کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۸۲۴
تاریخ خبر:

خرید خودروهای لوکس‌‌ با بودجه ‌چند میلیاردی

روزنامه هفت صبح،‌ سیدمحمدرضا دادگستر| با فاصله از هم در فضایی بزرگ و دلباز قرار گرفته‌اند و انتظار مشتری را می‌کشند؛ با بدنه و کابینی که معلوم است به تازگی از کارواش برگشته؛ واکس و پولیش خودرو زیر چراغ‌های پرنور نمایشگاه برق می‌زند. این حس‌وحالی است که در یکی از نمایشگاه‌های محله فرمانیه در جریان است.

این نمایشگاه که از قضا وضعیت بدی هم ندارد و هر روز پذیرای مشتریانی متمول است، به صورت تخصصی روی خودروهای پرمیوم خارجی کار می‌کند که به آن معناست که در اینجا خبری از خودروهای زیر یک میلیارد تومان نیست و ارزان‌ترین گزینه‌ای که می‌توانید روی آن فکر کنید، هیوندای سوناتاست! اما در این شرایط هم خودروهایی هستند که هم بیشتر از دیگران آگهی می‌شوند و هم فروش بیشتری دارند. اینک این شما و این لوکس‌های روی بورس که بعضا جزو آخرین سری خودروهای وارداتی به ایران هستند.

* یک: ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان / پورشه ۷۱۸ باکستر - مدل ۲۰۱۷

آخرین سری از پورشه که به ایران آمد را می‌توان بچه‌پورشه‌ها نامید! کی فکرش را می‌کرد یک روز جای کاین را ماکان و جای ۹۱۱ را ۷۱۸ پر کند؟! (بماند که جای پانامرا کلا خالی ماند!). ۷۱۸ در دو مدل به ایران آمد: استاندارد و S که مدل S حدود ۵۰ اسب بخار بیشتر قدرت دارد. اما این بچه‌ژرمن ۳۰۰ اسبی هم برای خودش ابهتی دارد و شاید نسبت به برادران بزرگ‌ترش در خانواده پورشه مدلی ارزان‌قیمت و دم‌دستی به نظر برسد. شاهد مثالش هم آنکه رقیب هم‌وطن این خودرو؛ یعنی ب ‌ام‌ و Z4 هرگز نتوانسته از آن پیشی بگیرد و همچنان ۷۱۸ در بازار از محبوبیت بیشتری برخوردار است. چیزی که سواری این رودستر آلمانی را هیجان‌انگیز می‌کند، سیستم تعلیق هوشمند و لانچ کنترل در ترکیب با ۴ حالت رانندگی است که باعث می‌شود ۷۱۸ در اتوبان پرواز کند.

* دو:‌۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان / مینی‌کوپر S مدل ۲۰۱۸
مینی‌کوپر آن مینی‌ماینر معروف سبزرنگ مستربین نیست. از وقتی بی ام و مالک این برند انگلیسی شده، محصولات آن را مثل خودروهای خودش حسابی ارتقا داده و این‌گونه است که با یکی از خفن‌ترین هاچ‌بک یا بهتر است بگوییم هات‌‌هچ‌های بازار روبه‌روییم که از طراحی اصیل (و درعین‌حال به‌روز) و پیشرانه باکیفیت و قوی بی ام و بهره می‌برد. این خودرو مخصوص کسانی است که فولکس‌واگن گلف GTI را هاچ‌بکی می‌دانند که تعداد زیادی از آن در بازار موجود است و نمی‌تواند هویتی خاص را به ایشان بدهد. نسخه ۵ در این خودرو که وارد بازار ایران شده، نسبت به دیگر هاچ‌بک‌های پرمیوم فضای داخلی بزرگ‌تری را در اختیار می‌گذارد (تا جایی که فکر می‌کنید با یک کراس‌اوور روبه‌رو هستید!). تریم کنسول آن هم بسیار زیباست؛ به‌خصوص وقتی در شب سیستم هارمن کاردون را روشن و آهنگ موردعلاقه‌تان را پلی می‌کنید.

* سه: ۳ میلیارد تومان / بی ام و X4 مدل ۲۰۱۷
باید قبول کرد که برای عاشقان بی ام و X6 موسوم به کرگدن، هر عضو دیگری از این سری یک اس‌یووی ضعیف و نه‌چندان جذاب به نظر می‌آید. اما وقتی مدت‌ها از واردات آخرین سری X6 می‌گذرد و X5 هم به دلیل تولیدش در آمریکا جز در نسخه‌های محدود به ایران نیامد، این X4 است که به دلیل جبر محیطی به عنوان بزرگ‌خاندان شاسی‌بلندهای بی ام و ظاهر شده است. اگر بتوانید نسخه فول این خودرو را در بازار پیدا کنید، با انبوهی از آپشن‌ها همچون هفت رادار، چهار گرمکن و کیت بدنه M مواجه خواهید شد که حسابی کلاس کارتان را بالا می‌برد. سواری اسپورت این خودرو در بین اس‌یووی‌های لوکس مثال‌زدنی است. البته اگر به دنبال خرید خودرویی با کابین جادار برای همه سرنشینان هستید، X4 نمی‌تواند به خوبی پذیرای سرنشینان عقب باشد و فضای تنگی را در اختیارتان خواهد گذاشت.

* چهار: ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان / لکسوس NX200T - مدل ۲۰۱۶
لکسوس NX در بین ماشین‌بازها به پراید بچه‌پولدارها شهرت دارد. این حرف چندان غریب نیست و کافی است چنددقیقه کنار یکی از خیابان‌های شمال تهران بایستید تا توفیق چندباره ملاقات با این شاسی‌بلند پرطرفدار ژاپنی را داشته باشید! با وجود آنکه این خودرو روی پلتفرم مشترکی با تویوتا راوفور طراحی شده و یک لکسوس اصیل نیست، سبک طراحی کاملا متمایزی دارد و به جرأت می‌توان گفت اکثریت خریداران NX جذب نمای ظاهری تندوتیزش شدند و به سراغش رفتند. همین عامل هم باعث شده تا علی‌رغم کابین نه‌چندان لوکس NX که فضای تنگ آن در عقب کاملا محسوس است، همیشه بازار کارکرده‌های گرمی داشته باشد. در رقابت بین NX و بی‌ ام و X3 هم بسیاری به دلیل دوام فنی بالای لکسوس سراغ NX می‌روند. هرچند این شاسی‌بلند خوش‌چهره دردسرهایی همچون فرمان‌پذیری نه‌چندان راضی‌کننده هم دارد.

* پنج: ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان / فولکس‌واگن تیگوآن - مدل ۲۰۱۸
تیگوآن را از زمان معرفی‌اش در سال ۲۰۰۷ به امنیت بالا و تیپ‌های مختلفش می‌شناختند که باعث می‌شد این شاسی‌بلند کوچک آلمانی به عنوان گزینه‌ای مطلوب برای استفاده بلندمدت مطرح شود. در مدل ۲۰۱۸ که به ایران آمده، باید طراحی زیبا و مدرن تیگوآن را هم به این شاخصه‌ها افزود. طراحی این خودرو آرام و در‌عین‌حال به‌روز است و برای کسانی که از طراحی‌‎های تندوتیز شاسی‌بلندهای جدید خوششان نمی‌آید موهبتی بزرگ است. اما تداوم این سادگی در کابین و بی‌روح بودن آن، برخلاف دیگر مدل‌های فولکس‌واگن همچون گلف یا پاسات، به‌شدت توی ذوقتان می‌زند. با وجود قدرت برابر در قیاس با سانتافه، سورنتو و کولیوس، گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متری تیگوآن و کشش آن در سربالایی‌ها جلب توجه می‌کند. سیستم دودیفرانسیل فورموشن فولکس‌واگن نیز در نوع خود تک است و در ناهمواری‌ها تیگوآن را تبدیل به جانوری سرسخت می‌کند.

* شش: ۶ میلیارد تومان / بنز E200 - مدل ۲۰۱۸
یکی از گران‌قیمت‌ترین خودروهای پرمیوم بازار که نسخه‌های صفرکیلومتر آن با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسند، مرسدس E200 است که باعث شده این خودرو عملا به‌جای رقابت با رقیب سنتی‌اش؛ یعنی بی ام و سری ۵ رودرروی بی ام و سری ۷ صف‌آرایی کند! هرچقدر که کابین این خودرو با تریم چرم، صفحه نمایشگر بزرگ دیجیتال به همراه پنل دیجیتال کیلومترشمار و انواع سنسورها رویایی به نظر می‌رسد و نمای بیرونی‌اش هم به‌خصوص در شب‌ها به‌شدت دلبری می‌کند، زیر کاپوت آن ضعیف‌ترین پیشرانه کلاس E قرار گرفته که باعث می‌شود بارها شاهد سبقت گرفتن خودروهایی با یک‌سوم ارزش بنزتان از آن در خیابان‌ها باشید. با وجود آپشن‌های متعدد آن خبری از سیستم ضدواژگونی، دوربین شب و انتخاب حالت رانندگی نیست. E200 مدل ۲۰۱۸ یکی از سنگین‌ترین هزینه‌های نگهداری را در بین مرسدس‌ها دارد.

* هفت: ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان / هیوندای آزرا - مدل ۲۰۱۸
آزرای ۲۰۱۸ در آخرین روزهای آزادبودن واردات خودرو وارد ایران شد و درحال‌حاضر نقش جنسیس G90 را در بین سدان‌های کره‌ای بازی می‌کند! شاید اگر نسل جدید کیا کادنزا هم وارد ایران می‌شد، آزرا نمی‌توانست اینقدر کری بخواند، اما فعلا دور، دور این خودرو است. نمای کشیده آن و گرافیک چشم‌نواز چراغ‌ها در جلو و عقب از بیرون آزرا گرنجور ۲۰۱۹ یک شاهکار ساخته و در داخل هم علاوه‌بر متریال باکیفیت چرمی با انواع آپشن‌ها؛ از تهویه اتوماتیک دوگانه با سیستم یونیزه‌کننده هوای ورودی گرفته تا سیستم صوتی اینفینیتی مواجهیم. این خودرو در نمونه ضعیف‌تر با موتور ۲٫۴ لیتری به ایران آمد که دیگر علاقه‌مندان پیگیر بازار خودرو کاملا با مزایا (قدرت بالا و دوام خوب) و معایب (مصرف سوخت زیاد و شتاب پایین ۱۰ثانیه‌ای!) آن آشنا هستند. البته بازار کارکرده این خودرو به اندازه رقبایش پررونق نیست.

* هشت: ۴ میلیارد تومان / ولوو XC90 اینسکریپشن
XC90 از نظر ابعاد در حد و اندازه‌ لکسوس LX570 است و اگر در رنگ‌های تیره باشد، باید حالت مافیایی را هم به غول‌آسابودنش اضافه کرد. XC90 از یکی از پیچیده‌ترین پیشرانه‌ها در بین شاسی‌بلندهای لوکس حاضر در ایران بهره می‌برد: موتوری ۲ لیتری با توربوشارژر و سوپرشارژر T6 که قدرت اعجاب‌انگیز ۳۲۰ اسب‌بخاری را برای آن فراهم کرده است. البته این پیشرانه در کنار قدرت بالایش به‌شدت حساس است و در صورت بروز مشکل نیاز به امداد تخصصی دارد (نمی‌توانید به هر تعمیرگاهی بسپارید). قطعات آن هم به اندازه رقبای آلمانی و ژاپنی در دسترس نیستند. ولوو را با ایمنی‌اش می‌شناسند و XC90 هم از این قاعده مستثنا نیست. پس اگر این فاکتور برایتان اهمیت زیادی دارد، ولوو نگرانی‌ها را از هر جهت برطرف کرده است. جعبه‌دنده اتومات ۸ سرعته دوکلاچه این خودرو مشابه نمونه استفاده‌شده در خودروهای روز دنیا و بسیار باکیفیت است.

کدخبر: ۳۸۶۸۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر