کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۰۹۷
تاریخ خبر:

خرید و فروش چاقوی سربازان آمریکایی در ایران

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | اگرچه آمریکا چندسال پیش سربازانش را یک‌بار در افغانستان و بار دیگر در عراق پیاده کرده، اما امروز می‌توان اسلحه‌های آنها را همین‌جا در تهران پیدا کرد. البته نه سلاح گرم، بلکه فقط سرنیزه‌هایی که به آنها وصل بوده.

فروشنده یکی از این اسلحه‌ها به هفت صبح می‌گوید: «خبر ندارم که سرنیزه‌ها از عراق به اینجا رسیده یا از افغانستان، اما معمولا تعداد اسلحه‌ها و وسایل سربازان آمریکایی که از افغانستان به گمرک می‌رسد، بیشتر از عراقی‌هاست.»

فروشنده روی واتساپ وویس می‌فرستد و اطلاعات اسلحه‌ها را می‌دهد، اما پشت ویترین مغازه‌اش همانطور که انتظار می‌رود خبری از این چیزها نیست، چون اینجا میدان گمرک است و نباید آن را با یک اسلحه‌فروشی در هیوستون تگزاس مقایسه کرد. گاهی وقتی حضوری دم مغازه‌اش از او سراغ یک سرنیزه آمریکایی یا اسلحه‌های سرد دیگر را بگیرید، کمی دوروبر را می‌پاید و حتی می‌خواهد بروید و یک ربع دیگر به مغازه‌اش سری بزنید.

بالاخره هم موضوع قاچاق است و هم اسلحه و می‌خواهد امنیت خودش و مغازه‌اش را هرطور شده حفظ کند. این اسلحه‌ای هم که برای فروش گذاشته معلوم نیست روزی سرنیزه تفنگ یک سرباز آمریکایی بوده یا پلمب‌شده از کشورهای همسایه به میدان گمرک تهران رسیده. مشخص نیست چاقویی که اینجا رسیده آیا روزی در پوست و گوشت بدن کسی چرخیده و داعشی، طالب یا حتی غیرنظامی را مجروح کرده یا اصلا هیچ‌وقت به کار گرفته نشده و در بازار افغانستان و عراق به فروش رسیده است.

هرچه که باشد، وسایل سربازان آمریکایی راحت از سوی قاچاقچی‌ها به فروشنده‌های وسایل سفر و کوهنوردی گمرک فروخته می‌شوند و آنها را معمولا کوهنوردان خریداری می‌کنند. این را فروشنده یکی از همین مغازه‌ها می‌گوید و با این خیال که دارد مشتری‌اش را برای خرید یک هدیه خوب راهنمایی می‌کند، درباره قیمت، کیفیت و جزئیات این محصولات حرف می‌زند.

*** اسلحه آمریکایی چند؟
این اسلحه‌های آمریکایی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارند. بیشتر آنها را خود افغانستانی‌ها پلمب‌شده و لای زرورق به تهران می‌رسانند. اما این فقط اسلحه نیست که از دست آمریکایی‌ها به ایران رسیده. کولبران و قاچاقچی‌ها از مرز، کیسه‌خواب سربازان آمریکایی را هم وارد می‌کنند که قیمتش گران‌تر است. بعضی از آنها تک‌پوش و برخی سه‌پوش هستند.

همگی بازشده به ایران می‌رسند، اما می‌گویند که هیچ‌کدامشان دست‌دوم نیست. ممکن است که سرنیزه‌ها دست‌دوم باشند، اما کیسه‌خواب‌ها حتما دست اول هستند. او کیسه‌خواب تک‌پوش را دو میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان می‌فروشد و سه‌پوش‌هایش هم حدودا چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند. این فروشنده توضیح می‌دهد:

«نمی‌دانم چه اتفاقی برای سرنیزه افتاده و از کجا به اینجا رسیده است. ولی می‌دانم که دست‌دوم و نو آن فرقی با هم ندارد. اهمیت سرنیزه‌ها در این است که صحیح و سلامت باشند و سیم‌چین‌هایشان کار کنند.»او عکس یکی از نمونه‌های فروخته‌شده‌اش را نشان می‌دهد و می‌گوید پلمبش را برای مشتری باز کرده است. همین ماه پیش آن را به قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به مشتری‌اش تحویل داده است.

*** کمپینگ و کوهنوردی با سلاح سربازان جنگی
حالا اصلا این سرنیزه‌ها چیستند و برای چه اینجا خریدوفروش می‌شوند؟ کسی چاقو یا همان سرنیزه‌های آمریکایی را نمی‌خرد که با آن سیب‌زمینی و پیاز پوست بکند. اینها از وسایل لازم کوهنوردان حرفه‌ای هستند. از این چاقو به عنوان سرنیزه برای تفنگ‌های M9 استفاده شده، اما احتمالا بعد از سربازها، گیمرها بیشترین آشنایی را با این اسلحه‌ها دارند و می‌دانند این کاردها به چه دردی می‌خورد.

ماجرا این است که با اتصال سرنیزه به یک سلاح گرم، این سلاح عملا حکم یک نیزه یا شمشیر را پیدا می‌کند و می‌توان از آن در جنگ‌های تن‌به‌تن استفاده کرد. کارد M9 در سال ۱۹۸۶ توسط ایالات متحده آمریکا به عنوان کارد و سرنیزه رزمی و نظامی ساخته و وارد ارتش آمریکا شد. فروشنده، این سرنیزه‌ها را با کابار، چاقویی برای همین کار مقایسه می‌کند و توضیح می‌دهد:

«آلیاژ M9 نسبت به کابار سخت‌تر و محکم‌تر است، با این تفاوت که M9 به سیم‌چین هم تبدیل می‌شود و قلمش هم فایبرگلاس درجه‌یک است.» منظور او از سیم‌چین این است که سوراخی وسط قسمت فلزی چاقو درست شده که با آن می‌شود انواع سیم‌ها را برید. علاوه‌براین کوهنوردهایی که برای کمپینگ از این چاقوها می‌خرند، از آن به عنوان تسمه‌بر، برای بریدن کابل و سیم هم استفاده می‌کنند.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۷۵۰۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر