی روستای عباس آباد و روستاهای زاویه دزفول علاوه بر تجهیزات و امکانات خودرویی دستگاههای اجرایی این شهرستان نیروهای بسیج ، سپاه و ارتش وارد عمل شدند.
وی اظهار کرد:خوشبختانه طغیان رودخانه دز تاکنون تلفات جانی نداشته اما خسارات سنگینی به تاسیسات شهری و روستایی و بخش کشاورزی وارد کرده که پس از فروکش کردن سیلاب میزان خسارات بررسی و اعلام می شود.
شهردار دزفول نیز گفت:تمام ناوگان اتوبوسرانی ، خودرویی و تجهیزاتی شهرداری دزفول از چهارشنبه شب تاکنون در حال امداد رسانی به اهالی روستاهای گرفتار در سیلاب می باشند.
محمدرضا کرمی نژاد افزود:طبق استعلام صورت گرفته از سد دز دبی رودخانه دز در حال حاضر ۴۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه می باشد و از این میزان بیشتر نخواهد شد.
وی افزود: از آنجا که قرار است در ساعات آینده دریچه های کشاورزی سد دز برای تخلیه رسوب پشت دیواره سد باز شوند لذا غلظت و کدری آب رودخانه دز عصر پنجشنبه افزایش می یابد.
شهردار دزفول همچنان از شهروندان خواست از نزدیک شدن به حریم رودخانه دز خودداری کنند و مسیر جاده ساحلی و خیابان های منتهی به ساحل رودخانه دز را برای امداد رسانی خودروهای امدادی و آتش نشانی باز کنند.
کرمی نژاد گفت:گودال ۴۰ هزار متر مربعی برج طاووس اطراف میدان مادر مشرف بر رودخانه دز به دلیل گودبرداری عمیق مملو از آب شده و خطر ریزش دیواره و بخشی از جاده ساحلی دزفول را تهدید می کند.
وی همچنین خسارت وارده به امکانات ، تجهیزات و وسایل رفاهی و تفریحی شهرداری و بخش خصوصی در بوستان علی کله در پایین دست سد تنظیمی و نیز بوستان های علی مالک ، ولیعصر و رعنا را بسیار سنگین دانست و گفت:به رغم هشدار ۴۸ ساعت گذشته به واحدهای تجاری بخش خصوصی در ساحل رودخانه دز تعدادی از واحدها وسایل و تجهیزات خود را جمع آوری نکرده و آنها را آب برد.
کرمی نژاد از نجات سه نفر از ساحل رودخانه دز خبر داد و گفت: این افراد مسافرانی بودند که در ساحل رودخانه مستقر شده و در محاصره آب قرار گرفته بودند که نجات یافتند.
در پی طغیان رودخانه دز و جاری شدن سیلاب در جاده ساحلی دزفول بسیاری از شهروندان از صبح پنجشنبه در اطراف ساحل این رودخانه و نیز بر روی پل های این شهر تجمع کرده اند.
وسایل و تجهیزات برخی واحدهای تجاری و روستوران های مستقر در ساحل رودخانه دز در سیلاب این رودخانه شناور می باشند.
بخشدار شهیون دزفول نیز گفت:به دلیل عدم آنتی دهی تلفن همراه در منطقه احمد فداله و دره کاید که از جمله مناطق سخت گذر و کوهستانی دزفول اطلاع دقیقی در دست نیست اما برخی اهالی از بارش شدید باران و تگرگ و طغیان مسیل ها در این بخش خبر دادند.
هوشنگ عبداللهی افزود:برای اطلاع از وضعیت عشایر و اهالی ساکن در این مناطق در خواست اورژانس هوایی شده اما به دلیل وزش باد شدید در منطقه امکان پرواز بالگرد تا این لحظه میسر نشده است.
وی اظهار کرد:به دلیل آبگرفتگی جاده روستای سزار و لیوس تردد در این جاده به سختی انجام می شود ضمن اینکه برق مناطقی از این بخش بر اثر وزش باد شدید و باران قطع شده است.
بارش شدید باران در مناطق بالادست سدهای کرخه و دز موجب افزایش حجم آب ورودی به دریاچه های این دو سد شده است.
سد دز از ساعات اولیه بامداد امروز سر ریز شده و آب از ارتفاع ۳۵۲ متری تاج این سد سر ریز شده است.
بارش باران از دقایقی پیش در دزفول آغاز شده است.

