کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۵۷۵
تاریخ خبر:

خرید و فروش ماشین دست‌دوم با پنج کلیک

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | ‌شانس یک در هزار برای خرید خودرو صفرکیلومتر از کارخانه، چاره‌ای جز اعتماد به خودروهای دست‌دوم برایمان باقی نگذاشته. در چنین شرایطی خیلی‌ها با توجه به قیمت، دور خودروهای صفرکیلومتر را خط کشیده‌اند و در آگهی‌ها به دنبال یک خودرو دست‌دوم خوب و تمیز می‌گردند. دیگر لازم نیست مثل گذشته از کار و زندگی‌تان بزنید و در شلوغی بازار خودرو دنبال ماشین موردنظرتان بگردید.

به‌عنوان فروشنده هم لازم نیست تمام وقتتان را برای پیدا کردن مشتری تلف کنید؛ سایت‌های مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند و کار را چه برای فروشنده‌ها و چه برای خریداران راحت‌تر کرده‌اند. علاوه‌بر سایت‌های فروش کالای دست‌دوم، برخی دیگر به صورت تخصصی کار خرید و فروش خودرو را برعهده دارند. بعضی از آنها امکاناتی مثل بازدید کارشناسی، تخمین قیمت خودرو، پروفایل مدل‌های مختلف و نظرات راننده‌ها، امکان درخواست خودرو و … را ارائه می‌کنند.

بعضی دیگر هم مستقیم خودرو را از مالک می‌خرند و در نمایشگاه‌های مختلف می‌فروشند. در اینجا پنج نمونه از سایت‌های خرید و فروش خودرو؛ یعنی همراه ‌مکانیک، باما، ایران‌پلاک، بانی خودرو و خودرو۴۵ را بررسی کرده‌ایم تا ببینیم هرکدام از آنها چه امکاناتی در اختیار فروشنده‌ها و خریداران خودرو دست‌دوم گذاشته‌اند. تعداد آگهی‌های منتشرشده در این سایت‌ها بین ۹۰۰ تا ۳۰هزار خودرو متفاوت است.

*** ‌همراه‌مکانیک؛ نمره هشت از ۱۰
بعید است ابزاری برای خرید یا فروش خودرو لازم داشته باشید و سایت همراه‌مکانیک نتواند کمکتان کند. اگر بخواهید آگهی‌های مربوط به خودرو موردنظرتان را پیدا کنید، فیلترها به خوبی به کارتان می‌آیند. در فروشگاه آنلاین همراه‌مکانیک می‌توانید محدوده قیمت موردنظر، محدوده کیلومتر کارکرد خودرو، شهر محل سکونت فروشنده، مدل خودرو، گیربکس اتوماتیک و دنده‌ای و محدوده سال تولید را بر اساس بودجه‌تان انتخاب کنید.

قیمت‌ها در آگهی‌های فروش نمایش داده نمی‌شود، اما لازم نیست ناامید شوید. همراه‌مکانیک ایده‌ متفاوتی برای نمایش قیمت خودرو به خریداران واقعی دارد، طوری که می‌توانید قیمت هر آگهی را استعلام کنید. بعد از وارد کردن شماره موبایل، قیمت خودرو دست‌دوم برای شما پیامک می‌شود. می‌توانید قیمت پیامک‌شده را با قیمت پیشنهادی همراه‌مکانیک مقایسه کنید. این سایت ابزاری برای تخمین قیمت خودرو در اختیارتان می‌گذارد.

با وارد کردن اطلاعاتی مثل مدل خودرو، سال ساخت، کیلومتر کارکرد، مدت باقی‌مانده از بیمه‌نامه، تخفیف بیمه شخص ثالث، رنگ و وضعیت بدنه می‌توانید قیمت تخمینی خودرو موردنظرتان را مشاهده کنید. همراه‌مکانیک همچنین آرشیو قیمت‌های گذشته را هم در اختیارتان می‌گذارد تا ببینید در طول زمان قیمت خودرو شما چه تغییراتی داشته. این قیمت‌ها تا حد زیادی به واقعیت نزدیک هستند.

در کنار این موارد، همراه‌مکانیک امکان ویژه‌ای برای تخمین هزینه‌های سرویس خودرو دست‌دوم دارد، طوری که با وارد کردن مدل و سال ساخت خودرو به شما می‌گوید که برای سرویس‌هایی مثل تعویض روغن موتور و گیربکس، فیلتر روغن، هوا و بنزین، شمع و وایر، لاستیک، دیسک و صفحه‌کلاچ، تیمه موتور، تسمه دینام، لنت ترمز، فیلتر هوا کابین، شست‌وشوی انژکتور، پمپ بنزین و جلوبندی چقدر هزینه لازم خواهید داشت.

