کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۶۱۰
تاریخ خبر:

خرید پرریسک خودروی هیبریدی در ایران

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو| داستان خودروهای هیبریدی در ایران هیچ‌وقت به جاهای خوبی ختم نشد. اول قرار بود که این خودروها در تعداد انبوه در ناوگان تاکسیرانی حضور پیدا کنند و در ادامه کم‌کم در بازار جای مدل‌های بنزینی و حتی دوگانه‌سوز را هم بگیرند. اما واردات محدود و قیمت بالایشان باعث شد هیبریدی‌سواری تبدیل به عملی لوکس و پرخرج شود و درنهایت وعده ورود پنج هزار خودروی برقی و هیبریدی به ناوگان حمل و نقل عمومی هم به خاطره‌ها پیوست.

این روزها پرفروش‌ترین خودروهای هیبریدی بازار را لکسوس NX300 اچ، تویوتا پریوس، کیا اپتیمای هیبرید، هیوندای سوناتا هیبرید و تویوتا کمری هیبرید تشکیل می‌دهند. در بین خودروهای لوکس هم ب.ام.و i8 پرچمدار هیبریدی‌هاست. اما بد نیست با چند تا از مشکلات پیشرانه‌های این خودروها آشنا شویم. این مشکلات در خودروهای مدل ۲۰۱۷ به قبل و با کارکردهای بالای ۵۰ هزار کیلومتر حادتر است و بهتر است در صورت شناسایی آنها قبل از خرید خودرو از معامله صرف‌نظر کنید.

باتری‌های ضعیف
باتری‌های خودروی هیبریدی معمولا ضعیف‌تر از باتری‌های خودروهای بنزینی هستند. به این معنی که آنها زودتر به تعویض نیاز دارند. در درازمدت این هزینه ممکن است قابل‌توجه نباشد با توجه به اینکه رانندگان وسایل نقلیه هیبریدی، بسته به عادت رانندگی روزانه، معمولا هزینه کمتری را برای بنزین مصرف می‌کنند اما در صورت نیاز به تعویض هم اقدام فوری لازم است و هم باید هزینه سنگینی را متحمل شوید. تعویض باتری خودروی هیبریدی هزینه بیشتری نسبت به تعویض باتری استاندارد دارد. مضاف بر آنکه به دلیل تحریم گاها مجبور هستید باتری را از کشورهای همسایه سفارش دهید.

سنسورهای اکسیژن
هر دو خودروی بنزینی و هیبریدی از سنسورهای اکسیژن برای نظارت بر میزان اکسیژن نسوخته‌ای که از طریق اگزوز آزاد می‌شود، استفاده می‌کنند. سطح بالای اکسیژن در اگزوز نشان‌دهنده یک مشکل اساسی است که با گذشت زمان و با مراجعه مکرر به پمپ بنزین می‌تواند هزینه بیشتری داشته باشد. در خودروهای هیبریدی ناگزیر به تعویض زودهنگام سنسورهای اکسیژن برای پایین نگه‌داشتن سطح مصرف سوخت هستید که هزینه بالایی دارد.

مبدل کاتالیزوری
اگر تا به‌حال مجبور شده‌اید مبدل کاتالیزوری خودروی‌تان را تعویض کنید، چه هیبریدی باشد یا نه، می‌دانید که این کار یک سرویس جزئی ساده نیست. تعویض مبدل کاتالیزوری بسته به نوع وسیله نقلیه خاص ممکن است پرهزینه باشد و متاسفانه تعویض در خودروهای هیبریدی یکی از تعمیرات پرهزینه آنهاست.

سیستم آلایندگی تبخیری
خودروهای هیبریدی نیز ممکن است معمولا با نشت یا خرابی سیستم انتشار گازهای تبخیری (EVAP) روبه‌رو شوند. این سیستم وظیفه کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای را برعهده دارد و در صورت خرابی شیرها یا خطوط اغلب به تعویض قطعات نیاز دارد.

مصرف سوخت یکسان در بزرگراه‌ها
به‌جز مشکلات ذکرشده بهتر است به این واقعیت هم توجه کنید که مصرف پایین خودروهای هیبریدی واقعیتی مربوط به رانندگی در شهر است. یعنی زمانی که شما مدام از ترمز استفاده می‌کنید. وسایل نقلیه هیبریدی به‌طرز جالبی انرژی را از طریق ترمز احیا می‌کنند. وقتی ترمز می‌کنید، انرژی از طریق گرما آزاد می‌شود. برخلاف خودروهای بنزینی، هیبریدی‌ها از این انرژی برای شارژ مجدد باتری‌های خود استفاده می‎کنند تا دوباره مورد استفاده قرار گیرند. هنگامی که رانندگان هیبریدی وقت زیادی را با سرعت بزرگراه و بدون توقف مکرر کروزکنترل می‌گذرانند باتری‌ها شارژ نمی‌شوند.

کدخبر: ۴۰۰۶۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560792541

    سنگ بزرگ علامت نزدنه