** روستاهای شوش خوزستان در محاصره سیلاب
فرماندار شوش گفت: بر اثر طغیان رودخانه دز تعدادی از روستاهای بخش شاوور این شهرستان در شمال استان خوزستان در محاصره سیلاب قرار گرفتند.
رضا نجاتی گفت: طغیان رودخانه دز موجب شده تا تعدادی از روستاهای پایین دست این رودخانه در مسیر آهو دشت در بخش شاوور در محاصره سلاب قرار گیرند.
وی اظهار کرد: در بخش مرکزی شوش نیز چند روستا در محاصره سیلاب قرار گرفته که کار تخلیه اهالی این روستاها و کمک رسانی به آنان با بسیج تمام امکانات شهرستان شوش آغاز شده و در حال انجام است.
فرماندار شوش افزود: تجهیزات خودرویی این شهرستان برای جابجایی اهالی روستاهایی که در محاصره سیلاب قرار گرفته اند وارد عمل شده و تمام دستگاههای اجرایی و خدماتی نیز با تمام ظرفیت در حال کمک رسانی هستند.
وی افزود: تا این لحظه گزارشی از تلفات احتمالی ناشی از سیلاب رودخانه دز گزارش نشده اما خسارت وارده به مزارع کشاورزی و روستاهای بخش شاوور بسیار سنگین است.
افزایش دبی رودخانه دز از نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه روستاهای پایین دست این رودخانه را تهدید می کند.
دبی رودخانه دز که در شرایط عادی ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه می باشد در حال افزایش تا ۴۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه است.
شهرستان شوش در فاصله ۱۰۰ کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان واقع شده و دارای بیش از ۲۲۰ روستاست.

**شهردار دزفول: خسارت ناشی از طغیان رودخانه دز سنگین است
شهردار دزفول از خسارت سنگین وارده به بوستان تفریحی ساحلی علی کله در پی طغیان رودخانه دز خبر داد.
محمدرضا کرمی نژاد افزود: افزایش دبی رودخانه دز موجب زیر آب رفتن بوستان ساحلی علی کله در پایین دست سد تنظیمی شده لذا امکانات تفریحی و رفاهی این بوستان تخریب شده و یا شدت جریان آب آنها را با خود برده است.
وی ادامه داد:‌علاوه بر امکانات تفریحی و رفاهی شهرداری دزفول، امکانات بخش خصوصی در ساحل رودخانه دز در بوستان علی کله نیز آسیب کلی دیده و بعضا تخریب شده اند.
شهردار دزفول گفت: بوستانهای رعنا، ولی عصر و نیز بخشی از بوستان دولت نیز به زیر آب رفته و امکانات تفریحی و رفاهی آنها آسیب دیده است.
وی همچنین از خسارت وارده به جاده ساحلی دزفول ناشی از طغیان رودخانه دز خبر داد و افزود: جاده ساحلی بر روی خودروها بسته شده است.
کرمی نژاد خسارت وارده به زیرساختهای شهری، امکانات تفریحی رفاهی، بوستانهای ساحلی و نیز پل شناور دزفول ناشی از طغیان رودخانه دز را بسیار سنگین توصیف و بیان کرد:‌ با توجه به شدت جریان آب رودخانه امکان بررسی دقیق خسارات فعلا وجود ندارد.
وی گفت:‌ تمام امکانات شهرداری دزفول برای کمک به حادثه دیدگان ناشی از طغیان رودخانه دز و جلوگیری از خسارت بیشتر به تاسیسات شهری بسیج و وارد عمل شده اند.
شهردار دزفول افزود: پیش بینی افزایش دبی رودخانه دز تا ۱۲۰۰ مترمکعب برثانیه شده بود اما دبی این رودخانه تا ۴۵۰۰ مترمکعب برثانیه در حال افزایش است لذا احتمال خسارت بیشتر می رود.
دریاچه سد دز که در سالهای خشکسالی حجم آب آن کاهش یافته بود از نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه سرریز شده است.
آب سرریز شده از ارتفاع ۳۵۲ متری تاج این سد به سمت مناطق پایین دست و شهر دزفول در جریان است.
تعدادی از روستاهای پایین دست رودخانه دز در محاصره سیلاب ناشی از طغیان این رودخانه قرار گرفته اند که در حال تخلیه می باشند.

** طغیان دز/ پل شناور دزفول را سیلاب برد
افزایش دبی رودخانه دز ناشی از سرریز سد دز موجب طغیان این رودخانه در شهر دزفول شد.
سر ریز شدن سد دز در شمال خوزستان در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه موجب طغیان رودخانه دز شده است.
افزایش دبی رودخانه دز همچنین موجب قطع پل شناور این شهر شد.
سیلاب همچنین پل شناور دزفول را حوالی ساعت ۷ بامداد صبح پنجشنبه برد.
بخشی از جاده ساحلی دزفول نیز به زیر آب رفته و امکان تردد در این مسیر وجود ندارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان روز پنجشنبه به ایرنا گفت: میزان ورودی آب به دریاچه سد دز در ساعاتی پیش تا هشت هزار متر مکعب بر ثانیه رسیده که بی سابقه است.
هاشم بالدی افزود: در پی سر ریز شدن سد دز هم اکنون تا پنج هزار متر مکعب آب از این سد رهاسازی می شود و احتمال آبگرفتگی روستاهای پایین دست سد دز وجود دارد.
وی اظهار کرد: تمام ستادهای مدیریت بحران در شهرهای استان خوزستان به حال آماده باش در آمده و اطلاع رسانی لازم برای فاصله گرفتن از حریم رودخانه های کارون ، کرخه و دز صورت گرفته است.
معاون عمرانی فرمانداری دزفول نیز گفت: هشدار لازم به ساکنان حاشیه رودخانه دز داده شده اما خطر همچنان مناطق پایین دست را تهدید می کند.
عبدالحسین پوررکنی افزود: احتمال وارد شدن خسارت به تاسیسات شهری و مزارع کشاورزی شهرستان دزفول ناشی از طغیان رودخانه دز وجود دارد.
بارندگی شدید در استان لرستان در بالادست سدهای دز و کرخه حجم مخازن این دو سد بزرگ را پر از آب کرده است.

جاده شوش-دزفول باطغیان رودخانه دز بسته شد
بارندگی شدید چهارشنبه شب باعث طغیان رودخانه دز و مسدود شدن محور ارتباطی شوش - دزفول شد.

به گزارش خبرنگارایرنا، بارش شدید باران در روزهای گذشته و بالا آمدن آب رودخانه دز سبب بسته شدن این محور در کیلومتر ۱۰ شوش به دزفول شد.
با تلاش راهداران و هدایت پلیس راه شوش از عصر پنجشنبه به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی ، این محور بر روی تردد خودروها بسته شد.
باز شدن دریچه های اضطراری سد دز در شمال خوزستان سبب بالا آمدن آب رودخانه دز شده است.
گفته می شود ورودی آب به دریاچه سد دز به هشت هزار متر مکعب در ثانیه رسیده که در طول عمر ۵۰ساله سد دز بی سابقه است.
ستاد حوادث غیرمترقبه استانداری خوزستان از تداوم بارش های سیل آسا از پنجشنبه شب تا ظهر روز جمعه در اغلب مناطق خوزستان خبر داد.
فعالیت سامانه بارشی از روز دوشنبه سبب بارندگی ها سیل آسا در مناطق شمالی و شرقی استان خوزستان شده است
** سیل در دهلران چند خودرو را با خود برد
بارش شدید باران موجب وقوع سیل در برخی مناطق دهلران و بخش های میمه و زرین آباد شد علاوه بر آبگرفتگی معابر چند دستگاه خودرو را نیز با خود برد.
بارش باران از بامداد روز چهارشنبه در بیشتر مناطق استان ایلام آغاز شده و براساس پیش بینی اداره کل هواشناسی تا روز جمعه نیز تداوم دارد بنابراین احتمال آبگرفتگی معابر و اخلال در تردد وسایل نقلیه و عابران پیاده در این ایام دور از انتظار نیست.
همچنین براساس اعلام ستاد بحران دهلران، وقوع سیل باعث گرفتار شدن ۱۰ نفر از عشایر منطقه خربزان شده که عملیات نجات آنها توسط تیم های امدادی جمعیت هلال احمر در حال انجام است.
ریزش کوه در جاده ارتباطی دنه به زرین آباد نیز موجب مسدود شدن این جاده شده که عوامل راهداری و تجهیزات راهسازی در منطقه حضور یافته و عملیات پاکسازی جاده و بازگشایی آن را آغاز کرده اند.
بارش های شدید باران و تگرگ همچنین باعث وارد شدن خسارت زیادی به مزارع کشاورزی و باغات شهرستان دهلران شده است.
اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان دهلران به منظور آمادگی برای مقابله با حوادث احتمالی هم اکنون در آماده باش هستند تا در صورت نیاز به یاری حادثه دیدگان بشتابند.

کدخبر: ۹۱۵۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ali72p

    یا علییی کی میخونه این همه رو

  • ali72p

    خداروشکر

  • razie4060

    دوروزذ دیگه دادوفریادگوش آسمونوکرمیکنه ک ه کوآب ؟آب نداریم!

  • shaida

    دولت نمی تواند این آبها را مهار کند ودوب اره تابستان میکوید کمبود آب داریم در ضمن باید دولت در این حوادث طیبعی تمام امکان ات را فراهم میکرد چون اخبار اعلام کرده ب ود که آبگرفتی معابر وطغیان رودخانه ها چر ا پیشگیری نکردند غفلت تا چه حد چه استرسی بنده خداها داشتند

  • ali.tehran

    جالبیش اینجاست روی همون رودخونه دزی که پل ساخته شده در زمان دولت احمدی نژاد رو آب برد پلی هست که توی زمان ساسانی ها ساخ ته شده و آخ هم نگفت، یعنی مهندسای هزارپو نصد سال پیش از مهندسین دولت احمدی نژاد م هندستر بودن،تازه اگه پارامتر هایی مثل ما شین آلات مدرن راه سازی رو درنظر نگیریم