با در نظر گرفتن این مورد می‌توانید تصمیم بهتری برای خرید خودرو دست‌دوم بگیرید. همراه‌مکانیک همچنین امکان کارشناسی خودرو در محل دارد که هزینه آن برای تهران حدود ۱۵۰هزار تومان است. برای فروش خودرو حتما لازم است کارشناس همراه‌مکانیک خودرو شما را بازدید کند. البته هزینه آن در صورت فروش موفق خودرو در قالب کمیسیون دریافت می‌شود. درحال‌حاضر حدود ۹۰۰خودرو برای فروش توسط همراه‌مکانیک آگهی شده است.

*** باما؛ نمره هفت از ۱۰
۲۹هزار آگهی فروش خودرو دست‌دوم، باما را به یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌های خرید و فروش آنلاین خودرو تبدیل کرده و می‌توان گفت دنبال هر مدل خودرو که باشید، دستکم چند آگهی در سایت باما پیدا خواهید کرد. هرچند، شاید در نهایت بعد از پیدا کردن آگهی‌های مربوط به خودرو موردنظرتان به در بسته بخورید، چراکه تمام قیمت‌ها در این سایت شطرنجی شده و امکان مشاهده قیمت آگهی‌ها وجود ندارد.

برای همین تا زمانی که با فروشنده تماس نگیرید، نمی‌توانید قیمت در نظر گرفته‌شده برای خودرو دست‌دوم را پیدا کنید. این مورد کار را برای فروشنده‌ها هم سخت کرده، طوری که در طول روز ممکن است چند نفر صرفا برای قیمت گرفتن با فروشنده تماس بگیرند و گاه‌وبی‌گاه از او درباره آگهی‌ خودرو دست‌دوم سوال کنند. علاوه‌بر خودرو، باما حدود دو هزار آگهی برای فروش موتورسیکلت دارد.

با این تفاوت که قیمت آگهی‌های مربوط به فروش موتورسیکلت قابل مشاهده است و خبری از هاشور و فیلتر شطرنجی نیست. البته بعضی فروشنده‌ها از ارائه قیمت پیشنهادی صرف‌نظر کرده‌اند و آگهی‌شان را با قیمت توافقی منتشر می‌کنند. تعداد آنها کم نیست. از دو هزار آگهی موتورسیکلت، تنها ۸۳۰مورد قیمت دارند. باما علاوه‌بر اینکه قیمت آگهی‌های فروش خودرو را نمایش نمی‌دهد، امکانی برای تخمین قیمت خودرو در نظر نگرفته و صرفا قیمت روز خودروهای صفرکیلومتر را برای برندهای مختلف منتشر می‌کند.

باما می‌گوید قیمت روز خودرو صفرکیلومتر را از ۱۵۰نمایشگاه استعلام می‌کند. باما برای کسانی که دنبال خودرو خاص می‌گردند، امکان گوش‌به‌زنگ دارد، طوری که با وارد کردن فیلترهای موردنظر، زمانی که آگهی متناسب با درخواست شما منتشر شود، بلافاصله با پیامک به اطلاع شما خواهد رسید تا اولین نفری باشید که با فروشنده تماس می‌گیرد.

از امکانات مهم باما می‌توان به پروفایل خودروهای مختلف اشاره کرد که در آنها می‌توانید مشخصات فنی خودرو و تجربه صاحبان آن از رانندگی با خودرو موردنظر را مشاهده و بررسی کنید. شاید امکانات باما محدود باشد، اما تعداد زیاد آگهی‌های این سایت، باما را به یکی از مراجع قیمت‌گذاری خودرو دست‌دوم تبدیل کرده است.

*** ایران‌پلاک؛ نمره شش از ۱۰
ایران‌پلاک ۲۱هزار آگهی فروش خودرو را دارد. با اینکه شاید اسم آن را کمتر شنیده باشید، اما از تعداد آگهی‌های فروش می‌توان فهمید که با یک سایت بزرگ روبه‌رو هستید. رابط کاربری یکی از نقاط قوت اصلی ایران‌پلاک به حساب می‌آید، طوری که وقتی سایت را باز می‌کنید، راهنمای معرفی بخش‌های مختلف مثل خرید، فروش، درخواست خودرو، اخبار خودرو و اپلیکیشن اندرویدی ایران‌پلاک برایتان نمایش داده می‌شود.

برای خرید خودرو فیلترهایی مثل مدل، استان محل سکونت فروشنده، وضعیت صفرکیلومتر یا کارکرده، نوع پلاک ملی و مناطق آزاد، محدوده قیمت، سال تولید، گیربکس اتوماتیک یا دنده‌ای، کیلومتر کارکرد، رنگ و نوع سوخت به شما کمک می‌کنند تا خودرو موردنظرتان را پیدا کنید. هرچند بعد از پیدا کردن خودرو با در بسته مواجه خواهید شد. قیمت آگهی‌های فروش خودرو در ایران‌پلاک قابل نمایش نیست و برای اینکه ببینید فروشنده چه قیمتی را برای خودرو در نظر گرفته، چاره‌ای جز تماس گرفتن با او ندارید.

در ایران‌پلاک علاوه‌بر ۱۹هزار آگهی مربوط به خودروهای دست‌دوم و کارکرده، حدود دو هزار آگهی مربوط به خودروهای صفرکیلومتر به چشم می‌خورد. ایران‌پلاک صرفا آگهی‌های ثبت‌شده در سایت خود را نمایش می‌دهد و صرفا حکم واسطه را دارد؛ واسطه‌ای که خدماتی مثل کارشناسی خودرو ارائه نمی‌کند و مسئولیتی در قبال درستی آگهی‌های فروش برعهده نگرفته است. برای فروشنده‌هایی که می‌خواهند خودرو خود را در ایران‌پلاک آگهی کنند، تعرفه رایگان در نظر گرفته شده که صرفا پنج روز آگهی فروشنده را نمایش می‌دهد.

برای مدت‌زمان بیشتر باید سراغ تعرفه‌های پولی که قیمتشان بین ۳۵ تا ۱۰۰هزار تومان است بروید. اگر خودرو موردنظرتان را در بین آگهی‌های ایران‌پلاک پیدا نکردید، می‌توانید از منوی درخواست خودرو، بعد از ثبت‌نام و اعلام شماره موبایل، مشخصات موردنظرتان را به ایران‌پلاک بگویید تا به محض انتشار آگهی فروش خودرو متناسب با مشخصات، با پیامک به شما اطلاع‌رسانی شود. ایران‌پلاک امکاناتی مثل تخمین قیمت خودرو ارائه نکرده و این یکی از بزرگترین نقاط ضعف این سایت به حساب می‌آید.

*** بانی‌خودرو؛ نمره پنج از ۱۰
خرید و فروش خودرو، لیزینگ و فروشگاه لوازم جانبی امکاناتی است که بانی‌خودرو ارائه می‌کند. در این سایت حدود ۱۸هزار آگهی فروش خودرو به چشم می‌خورد که ۱۳هزار مورد خودروهای کارکرده، چهار هزارمورد خودرو صفرکیلومتر و ۶۰۰خودرو حواله هستند. برای پیدا کردن خودرو موردنظر، فیلترهای مدل خودرو، قیمت، کیلومتر کارکرد، سال تولید، کارکرده و صفر کیلومتر، دنده‌ای و اتوماتیک، وضعیت رنگ و خوردگی، سوخت، نوع پلاک ملی و منطقه آزاد و رنگ خودرو به کمکتان می‌آید.

قیمت‌ها در این سایت قابل مشاهده نیست و برای پیدا کردن قیمت موردنظر فروشنده باید با او تماس بگیرید. اگر خودرو موردنظرتان را در بین آگهی‌های منتشرشده پیدا نکردید، می‌توانید از منو خودرویاب استفاده کنید تا به محض انتشار آگهی با مشخصات موردنظرتان، از طریق پیامک به شما اطلاع‌رسانی شود. برای ثبت آگهی فروش شما علاوه‌بر مدل خودرو، رنگ و کیلومتر کارکرد، باید وضعیت بدنه، گیربکس، نوع پلاک، سوخت و رنگ کابین را هم مشخص کنید. بانی‌خودرو امکانی برای کارشناسی ماشین دست‌دوم یا تخمین قیمت ندارد. نقطه قوت بانی‌خودرو، فروشگاه آنلاین است. در این سایت می‌توان لوازم جانبی مثل نظم‌دهنده خودرو، روکش صندلی، کفپوش، روکش فرمان و لوازم یدکی مثل روغن موتور، روغن ترمز، باطری، لنت ترمز و … را پیدا کرد.

*** خودرو۴۵؛ نمره سه از ۱۰
سایت خودرو۴۵ صرفا برای فروشنده‌های خودرو دست‌دوم طراحی شده، طوری که در همان صفحه اول سایت، منوی فروش خودرو جلوی روی مخاطب قرار می‌گیرد. با انتخاب مدل خودرو، سال ساخت، کیلومتر کارکرد، شهر محل سکونت و وارد کردن شماره موبایلتان، درخواست قیمت‌گذاری خودرو ثبت می‌شود. خودرو۴۵ امکان اعزام کارشناس ندارد. بعد از ثبت درخواست فروش خودرو، کارشناس با شما تماس می‌گیرد تا زمانی برای مراجعه شما به نمایندگی خودرو۴۵ تعیین شود.

این سایت در ۲۷شهر مختلف نمایندگی دارد. بعد از مراجعه به نمایندگی و انجام کارشناسی خودرو، خودرو۴۵ قیمت پیشنهادی خودش را اعلام می‌کند. در صورتی که با این قیمت موافق باشید، می‌توانید ماشینتان را برای فروش به خودرو۴۵ بسپارید. سایت خودرو۴۵ امکانی برای خرید خودرو دست‌دوم ندارد و برای همین در این گزارش نمره پایینی گرفته است. البته نمایشگاه‌دارها و فعالان حوزه خرید و فروش خودرو می‌توانند با ثبت‌نام در این سایت و دریافت اپلیکیشن، در مزایده خودروهایی که به خودرو۴۵ سپرده شده‌اند شرکت کرده و برای خرید آنها اقدام کنند.

کدخبر: ۳۵۶۵۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر